پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کتاب «قفقاز و تئاتر ایران؛ تبریز» منتشر شد

کتاب «قفقاز و تئاتر ایران؛تبریز» نوشته الهام رحیملی و ترجمه نوید عظیمی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۱۲۵ صفحه به قیمت ۲۱۲ هزار تومان به همت انتشارات افراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «قفقاز و تئاتر ایران؛ تبریز» نوشته الهام رحیملی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر آذربایجانی، اثری است که به بررسی تأثیرات فرهنگی و ارتباطات متقابل مردمان دو سوی رود ارس در دوران قاجار، با تمرکز ویژه بر تئاتر، می‌پردازد. این کتاب توسط نوید عظیمی به فارسی ترجمه و با توضیحات و افزوده‌های جامع مترجم توسط نشر افراز منتشر شده است. موضوع اصلی کتاب، تأثیرپذیری فرهنگی میان قفقاز و ایران، به‌ویژه در تبریز، است که به مرور تاریخ تئاتر و نمایش در این منطقه می‌پردازد.

نویسنده در ابتدا به پیشینه تئاتر در این مناطق اشاره کرده و سپس به تحلیل چگونگی نفوذ تئاتر غربی و شکل‌گیری گروه‌های حرفه‌ای و بومی تئاتر در ایران تا حدود سال ۱۳۲۵ شمسی می‌پردازد. در ادامه، تصاویر و مستندات مرتبط با مکان‌ها، هنرمندان و پوسترهای اجرا نیز در کتاب آورده شده که به غنای محتوای پژوهشی آن افزوده است. یکی از نکات ارزشمند کتاب، افزوده‌های مترجم، نوید عظیمی است که با توضیحات و تفسیرهای جامع خود، بستر تاریخی و فرهنگی اثر را روشن‌تر کرده است. تصاویر مستند از هنرمندان، مکان‌های نمایش، و پوسترهای اجرا که در پایان کتاب آمده، به خواننده امکان می‌دهد تا با فضای تئاتری آن دوران بیشتر آشنا شود. این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ تئاتر ایران و تأثیرات فرهنگی میان ایران و قفقاز، به‌ویژه در دوران قاجار، منبعی ارزشمند است و در کنار سایر آثار پژوهشی این حوزه، می‌تواند به درک عمیق‌تری از روند تحولات هنری و اجتماعی در این دوره کمک کند.

‌کتاب «قفقاز و تئاتر ایران؛ تبریز» نوشته الهام رحیملی و ترجمه نوید عظیمی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۱۲۵ صفحه به قیمت ۲۱۲ هزار تومان به همت انتشارات افراز منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها