شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
برنده «قلم پینتر» جایزه‌اش را به کودکان فلسطینی اهدا کرد

آرونداتی روی برنده جایزه قلم پینتر اعلام کرد سهم خود از پول جایزه را به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در حالی که امسال آروندراتی روی نویسنده مشهور هندی به عنوان برنده جایزه قلم پینتر انتخاب شد، او علا عبدالفتاح، فعال سیاسی بریتانیایی‌مصری را به‌جای خود به‌عنوان برنده جایزه شجاعت امسال این‌رویداد انتخاب کرد. عبدالفتاح مرد ۴۲ ساله‌ایست که محکومیت ۵ساله خود را به اتهام انتشار اخبار نادرست به پایان رسانده، اما همچنان در زندان است.

هر سال جایزه قلم پینتر به نویسنده‌ای شجاع که از میان فهرستی از نویسندگان بین‌المللی که توسط سازمان «پن» انگلیسی پیشنهاد و همه برای دفاع از آزادی بیان شناخته شده‌اند، جایزه می‌دهد. آرونداتی روی نویسنده مشهور هندی علا عبدالفتاح را به عنوان برنده جایزه امسال از میان این فهرست انتخاب کرد.

این نویسنده هندی گفت: چرا علا عبدالفتاح را به عنوان برنده شجاعت امسال انتخاب کردم تا جایزه‌ام را با وی تقسیم کنم؟ به همان دلیلی که مقامات مصری تصمیم گرفتند او را به جای آزادی در ماه گذشته، دو سال دیگر در زندان نگه دارند، چون صدایش به همان اندازه که خطرناک است، زیباست. زیرا درک او از آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم به اندازه لبه خنجر تیز است.

علا عبدالفتاح، نویسنده، توسعه‌دهنده نرم‌افزار و فعال بریتانیایی-مصری، یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی در مصر است و بیشتر دهه گذشته را پشت میله‌های زندان گذرانده است. او آخرین بار در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد و در دسامبر ۲۰۲۱ پس از گذراندن ۲ سال در بازداشت موقت محکوم شد. علیرغم اتمام محکومیت ناعادلانه ۵ ساله وی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۴، مقامات مصری از آزادی او خودداری کرده‌اند و در نقض موازین حقوقی بین‌المللی و قوانین جزایی مصر، مدت زمانی را که وی در بازداشت پیش از محاکمه سپری کرده، در نظر نگرفته اند.

نائومی کلاین، نویسنده و ستون نویس گاردین در آمریکا در این مراسم از علاء به عنوان تجسم شجاعت بی‌امان و عمق فکری است و آرونداتی روی را تحسین کرد که وی را به عنوان نویسنده شجاع انتخاب کرده است.

آرونداتی روی در این مراسم اعلام کرد سهم خود از پول جایزه را به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا خواهد کرد.

به این‌ترتیب لینا عطاالله، سردبیر مدا مصر، این جایزه را از طرف علا عبدالفتاح پذیرفت.

جایزه قلم پینتر هر سال به یاد هارولد پینتر نمایشنامه نویس مشهور بریتانیایی از سوی بنیاد وی اهدا می‌شود تا از نویسندگانی تجلیل کند که به آزادی قلم ارج می‌گذارند.

این نویسنده برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۰۵ که سال ۲۰۰۸ از دنیا رفت گفته بود: دولتمردان آمریکا باید چند نفر را بکشند تا به‌عنوان جنایتکار جنگی و قاتل شناخته شوند؟ صد هزار؟ ما برای ملت عراق شکنجه آوردیم، بمب آوردیم، کشتار بی هدف و بی‌دلیل آوردیم، بدبختی و مرگ را آوردیم، و با این همه ادعا می‌کنیم برای ملت‌های خاورمیانه آزادی و دموکراسی آورده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها