شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
اقتباس در بحث ایده کمک‌کننده است

علیرضا بختیان نویسنده کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه» گفت: ما این کتاب را با همکاری رامتین شهبازی نوشتیم. در این کتاب به آثار اقتباسی برگزیده جشنواره فیلم کوتاه، در دهه ۹۰ شمسی پرداختیم.

علیرضا بختیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ما در کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه، ساختار بصری تا مضمون» به آثار اقتباسی برگزیده جشنواره فیلم کوتاه تهران، در دهه ۹۰ شمسی پرداختیم. این کتاب را با همکاری رامتین شهبازی نوشتیم و سعی کردیم بر ادبیات و نظریه‌های اقتباس مروری داشته باشیم. ما در این کتاب ساختار روایت در فیلم‌کوتاه را در دهه ۹۰ بررسی کردیم و سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را هم اضافه کردیم. با ادبیات و نظریه‌های اقتباسی از چارچوب نظریه‌پردازهای مختلف فیلمنامه‌ها را بررسی کردیم و به نگارش درآوردیم.

وی افزود: اصل این کتاب بر اساس یک تحقیق و پژوهشی بوده که ما انجام دادیم تا ببینیم دیدگاه فیلم‌ساز فیلم کوتاه روی اقتباس به چه صورت است. فیلمنامه‌هایی می‌بینیم که یا ضعف ساختاری دارند یا در ایده‌پردازی و پرداخت روایت دچار تکرار شده‌اند و یا به تعبیر بدبینانه نسخه‌برداری از روایت غربی دارند که در اینجا با ۲ معقوله ژانر و اقتباس روبه‌رو می‌شویم. سعی کرده‌ایم عواملی که در بالا بردن کیفیت و تنوع تولیدات فیلم کوتاه در سینمای ایران می‌توانند کمک کننده باشند را بررسی کنیم و آسیب‌شناسی‌های لازم را داشته باشیم.

بختیان گفت: در فیلم‌سازی فیلم کوتاه، یکی از چیزهایی که با آن روبه‌رو هستیم، بحث ایده و موضوع است. اقتباس می‌تواند جایگاه خوبی در آن داشته باشد و نگاه درست به بحث اقتباس از روایت‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. حدود ۷ماه طول کشید تا این پژوهش به قالب کتاب تغییر شکل دهد.

او ادامه داد: این کتاب در مرحله اول به عنوان پایان‌نامه من در کارشناسی ارشد بوده است که حدود یکسال درگیر تحقیقات آن بودم و استاد راهنمای بنده رامتین شهبازی بود. بعد از ارائه پایان‌نامه دیدیم موضوع خوبی است که به عنوان یک کتاب در اختیار هنرجوها قرار بگیرد. سپس به عنوان نگارش یک کتاب به آن نگاه کردیم و شروع به بازنویسی کردیم و با ساختار کتاب آن را پیش بردیم. در این کتاب دوستانی مثل مجید کیانیان، سید جواد میرهاشمی، خود انجمن سینمای جوانان ایران به ما کمک کردند و مشاوره دادند.

اقتباس در بحث ایده کمک‌کننده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها