شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
کتاب «مخابرات غرب و شمال‌غرب» گویا شد

کتاب گویای تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ روایت حسین باقری با عنوان «مخابرات غرب و شمال‌غرب» تهیه و روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب گویای تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ روایت حسین باقری با عنوان «مخابرات غرب و شمال‌غرب»، به تهیه‌کنندگی نیکو یوسفی و روایت ایمان سلگی، محمد بهاریان، آرمان ضیائی مهر و فاطمه ساداتی در ۲۹۲ دقیقه تهیه و روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس سردار حسین باقری از فرماندهان فعال دوران دفاع مقدس و از مسئولان مخابرات سپاه کردستان، قرارگاه حمزه و قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس شامل هجده گفت‌وگو، از تولد تا فرماندهی ایشان در مخابرات غرب و شمال غرب و مسئولیت‌های پس از جنگ ایشان است که در قالب ۱۸ فصل تنظیم شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «محققان، کمتر به نقش واحدهای پشتیبانی و خدمات رزمی دروان دفاع مقدس توجه کرده‌اند. واحد مخابرات، که مسئولیت برقراری ارتباطات نظامی و عملیاتی در آن دوران را بر عهده داشت، یکی از این واحدها است. مخابرات در زمان جنگ تحمیلی به خاطر کمبودها وضعیت ویژه‌ای داشت. با پیشرفت شگفت‌انگیزی که در چند دهۀ اخیر در این حوزه اتفاق افتاده است، روایت فرماندهان از وضعیت مخابرات و الکترونیک در دفاع مقدس می‌‎تواند برای نسل جوان و دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی، از جمله مخابرات و الکترونیک، جذاب و مفید باشد.»

حسین باقری، در طول ۸ سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مسئول واحد مخابرات سپاه در منطقۀ غرب، شمال غرب کشور و مدتی در جبهه‌های جنوب بود. او پس از پایان جنگ، در مسئولیت‌های گوناگون برای اعتلای ساختار مخابرات و ارتباطات نیروهای مسلح، فعالیت کرده است.

این کتاب، حاصلِ ۲۶ جلسه گفت‌وگو با حسین باقری است. در مرحله گفت‌وگو بر اساس اسناد و مدارک با رعایت توالی زمانی، از روزگار جوانی راوی و ورود او به سپاه پاسداران تا پایان دوران خدمتش با تمرکز بر موضوع تخصصی مخابرات صحبت شده است. به موضوع‌های عملیاتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز گاهی توجه شده تا بر جذابیتِ متن افزدوه شود. همچنین وضعیت محیطی و جغرافیایی منطقۀ غرب، شمال غرب، جنوب و دشواری‌های کار مخابراتی در این مناطق تشریح شده است تا مخاطب با محیطِ فعالیت‌ها آشنا شود. افراد مؤثر در دفاع مقدس به‌ویژه در حوزه مخابرات هم مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای تدقیق و تقویت روایت‌ها در موضوع‌های جزئی، در ۴ جلسه از همکاران راوی مانند سردار جِبّه‌داری، سردار سلطانی و… برای حضور و صحبت در جلسه دعوت شده است.

در مرحله تدوین، ابتدا صوتِ جلسات، حروف‌چینی شده، سپس متن گفت‌وگوها در چند مرحله تدوین شده است تا متن از استحکام محتوایی و ادبی برخوردار شود. همچنین تلاش شده تا با کمک راوی و همکاران گروه تاریخ شفاهی، متنِ گفت‌وگوها روان و قابل فهم شود.

در بخش پایانی کتاب، اسناد، تصاویر و احکام مربوط به راوی و تصاویر تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی برای آشنایی دانشجویان رشته‌های مخابرات و الکترونیک و علاقه‌مندان به این حوزه آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها