دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
داستان «رئیس شمایی» به دغدغه‌های من نزدیک است

کارگردان فیلم «رئیس شمایی» گفت: داستان این فیلم توسط نویسندگان مطالعه شد و آن‌ها پیشنهاد کردند که من هم آن را بخوانم. وقتی قصه را خواندم، متوجه شدم چقدر به ذهنیات و دغدغه‌های من نزدیک است. حتی پیش از این، یک نمایشنامه با سبک مشابه را خوانده بودم. پس از مطالعه این قصه، گفت‌وگوهایم با نویسندگان بیشتر روی این موضوع متمرکز شد.

امین خنکال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ایده ساخت فیلم «رئیس شمایی» مطرح کرد: این موضوع همیشه یکی از دغدغه‌های ذهنی من بوده؛ یعنی این‌که انسان دائماً در حال فکر کردن است و گاهی این افکار اشتباه می‌توانند بسیار سنگین و خسته‌کننده باشند، بدون اینکه واقعاً اتفاق خاصی افتاده باشد. این افکار همیشه همراه انسان هستند. داستان این فیلم توسط نویسندگان مطالعه شد و آن‌ها پیشنهاد کردند که من هم آن را بخوانم. وقتی قصه را خواندم، متوجه شدم چقدر به ذهنیات و دغدغه‌های من نزدیک است. حتی پیش از این، یک نمایشنامه با سبک مشابه را خوانده بودم. پس از مطالعه این قصه، گفت‌وگوهایم با نویسندگان بیشتر روی این موضوع متمرکز شد. ابتدا برای شخصیت اصلی یک اسم انتخاب کردیم و سپس از زندگی اطرافیان الهام گرفتیم؛ از مصیبت‌ها و چالش‌هایی که در زندگی‌های مختلف دیده بودیم. این قصه چند ماه همراه ما بود و به مرور درباره آن بحث کردیم تا در نهایت به شکل نهایی رسید.

وی در رابطه با وفاداری به اصل داستان اقتباسی گفت: وفاداری به روح قصه برای من بسیار اهمیت داشت. وقتی شما به جوهره‌ی اصلی داستان وفادار باشید، باقی مسائل خودشان پیش می‌روند. این باعث راحت‌تری کار می‌شود و شما می‌توانید بهتر به قصه عمق دهید. وفاداری به اصل داستان به معنی آن است که مسیر داستان درست پیش می‌رود و شما نیازی ندارید تغییرات زیادی ایجاد کنید؛ چرا که بقیه ماجرا خود به خود شکل می‌گیرد.

کارگردان فیلم اقتباسی «رئیس شمایی» در رابطه با ایرانی کردن فیلم تصریح کرد: شاید اگر در محیط اجتماعی دیگری زندگی می‌کردم، تأثیرات محیط بر نگاه من متفاوت بود. چه در ایران و چه هر جای دیگر، موضوعات اصلی داستان، مسائلی کاملاً انسانی هستند. مسئله افکار مزاحم و تصاویری که دائماً جلوی چشم انسان ظاهر می‌شوند، موضوعی است که برای همه مردم در هر کجای جهان آشناست. بنابراین، این فیلم به یک مسئله جهانی و انسانی می‌پردازد، نه فقط به یک موضوع بومی.

وی در مورد استفاده از هنرپیشه‌های حرفه‌ای، افزود: من به واسطه شغل دستیار کارگردانی، این بازیگران را می‌شناختم. مثل همه کسانی که وقتی می‌خواهند فیلم کوتاه بسازند، دوستان و آشنایان خود را دعوت می‌کنند، من هم همین کار را کردم. ابتدا قصد داشتم با ۲ بازیگر دیگر که چهره‌های مشهوری نبودند، کار کنم. آن‌ها هم بازیگران توانمندی بودند، اما چون برای مجوز کارگردانی فیلم اول اقدام کرده بودم، فکر کردم این تجربه کار با هنرپیشه‌های حرفه‌ای می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد و توانایی من در کار با بازیگران را بهتر نشان دهد. علاوه بر این، کار با این هنرپیشه‌ها به من کمک کرد تا فضای رئالیسم و فانتزی فیلم را بهتر مدیریت کنم.

خنکال در رابطه با صدای ذهن بازیگر در فیلم، توضیح داد: این بخشی از قالب داستان بود. در زندگی واقعی، ما هم افکاری را می‌شنویم و هم به صورت تصویری آن‌ها را در ذهن می‌بینیم. در داستان، شخصیت مصیب همه چیز را به صورت تصویری می‌بیند و ناهید آن‌ها را می‌شنود. این تصمیم از همان ابتدا، بخشی از روش کار من بود. قصد نداشتم با این روش فهم داستان را بیشتر کنم، بلکه این صداها و تصاویر بخشی از زندگی شخصیت‌ها بودند و به شیوه طبیعی آن‌ها در فیلم جاری شدند.

وی افزود: فیلم «رئیس شمایی» را به همه کسانی که به داستان‌های انسانی و روان‌شناختی علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنم. اگر دغدغه‌هایی مانند تأثیر افکار مزاحم، فشارهای ذهنی و چالش‌های درونی را تجربه کرده‌اید یا به کشف لایه‌های عمیق‌تر ذهن و زندگی انسان علاقه دارید، این فیلم می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و تامل‌برانگیز برای شما باشد.

کارگردان فیلم اقتباسی «رئیس شمایی» گفت: شما را دعوت می‌کنم به تماشای فیلم «رئیس شمایی» تا با شخصیت‌هایی آشنا شوید که هر یک به شیوه‌ای خاص با افکارشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در سفری ذهنی و احساسی همراهشان شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها