دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
رنگ زاگرسی شعر؛ درنگی در اشعار کردی جلیل صفربیگی

ایلام- جلیل صفربیگی سال‌ها پیش در سرایش شعر کردی و در قالب‌های دوبیتی، رباعی و اخیراً هم غزل به زبان مادری روی آورده و این فرصت را بدست آورده تا تجربیاتش را در شعر فارسی به شعر کردی انتقال دهد و در انباشت تولیدات فاخر ادبیات کردی، نقشی اساسی ایفا کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری ایران (ایبنا) - حبیب‌الله بخشوده (شاعر و منتقد): جلیل صفربیگی از آن دسته شاعرانی‌است که می‌توان صفت کم مانندگی را به او نسبت داد و او را در سرایش شعر و در نبوغ شاعرانه کم نظیر دانست. او در دهه هشتاد با انتخاب راهی جداگانه به قالب رباعی توسع معنایی و مضمونی بخشید و با در اختیارگرفتن امکانات گوناگون زبانی و بلاغی نظیر هنجارشکنی‌های متعدد در ساختار رباعی راه گفتمان شعر سنتی را به گفتمان شعر مدرن نزدیک‌تر کرد و با سپیدسرایی‌های مختلف قالب رباعی را از شکل قدمایی خود به شکلی نو آمد رسانید و با سرایش شکلی از مفردات در قالب رباعی، ظرفیتی جدید با عنوان «نو رباعی» به سرایندگان مشتاق پیشنهاد کرد.

صفربیگی را می‌توان کارخانه شعر نامید. کارخانه‌ای که پرنیان شعر را به صورت‌ها، رنگ‌ها و نقش‌های بدیع به مخاطبانش عرضه می‌کند و تا به امروز هیچ مانعی نتوانسته چرخ این کارخانه را از کار بیندازد و جالب‌تر آنکه تولیدات آن هر روز زیباتر و شکیل‌تر از دیروز بوده است.

مخاطبان شعر او این نکته را در تولید آثارش در کتاب‌های متعددی به چاپ رسانیده، می‌توانند ببینند و من که توفیق همدمی بیشتر با او را داشته و دارم علاوه بر آثار مکتوبش با شعرهایی که هر هفته به شنیدن آن مشعوف می‌شوم، نسیج ابریشمی خیال او را بیشتر و بهتر دیده‌ام و می‌توانم این ادعا را بکنم که او در سرایش شعر نادره‌ای در زمانه ماست.

صفربیگی شاعری است که در زبان فارسی بسیاری از اشعارش موضوع پایان نامه‌ها و رساله‌های متعدد بوده و بسیاری از جویندگان دانش، با تحقیق و تفحص در ساختار و محتوای شعر او، مطالبی گران سنگ را به جامعه ادبی عرضه داشته‌اند.

این در حالی‌است که در کتاب‌های تخصصی - تحقیقی مربوط به قالب رباعی و کوتاه سرایی، آثار او فصلی جامع و مشبع را به خود اختصاص داده‌اند.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده در زبان فارسی بوده است. او از سال‌ها پیش در سرایش شعر کردی و در قالب‌های دوبیتی، رباعی و اخیراً هم غزل به زبان مادری روی آورده و سعادت دانستن زبان شیرین کردی، به او این فرصت را داده تا تجربیات ارزنده‌اش را در شعر فارسی به شعر کردی انتقال دهد و در انباشت تولیدات فاخر ادبیات کردی نقشی اساسی ایفا کند.

آنچه تاکنون از صفربیگی شنیده‌ام حدوداً ۷۰۰ رباعی و نو رباعی و نزدیک به ۷۰ غزل است که البته این روزها، به مدد فضای مجازی صرفاً چند غزل و یک قصیده از او منتشر شدە است.

عمده ویژگی این غزل‌ها، عروضی بودن و بهره‌گیری از اوزان رباعی و بحرهای مجتث و مضارع است. ردیف این غزل‌ها بیشتر اسمی است و این موضوع، باعث توصیف سوژه (ردیف) شده است. بهره‌گیری از فضای زاگرسی و المان‌های طبیعی و همچنین استفاده از کنایات و اصطلاحات کردی رنگ اشعار او را بومی‌تر کرده که این خود هنری ظریف است که شاعران کردی‌سرا باید در سرایش شعر بتوانند توازن و تعادل را رعایت کنند. هم از ظرفیت‌های موسیقیایی شعر عروضی بهره ببرند و هم بتوانند حس بومی گرایی خود را برجسته نمایند.

با این امید که استاد جلیل صفربیگی اشعار کردی‌اش را هرچه زودتر به زیور طبع بیاراید، غزلی زیبا از او را با هم زمزمه می‌کنیم:

شەوار هاتوودەنۆ کەێ قەلارمان گیست

سیاترەک دەیە کەێ ڕووژگارمان گیست

ده هەر پەڵێگ وەدارە هزار قەڵماسگ

دجارە جاێ بکەێ تارومارمان گیست

دەیەێ ڕزار چەنێ شێر، مڵ دڕاۆ کەێمن

مەگڕ بکەێگ دەوێشه شکارمان گیست

ئڕا چەڕەخس دەوا کەێگۆ پێچ خەێ ده کەمەر

ئڕا چه کەێگ چنه بێ قەرارمان گیست

وە سووس ها دە پەێ ئیمە مەڕگ هەرجارێ

مەگڕ بکەێ دەلووخۆەێ هەشارمان گیست

هزار تاڵ بەن سەۆز گڕێه دەێ داێمن

هزار جار گرنگ خس ده کارمان گیست

ده شوون خوەێ دەونێگو دە شوون خوەێ کڕنێ

ک گرتگەس وه دەسەو ئختیارمان گیست

تەناف گێس بخەو خواڕ تا درایمە دەر

مەگەر ده چاڵ خوەمان بەێ، فەرارمان گیست

بلا بخەێگ وەخاڵێ دە داممان لێوت

بلا بکەێگ وه تاڵێ مهارمان گیست

فەقەت م نەۊمەک بۊمه ئەسیر وه دەس ت

قەلار کردگه ئێڵ و تەبارمان گیست

رنگ زاگرسی شعر؛ درنگی در اشعار کردی جلیل صفربیگی

به گزارش ایبنا؛ جلیل صفربیگی متولد سوم بهمن ماه ۱۳۵۳ در ایلام و یکی از شاعران تاثیرگذار معاصر است. او دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است. مسئولیت و مدیریت بسیاری از جشنواره‌ها و سوگواره‌ها، برنامه‌های فرهنگی، مراکز آموزشی، آموزش و پرورش شهرستان‌ها، تجلیل‌ها، پژوهش‌ها، معاونت فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری استان ایلام، همکاری با حوزه هنری، تدریس و حضور در نشست‌های تخصصی، برگزیده شدن در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی، انتخاب به عنوان هنرمندبرتر سال ۱۳۹۸، تدریس تخصصی ادبیات شعری و انتخاب کتاب‌های: ربایی و دبستان ترانه به عنوان تقدیر شده و برگزیده در سومین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام در سال ۱۳۹۸ برخی از تلاش و توفیق‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی اوست.

آثار منتشر شده: چرا پرنده نباشم، شکلکی برای مرگ، هیچ، اونویسی، شترها از فینیقیه شیشه آورده‌اندی، شیر و خورشید (مجموعه شعر مذهبی)، مترسنگ، دمعشقیات، عالیجناب عقرب، واران، هشت چارانه، (گزیده رباعی با مقدمه و انتخاب سیدعلی میرافضلی) کش دادن مرگ، (گزیده رباعی و دوبیتی طنز - به مقدمه و انتخاب محمدعلی مومنی) الیمایس، (دفتر اول شعرهای جلیل صفربیگی)،هزج مثمن اخرب مکفوف مجبوب، (گزیده رباعی - به انتخاب فرهاد شاهمرادیان)، تو کنار آتشی من برف پارو می‌کنم، (ترجمه دوبیتی‌های کردی فرهاد شاهمرادیان، جیبم پر از رد پاست، (ترجمه شعرهای کوتاه فرهاد شاهمرادیان) بودای کرد، (ترجمه شعرهای حسین شکربیگی)، عکس یادگاری با مرگ، (ترجمه شعرهای سامان بختیاری)، زمان به نام شهیدان سرود می‌خواند، هفت وادی تشنگی، بلوط‌های جوان، عرش شعر و...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها