پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
امید به رونق اقتباس در سینمای بلند/ سیمرغ فیلمنامه اقتباسی باید به فجر بازگردد

کارگردان فیلم اقتباسی «پای پرواز» گفت:نمی‌دانم چرا اقتباس در سینمای بلند ما کمتر رخ می‌دهد و چرا از اقتباس فرار می‌کنیم. ما داستان‌های بسیار خوبی داریم و کشورمان تاریخ چند هزار ساله‌ای دارد. امیدوارم در جشنواره‌های آینده، بخش اقتباس رونق بیشتری بگیرد.

روح‌الله جلالی‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهمیت فیلم‌های اقتباسی در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران گفت: به نظر من، اهمیت فیلم‌های اقتباسی از فیلم‌های داستانی بیشتر است. این امر در سطح جهانی هم ثابت شده است. اگر به سینمای هالیوود و دیگر کشورهای بزرگ نگاه کنید، متوجه می‌شوید که به سمت اقتباس رفته‌اند و موفق هم بوده‌اند. رمان‌های درجه یکی که مخاطب آن‌ها را می‌خواند، جذابیت بصری دارند. همیشه جذابیت بصری مهم‌تر است و مخاطب دوست دارد تصویری از داستانی که خوانده، ببیند.

وی افزود: نمی‌دانم چرا در ایران این اتفاق در سینمای بلند ما کمتر رخ می‌دهد و چرا از اقتباس فرار می‌کنیم. ما داستان‌های بسیار خوبی داریم و کشورمان تاریخ چند هزار ساله‌ای دارد. امیدوارم در جشنواره‌های آینده بخش اقتباس رونق بیشتری بگیرد. باید برای این بخش در فیلم بلند، جوایز بهتر و سیمرغ در نظر گرفته شود و بزرگ‌تر شود تا فیلمسازان هم به این سمت کشیده شوند.

او با اشاره به افزایش تعداد فیلم‌های اقتباسی در سال‌های اخیر گفت: در دو سال گذشته، تعداد فیلم‌های اقتباسی ۱۲ فیلم بود، سال گذشته به ۱۶ فیلم رسید و امسال ۲۷ فیلم در این بخش حضور دارند. دلیل این روند رو به رشد، این است که هنرمندان هر روز بیشتر به این نتیجه می‌رسند که رمان محتوای غنی‌تری دارد. وقتی فیلمی از روی یک رمان ساخته می‌شود، داستانش کامل است و دیگر آن سردرگمی و گنگی فیلم‌های تخیلی را ندارد.

کارگردان فیلم کوتاه «پای پرواز» در خصوص جوایز جشنواره برای بخش اقتباسی گفت: اگر این جوایز در بخش اصلی جشنواره قرار بگیرند و در مکان‌هایی مثل برج میلاد اهدا شوند، اهمیت بیشتری برای فیلمسازان خواهد داشت و قطعاً آن‌ها را بیشتر به سمت ساخت آثار اقتباسی سوق می‌دهد. البته همین حالا هم جایزه خوبی اهدا می‌شود، اما اگر این بخش با بخش اصلی جشنواره همبستگی بیشتری داشته باشد، بهتر خواهد شد.

این کارگردان در پایان درباره فیلم «پای پرواز» و پرداخت به شخصیت شهید فخری‌زاده اظهار کرد: شهید فخری‌زاده برای من بسیار مهم است. ما در فیلم تلاش کردیم تا عظمت کارهای او را نشان دهیم، چون ایشان پدر صنعت هسته‌ای ایران هستند. مخاطبان در پایان فیلم با شخصیت شهید فخری‌زاده مواجه می‌شوند و متوجه می‌شوند که او چه کار بزرگی انجام داده است. خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از طرف مخاطبان دریافت کرده‌ایم و هر موفقیتی که این فیلم به دست آورده است، به لطف خود شهید فخری‌زاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها