به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، سیده هاجر اکبری نودهی، عصر چهارشنبه در محفل قصهگویی کودکان و نوجوانان استان گیلان اظهار کرد: تعلیم و تربیت دغدغه اساسی هر جامعه است و جوامع مختلف با تکیه بر باورها و نظریههای متناسب با ساختارهای فکری، دینی، اخلاقی، فلسفی و علمی خود برای نهادینهسازی این باورها تلاش میکنند.
وی بر استفاده همزمان از شیوههای مستقیم و غیرمستقیم برای خودشناسی فرزندان تاکید و تصریح کرد: باید از خودشناسی که بالاترین سطح تفکر و تعقل و گامی در مسیر شکلدهی به شخصیت یک انسان باورمند و اخلاقمدار است، بهره بگیریم.
اکبری، بهکارگیری شیوههای خلاقانه و آموزشهای غیرمستقیم را برای کودکان و نوجوانان ضروری دانست و گفت: این شیوه به ویژه در کودکان و نوجوانان دارای تاثیر بیشتر و از عمق و پایداری افزونتری برخوردار است.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت هنر قصه و قصهگویی افزود: این ابزار تربیتی، بهخصوص در عرصه خودشناسی و آموزش مفاهیم دینی و اسلامی، کاربرد ویژه دارد.
این کارشناس تربیتی، یکی از دستاوردهای نهادینهسازی فرهنگ قصهگویی در جامعه را تشویق کودک و نوجوان به اندیشهورزی و تفکر خلاق عنوان و بیان کرد: قصهگویی از یک سو ابزار و روش کار است و از طرفی دیگر، ارزش محسوب میشود و این روشمندی و ارزشمندی قصهگویی است که جامعه و نظام آموزشی کشور طلب میکند.
نظر شما