دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
روستانشینان، کتابداران کتابخانه‌های روستایی را افرادی اثرگذار می‌دانند

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشارکت ۲۵ روستا با ۳۹۰۰ برنامه در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اعلام برگزیدگان دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب دوشنبه (۲۳ مهرماه) در سالن غدیر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم یاسر احمدوند. معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل امور مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی محمدی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

احمدوند در این مراسم با اشاره به روند برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و تشکر از دست‌اندرکاران اجرای این رویداد، گفت: این طرح یادگار و از ابتکارات آقای صالحی در بخش معاونت فرهنگی دولت یازدهم بود و البته اتفاقی مبارک است که استمرار پیدا کرده است.

وی افزود: تفاوت این رویداد با جشنواره‌های دیگر این است که مردم در روستاها و عشایر این جشنواره را اجرا می‌کنند برخلاف رویدادهای دیگر که هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنرآن را برگزار می‌کنند؛ این رویداد «مردم‌محور» است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این رویداد تلاش کردیم با حضور در روستاهای دوستدار کتاب در شهرهای مختلف مشارکت اجتماعی و کتابخوانی را در روستاها ترویج کنیم.

احمدوند با اشاره به تاثیر اجتماعی کتابخانه در روستاها گفت: افراد در روستاها، کتابداران را افرادی اجتماعی و اثرگذار می‌دانند؛ چراکه کتابداران یک عنصر اجتماعی فعال در روستاها هستند؛ بنابراین جا دارد کتابداران و کتابخانه‌ها در روستا همچنان مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم برای خبرنگاران، دوره‌های حضور در روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار کنند و ماحصل این دیدارها در قالب ثبت گزارش می‌تواند اثرات خوبی در معرفی این جشنواره داشته باشد.

احمدوند با ذکر خاطره‌ای از حضورش در یکی از روستاهای شمال کشور عنوان کرد: هنگام حضور دریکی از روستاهای شمالی کشور برای برگزاری رویداد روستاها و عشایر دوستدار کتاب، چند نفر از اهالی یک روستای مجاور به من مراجعه کردند و گفتند ما در روستا یک زمینی داریم که قصد داریم برای یک فعالیت عام‌المنفعه آن را هزینه کنیم با حضور در این رویداد تصمیم گرفتیم در این زمین، کتابخانه بسازیم.

مشارکت ۲۵ روستا در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

جانعلی‌پور در این مراسم با بیان اینکه در این دوره، همراهی بهیاران در رونق دادن این جشنواره بسیار پُررنگ بود، گفت: «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» پایان نیافته و فقط برگزیدگان خود را شناخته است. این رویداد، تازه کار خودش را شروع کرده، زیرا جشن‌های مردمی که قرار است، تقدیر از مردم تلاش‌گر در سطح روستاها و آبادی‌ها باشد از روزهای آینده در کشور اغاز شود. امسال نیز از اول آبان‌ماه، حضور در جمع مردم روستایی و جشن‌های روستاها و عشایر دوستدار کتاب را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۵۱ روستا در مجموع در این رویداد شرکت کردند، اظهار کرد: از نظر کیفیت و سطح برنامه‌های ارائه شده نسبت به سال قبل، میزان مشارکت رشد و آمار روستاهای برگزیده تکراری کاهش داشته است؛ بنابراین روستاهای برگزیده، اکثراً جدید هستند. امسال ۳۹۰۰ برنامه در پرونده ۲۵۱ روستا ثبت شده، این برنامه‌ها یا فعالیت‌های انجام شده‌اند یا توقعاتی است که در قالب کتابخوانی از حاکمیت انتظار کمک دارند. تهیه بانک از این ایده‌های فرهنگی در فضای روستا که نقطه اتصال مردم با برنامه‌هاست می‌تواند با ثبت این ایده‌ها آن‌ها را برای اجرای پخته‌تر از سوی روستاهای دیگر در سال‌های بعد، کمک کند.

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر روستا در مجموع ظرفیت کسب ۱۲۰۰ امتیاز در سامانه ترویج کتابخوانی را داشت، گفت: در دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، هر روستایی که ۸۰۰ امتیاز یعنی دوسوم امتیاز را کسب کرده باشد، داوران مجدد این روستا را در مرحله رای‌گیری وارد می‌کردند و بعد از ساعت‌ها بررسی، ۵۸ روستا که دوسوم امتیاز را کسب کردند، معرفی و از میان آن‌ها، ۱۵ روستا به‌عنوان برگزیده معرفی شد. همچنین امسال دو جامعه عشایری به‌عنوان منتخب معرفی خواهند شد و تاکید این است که گردش و جابه جایی این عشایر بیشتر باشد تا ترویج کتابخوانی تقویت شود.

جانعلی‌پور گفت: در طول ادوار گذشته، ۱۰۰ روستای دوستدار کتاب شناسایی و به هر روستا ۵۰ میلیون تومان کتاب اهدا شده است؛ همچنین سال‌های گذشته ۶۰ میلیون تومان مبلغ حمایتی برای برگزاری این رویداد و ۱۰۰ میلیون تومان کتاب به روستاهای برگزیده اعطا شد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان نشست، برگزیدگان دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شدند. در این دوره از مجموع ۲۵۱ روستای شرکت کننده که از ۱۴۷ شهرستان و ۳۲ استان کشور در دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کردند، ۲ جامعه عشایری، ۱۲ روستای دوستدار کتاب و یک روستای استمرار دوستدار کتاب انتخاب شدند.


در این دوره استان‌های یزد، مازندران و تهران هر کدام با ۲۰ روستا حضور پررنگی در این رویداد داشتند. روستای اسفند آباد ابرکوه شهرستان یزد، نصرآباد تفت شهرستان یزد، روستای بالو ارومیه آذربایجان غربی، روستای عصمت‌آباد مهریز یزد، روستای جلال‌آباد شهرستان نجف‌آباد استان اصفهان، روستای کهن‌سیاه، شهرستان سیرجان استان کرمان شمالی، روستای پسوه، پیرانشهر استان آذربایجان غربی، روستای خیرآباد سفلی، شهرستان گچساران استان استان کهگیلویه و بویر احمد، اسبوکلا، شهرستان ساری استان مازندران در این دوره به‌عنوان روستای برتر انتخاب شدند.


روستای کلاگر محله شهرستان قائم شهر استان مازندران، روستای مربچه رامهرمزاستان خوزستان، روستای قنات ملک، رابر استان کرمان شمالی از دیگر روستاهای برگزیده بودند. همچنین روستای شهرک بختیاری شهرستان شوش استان خوزستان به عنوان جامعه عشایری برگزیده، روستای حاضرمیل دهلران استان ایلام به عنوان جامعه عشایری و روستای علوی شهرستان کاشان استان اصفهان به عنوان روستای استمرار کتاب معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها