یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
مجموعه شعر جدید «زنده‌یاد فرخاد» منتشر می‌شود

خراسان رضوی - مجموعه شعر جدید زنده‌یاد ناصر فرخاد شاعر افغانستانی با عنوان ساغر شکسته منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد، در فراق «زنده‌یاد ناصر فرخاد» شاعر مهجور و پیشکسوت افغانستانی دومین مجموعه اشعار وی چاپ حاصل فعالیت‌های فرهنگی و ادبی فرخاد طی اوایل دهه پنجاه و اواخر دهه هفتاد روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

ساغر شکسته، عنوان دومین مجموعه جدید اشعار ناصر فرخاد، شاعر پیشکسوت افغانستانی است که پس از گذشت هفت ماه از درگذشتش توسط انتشارات بدخشان، چاپ، منتشر و رونمایی می‌شود.

ساغر شکسته با قطع رقعی و مقدمه روزبه احمدیار، بصیراحمد حسین‌زاده و محمدکاظم کاظمی مجموعه‌ای از اشعار ناصر فرخاد در مضامین و قالب‌های گوناگونی چون شعر نو، غزل، چهارپاره، مثنوی، دوبیتی، رباعی، قطعه و تعدادی تک بیتی است که در ۳۵۱ صفحه نگاشته شده و در فراق «زنده‌یاد ناصر فرخاد» روانه جامعه ادبی افغانستان و ایران می‌شود. صفحه‌آرایی این کتاب را هم محمدکاظم کاظی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی انجام داده است.

اشعار وی از نظر قالب و محتوا بسیار متفاوت است به طوری که در هر دو مجموعه شعر او هم قالب‌های کلاسیک و هم قالب‌های نو دیده می‌شود.

اولین مجموعه شعر او با عنوان «افسانه ناخوانده» در سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات بدخشان چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایبنا، ناصر فرخاد، متولد سال ۱۳۳۳ در شهر هرات بود و در جلسات استاد براتعلی فدایی، شاعر افغانستانی حضور داشت. وی پس از حمله ارتش شوروی به افغانستان، به کشور ایران مهاجر شد و در شهر مشهد سکونت گزید.

این شاعر پیشکسوت افغانستانی، پس از مدتی در ایران بنابر شرایط زندگی و رنج روزگار از محافل ادبی دور شد.

ناصر فرخاد در سال ۱۳۹۰ دچار سکته مغزی ناقص شد و تا آخر عمر در بستر بیماری افتاد و خانه نشین شد. اولین مجموعه اشعار وی در سال ۱۳۹۵ در ایام بیماری‌اش چاپ شد. وی در فروردین ماه ۱۴۰۳ پس از تحمل سال‌ها رنج بیماری، دار فانی را وداع گفت و در بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شد.

مراسم رونمایی از کتاب ساغر شکسته دومین مجموعه اشعار ناصر فرخاد، طی روزهای آینده در مشهد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها