چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
«فیل در تاریکی» مهمان محفل «ادبی آفتاب بندرعباس» شد

هرمزگان - دبیر محفل «ادبی آفتاب بندرعباس» گفت: «فیل در تاریکی» مهمان محفل «ادبی آفتاب بندرعباس» شد.

امیرحسین والا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، با اشاره به استقبال قابل‌توجه کودکان از موضوع کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در جلسه هفتگی محفل «ادبی آفتاب بندرعباس» حکایت «فیل در تاریکی» از کتاب مثنوی معنوی مولوی را خواندیم و درباره آن با کودکان گفت‌وگو کردیم.

دبیر محفل «ادبی آفتاب بندرعباس» ادامه داد: حکایت «فیل در تاریکی» یکی از حکایت‌های فلسفی و مهم در ادبیات ایران و زبان فارسی است که می‌توان از دریچه‌های حکمت آموز زیادی به آن نگریست و از جنبه‌های مختلف درباره آن سخن گفت.

وی اضافه کرد: برای گروه کودک حکیم؛ این حکایت، در کنار مفاهیم آشکار و پنهان حکمت اشراق سهروردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا یکی از نخستین پایه‌های بنای ارائه نظریه کودک حکیم و تلاش برای کشف کودکانه اسرار بود.

والا همچنین گفت: در جلسه هفتگی محفل ادبی آفتاب، با مرور دوباره این حکایت و تفسیر مفاهیم کهن در بستر اتفاقات اکنون، اعضای محفل ادبی با هم گفت‌وگو کردند و یک بار دیگر، در تجربه‌ای نو، فیل را در تاریکی قرار دادند تا بتوانند شرایط تازه‌ای را برای رهیافت‌های جدید فراهم آوردند.

این مولف هرمزگانی با بیان اینکه در خلال گفت‌وگوهای این نشست، بیشتر کودکان این محفل به اهمیت وجود و حضور «نور» اشاره داشتند، گفت: اما پیشنهاد گفت‌وگو در میان اظهارنظرها وجود داشت. شاید دریچه متفاوت و روش یافتن حقیقت از این دو طریق، تفاوتی باشد که بتوان به صورت کلی وجه تمایز بین فلسفه غرب و حکمت شرق دانست.

این کنشگر حوزه کودک با اشاره به نکات پر اهمیت این حکایت افزود: «در پایان این حکایت، جناب مولانا من‌باب نتیجه گیری می‌فرماید: در کف هر کس اگر شمعی بُدی / اختلاف از گفتشان خارج شدی. بنابراین امروز هم وقتی چراغ‌های محفل ادبی آفتاب خاموش شد، به ابتکار «چراغ قوه» گوشی «آیدا» یکی از اعضای محفل ادبی، ما نور داشتیم و می‌دیدیم.

والا ادامه داد: حواس پنجگانه، این امکان را به ما می‌دهد که گاه هستی یک موجود را درک کنیم. امروز ما برای انتقال مفهوم ذهنی خود سعی کردیم از تک حس خود استفاده کنیم هرچند گاه برای درک «چیستی یک مفهوم یا موجود» نیاز به نیرویی دیگر و فراتر از حواس طبیعی داریم‌.

به گزارش ایبنا، محفل «ادبی آفتاب» شامگاه سه‌شنبه ساعت ۱۸ تا ۱۹ هر هفته در سالن مطالعات کودکان و نوجوانان کتابخانه سید احمد خمینی بندرعباس واقع در گلشهر شمالی به تسهیلگری امیرحسین والا و مریم سید افقهی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها