یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
پایداری جامعه به فعالیت صنوف و اتحادیه‌ها وابسته است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفت: برای اینکه یک جامعه پایدار داشته باشیم، راهی نداریم به‌جز اتکا به حلقه‌های واسط که همان اصناف و اتحادیه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دیدار فعالان صنعت چاپ با عبدالحسین کلانتری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور رئیس مرکز ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و جمعی از اعضای هئیت‌مدیره این اتحادیه یکشنبه (۶ آبان‌ماه) در دفتر جلسات معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید دقیق وارد مسأئل حوزه فرهنگ شد، گفت: معقتدم باید مسائل را با مشارکت همگان حل کرد؛ باور قلبی بنده این است که مسائل جامعه جدید را به‌جز با مشارکت همه ذی‌نفعان نمی‌توان حل کرد. دوره تکیه زدن مدیر سوپرمن، برای حل مسائل گذشته است، اینکه مدیری بتواند به تنهایی مسائل را حل کند، امروز تخیلی بیش نیست.

وی ادامه داد: تمام ذی‌نفعان باید به میز برگردند و با رعایت همه اقتضائات مسائل را حل کنیم. این مدنی‌ترین، ممکن‌ترین و پایدارترین روش است.

وی با بیان اینکه مسائل ریز و درشتی در حوزه فرهنگ و خصوصاً صنعت چاپ وجود دارد، عنوان کرد: در گزارشی که از مدیر کل چاپ گرفتم، متوجه شدم که برخی مسائل دشوار شده است اما مبهم و نامشخص نیستند و می‌شود آن‌ها را دسته‌بندی کرد. اضلاع مرتبط را شناسایی و درگیر و طبق فرآیندی آن را حل کرد.

به‌گفته کلانتری، واقعیت این است که بیش از هر زمانی نیازمند همدلی و همزبانی هستیم، گفت‌وگو برای حل مسائل کشور به‌صورت عام و چاپ به‌صورت خاص باید انجام شود. برای اینکه یک جامعه پایدار داشته باشیم، راهی نداریم به‌جز اتکا به حلقه‌های واسط که همان اصناف و اتحادیه‌ها هستند.

کلانتری با بیان اینکه به یک مدل پایدار رسیدن نه در دست من است و نه شما، گفت: با همین گفت‌وگو، تعامل و مذاکره به مدل دست پیدا می‌کنیم، نتیجه حاصله حتی اگر ایراد داشته باشد، بهترین نتیجه‌ای است که تا آن زمان گرفته‌ایم. اتحادیه‌ها به صورت عام و خاص معین، کشور هستند، بدنه عظیمی از نیروی انسانی در چاپ مشغول است، اگر ما مجاهدی در حوزه اقتصاد بخواهیم به‌جز شما کسی نیست.

وی با طرح این موضوع که وظیفه ما تسهیل‌گری است، گفت: البته به اصولی چون پاسداشت زبان فارسی، شفافیت، مبارزه با فساد و … پایبندیم که شما هم به آن پایبند هستید، باور و تکلیف، تسهیل‌گری و واگذاری امور است‌، کاهش تصدی‌گری باید انجام شود.

وی با بیان اینکه البته سر نظارت باید محکم بایستیم، چون مسئولیت داریم، گفت: ابزار حکمرانی، نظارت است و نظارت به معنای بررسی و پایش شرایط به نحوی است که بهبود حاصل شود.

کلانتری افزود: آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها وحی منزل نیستند؛ می‌توان آن‌ها را اصلاح کرد و دیر با زود به نتیجه رساند، حوزه شما یک پیچیدگی دارد و آن تلاقی نقطه اقتصاد و فرهنگ است که کار را پیچیده می‌کند. بیشترین نزاع نظری در جهان تعریف ساحت اقتصاد و فرهنگ است، به گونه‌ای که هم صنعت نخوابد و هم فرهنگ ذبح نشود. باید به مدلی برسیم که این کار با بازگشت به میز گفت‌وگو ممکن است؛ البته ما اقتصاد فرهنگ را هنوز نتوانسته‌ایم سامان دهیم، کنشگران این عرصه باید بدانند با چه چیزی طرف هستند.

کلانتری با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به به‌روزرسانی صنعت چاپ است،. تاکید کرد: ما کلیات را در لابه‌لای کتاب‌ها و در مرکز ملی فضای مجازی رصد می‌کردیم، باید کمک کرد چاپ به‌روزرسانی و متناسب با شرایط شود. معتقدم نه‌تنها صنعت، مقوم فرهنگ است که خود صنعت نشانه‌ای از فرهنگ و امید است.

کلانتری با طرح این موضوع که حوزه چاپ و نشر فراخ و چند زنجیره‌ای و چند ضلعی است، گفت: وجود حوزه‌های متعدد بیمه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت ارشاد کار را پیچیده و سخت می‌کند. باید تناقضات را حل و فصل کنیم. بهترین کار این است که با حضور بزرگواران کارگروه‌ها تدارک دیده شوند، مسائل یک به یک مطرح و اولویت‌بندی شود، بعد کارگروهی شکل دهیم یک به یک مسائل را به سمت حل شدن، ببریم.

پایداری جامعه به فعالیت صنوف و اتحادیه‌ها وابسته است

در ادامه این نشست، حسینی‌پوردر سخنانی با بیان اینکه چاپ در همه شئون زندگی، ساری و جاری است، گفت: این یک هنر- صنعت است و ظرفیت بزرگی در ایران دارد؛ پیش از این با دکتر صالحی و جمعی از ناشران و چاپخانه‌داران به افغانستان سفر کردیم تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه زبان فارسی وظایفی داریم. ارسال محصولات فرهنگی می‌تواند حامل پیام‌هایی برای ایران باشد. زبان فارسی، فرهنگ ما را اشاعه می‌دهد و باید نسبت به حفظ و گسترش زبان فارسی همت کنیم.

تاسیس شهرک چاپ در قرچک

همچنین احمد ابوالحسنی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت دولت دوازدهم و پس از آن نسبت به چاپ آشنایی داشتند و از انتخاب ایشان خوشحال هستیم.

وی افزود: اتحادیه چاپخانه داران طی چهارسال اخیر چند اتفاق خوب رقم زد؛ نخستین اتفاق این بود که در کل ایران وحدت رویه نسبت به حوزه چاپ ایجاد شده و هر فصل نشستی با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ سراسر کشور با هدف شناسایی مشکلات صنف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره صنعت چاپ هرسال به همت دفتر چاپ برگزار می‌شود، ادامه داد: از چهار سال پیش تاکنون (۱۱ شهریورماه) جشن و مراسم برگزار کردیم و تنها اتحادیه‌ای هستیم که توانستم یک سرود با هدف ایجاد هویت در میان صنف بسازیم‌؛ همچنین همایش صد چهره ماندگار صنعت چاپ را به همت اتحادیه برگزار کردیم.

ابوالحسنی با اشاره به اقدامات پیش روی اتحادیه خبر داد: قرار است شهرک چاپ در شهرستان قرچک تاسیس شود، در این زمینه قرار است فضایی برای این کار اختصاص پیدا کند، از آنجایی که همکاران، اغلب فضای بزرگ نیاز دارند و قرار است با همکاری استانداری فضای بزرگتر در اختیار داشته باشیم، هرچند اجرایی شدن آن نیاز به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ، صنعتی شدن چاپ است، توضیح داد: باید کمیته، کمیسیون و کارگروه مشترکی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت تشکیل شود و سرفصلی برای بخش صنعتی این حوزه تدوین شود، اکنون پروانه یک واحد صنعتی حدود دو یا دو و نیم میلیارد تومان است و تاسیس آن نیز به مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در دوره قبل، کمترین همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه انجام نشد، گفت: این در حالی است که ظرفیت خوبی در صنعت وجود دارد و با این انرژی و ظرفیت، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم؛ به‌عنوان مثال بخش صنعتی چاپ به وزارت صمت؛ با توجه به آمادگی وزارت صمت، امیدوارم در کنار شما این اتفاق بیفتد.

ابوالحسنی با بیان اینکه اتحادیه آمادگی دارد تمام‌قد، کنار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، ادامه داد: بخش تاثیرگذار برای اتحادیه، دفتر امور چاپ و مدیرکل این دفتر است که به نوعی ارتباط بین اتحادیه و معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد ایجاد می‌کند. از شما درخواست داریم شخصی را در این سمت بگذارید که چاپ و این حوزه را بشناسد، در این صورت خیلی از مشکلات حل می‌شود.

پایداری جامعه به فعالیت صنوف و اتحادیه‌ها وابسته است

در بخش دیگر این نشست، جمعی از فعالان صنعت چاپ به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود با معاون فرهنگی جدید پرداختند.

مجید خادمی گفت: برای حمایت از تولید، پیرو شعار مقام معظم رهبری، باید حرف تولیدکننده را شنید. این نشست و دیدار با شما رویکرد عمیق شما را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش از این دو سال قبل هم گفتیم که یک هدف مشخص شود و یک‌سال بعد ببینیم به آن هدف رسیدیم یا نه‌. در این زمینه باید یک اتاق فکر تشکیل و هدف‌ها تعیین شود تا به آن برسیم. معتقدم مدیران وقتی موفق هستند که هدف را تعریف و برای تحقق آن حرکت کنند.

مجید اسماعیل‌زاده نیز در بخش دیگر این نشست گفت: باید یک شاخص آسیب‌شناسی از وضعیت صنعت چاپ داشته باشیم، با توجه به شرایط حساس کشور، بیش از هرچیز نیاز به همدلی، همزبانی و همراهی داریم. اگر بتوانیم مشارکت داشته باشیم، می‌توانیم موفقیت به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: اتحادیه پویایی داریم، ولی سه‌چهار سال اخیر واقعاً متفاوت بود؛ علاوه بر تشکیل کارگروه‌های مختلف، کارهای بزرگی انجام شده است. تاکید داریم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه را رقیب خود نبیند، بلکه همراه خود ببیند.

عطیه سجاد، دیگر فعال صنعت چاپ نیز در سخنانی گفت: چاپ، ارزش افزوده به کالا می‌دهد و به همین دلیل باید به آن توجه ویژه‌ای شود. شنیده شدن صدای این صنف به یک اتاق فکر مشترک نیاز دارد تا همه مشکلات و دغدغه‌ها در آن طرح شود.

در ادامه این نشست نیز حمید فریور، دیگر فعال صنعت چاپ گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت مهمی است، در این میان باید بدانیم که کتاب، محصول پنج‌درصد توان صنعت چاپ ایران و بقیه این فعالیت‌ها در حوزه چاپ بسته‌بندی است که متضمن یکسری نکات فرهنگی است.

وی با بیان اینکه چاپ یکسری الزامات صنعتی دارد که شاید در حوزه کتاب و نشر سنتی اهمیتی ندارد، گفت: نیاز به تعامل سازمان بین دستگاهی در این حوزه وجود دارد، تا دغدغه‌های حکمرانی و هم نیاز صنف و هم کل فعالان صنعت چاپ را در بر بگیرد.

امیرحسین شهامت‌پور با بیان اینکه دغدغه صنف معیشت است، گفت: دو دهه قبل جایگاه صادراتی بهتری داشتیم و باتوجه به شرایط تحریم خوب دوام آوردیم؛ امیدوارم بار دیگر به این جایگاه باز گردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها