جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
 «فیلم جستار، نظریه تا عمل» مجموعه مقاله‌هایی از سینمای جهان و ایران است

رامتین شهبازی نویسنده کتاب «فیلم جستار، نظریه تا عمل» گفت: تصمیم بر این شد که مقالات کتاب ترکیبی از تالیف و ترجمه باشد. پژوهشگران مقالاتی را تالیف کردند که بیشتر در حوزه فیلم‌های خارجی و سینمای جهان بود. بنابراین مقاله خودم را راجع به فیلم‌جستارهای ایران در نظر گرفتم.

رامتین شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: من معلم دانشگاه در رشته سینما هستم، سال‌ها با این معقوله مواجه بودم و می‌دانستم که هنرجوهای رشته سینما و حتی دانشجوهای رشته‌های پژوهش‌های میدانی مثل علوم اجتماعی، دوست دارند پژوهش‌های خود را در قالب فیلم‌جستار ارائه بدهند.

وی افزود: کتاب‌هایی هستند که با تمرکز بر موضوعات خاص، مجموعه مقالات را منتشر می‌کنند. این مقالات توسط افراد متخصص نوشته می‌شود و یک ویراستار علمی دارد که زیر نظر او منتشر می‌شود. کتاب به زبان فارسی در این حوزه کم بود و پژوهش‌هایی به صورت پایان‌نامه و مقالات وجود داشت. در گذشته ۲ کتاب، یکی برای نشر بیدگل و دیگری برای مرکز گسترش سینما مستند تجربی، چاپ شده، که هر دو کتاب‌های مهمی هستند. مقاله تالیفی در این موضوع کم داشتیم و از طرف دیگر دانشجویان به ما برای فیلم‌جستار مراجعه می‌کردند. در همایش مطالعات فیلم کوتاه امسال پیشنهاد کردم که در کنار پژوهش‌های مکتوب، پژوهش فیلم‌جستار هم ارائه دهند و به این صورت تصمیم بر این شد که کتابی را تالیف کنیم.

شهبازی ادامه داد: تصمیم بر این شد که مقاله‌های کتاب، ترکیبی از تالیف و ترجمه باشد، بنابراین دوستانی را انتخاب کردم که زبان انگلیسی را بدانند و بتوانند سراغ منابع جدید بروند. نویسندگان، از ۲ نسل به نام‌های مسعود سفلائی، امیرحسین بهروز، مهدی چاوش ور، سعید هاشم زاده، پیمان فلاحی و مجید کیانیان در آماده شدن این کتاب کمک کردند و مقالات را تالیف کردند که بیشتر در حوزه فیلم‌های خارجی بود و مورد مطالعاتی آن‌ها سینمای جهان بوده است. بنابراین مقاله خودم راجع به فیلم‌جستارهای ایران بود. بعد از آن متوجه شدم باز جای کار وجود دارد، به همین دلیل یک میزگرد هم به کتاب اضافه شد. از ۳ تن از اساتید رشته سینما که روی فیلم‌جستار هم کار کرده‌اند مثل نوید پورمحمدرضا، مجید شیخ انصاری و احمد صدر دعوت کردیم که با حضور خودم، این میز گرد برگزار شود.

شهبازی گفت: سعی کردیم تمام جوانب را در نظر بگیریم و باتوجه به عنوان که از نظریه تا عمل است، سعی کرده‌ایم کتاب فقط روی مباحث نظری نباشد بلکه درس‌نامه هم برای هنرجویان انجمن سینمای جوان و بقیه مخاطبان داشته باشد. کتاب با حمایت مالی و معنوی انجمن سینمای جوانان ایران به ثمر نشست و البته چاپ کتاب در انتشارات بنیاد سینمایی فارابی رخ داد و حمیدرضا بشیری‌فراز که مدیریت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی را برعهده دارد خیلی به ما در ویرایش کتاب کمک کرد. حدود یک سال آماده‌سازی کتاب طول کشید. امیدوارم مسئله چاپ کتاب با مجموعه مقالات بیشتر در کشور جا باز کند و ناشران سراغ این مسئله بروند، این چیزی است که در تمام دنیا متداول است.

 «فیلم جستار، نظریه تا عمل» مجموعه مقاله‌هایی از سینمای جهان و ایران است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها