دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
اقتصاد اولویت بودجه است اما برای افزایش سهم فرهنگ تلاش می‌کنیم

سخنگوی دولت هرچند بر تلاش برای ایجاد تحول در بودجه فرهنگی گفت اما اولویت دولت در تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ را اقتصاد و معیشت اعلام کرد.

فاطمه مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره احتمال ایجاد تحول در سهم فرهنگ از بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور بیان کرد: تلاش همه براین است که سهم نهاد فرهنگ از بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به نهاد فرهنگ در کشور افزود: نهاد فرهنگ در کشور وزارتخانه‌های مختلفی دارد؛ بخشی از این نهاد آموزش و پرورش است، یک بخش بزرگی از این نهاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دارد همچنین بخش‌های دیگر این نهاد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

سخنگوی دولت با تاکید بر جایگاه مقوله فرهنگ در دولت چهاردهم ادامه داد: فرهنگ از مقولات مهم و اولویت‌دار برای دولت چهاردهم است اما به‌طور طبیعی وقتی موضوعات اقتصادی پررنگ می‌شود و مسائلی از جنس معیشت به‌اصطلاح جلو می‌آید، حتماً همه می‌دانند که موضوع اقتصاد و معیشت در اولویت قرار می‌گیرد اما به معنای این نیست که سهم نهاد فرهنگ از - بودجه – کم شده است.

مهاجرانی با اشاره به توجه به سهم اعتبارات نهاد فرهنگ از بودجه در نگاه دولت به حل مسائل اقتصادی گفت: اتفاقاً در این شرایط – توجه به حل مسائل معیشتی – تلاش می‌شود پیام عدالت در تامین اعتبار برای نهاد فرهنگ نیز رعایت شود یعنی بین وزارتخانه‌ها نیز عادلانه رفتار شود.

به گزارش ایبنا؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور سه‌شنبه (اول اّبان‌ماه) از سوی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این لایحه سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف در بخش‌های مختلف سلامت، صنعت معدن و ارتباطات، مسکن و حمل و نقل و آموزش، پژوهش و فرهنگ را مشخص کرده است.

این لایحه تکلیف سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف را در ۱۷ تبصره در بخش‌های مختلف مشخص کرده و در بخش‌های بعدی به مواردی مانند «منابع و مصارف بودجه عمومی دولت»، «سقف منابع عمومی دولت»، «سقف درآمدها و تراز عملیاتی»، «سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای»، «سقف واگذاری دارایی‌های مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف عمومی دولت» پرداخته است.

در تبصره هشت لایحه بودجه ۱۴۰۴؛ برای ارتقا اخلاق و فرهنگ اسلامی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت از تحکیم خانواده و جمعیت و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان باید ۵ تکلیف تعیین شده است.

در تبصره هشت لایحه بودجه ۱۴۰۴ با عنوان «آموزش، پژوهش و فرهنگ» و در قالب چند شناسه بودجه‌ای الف، ب، پ، ت و ث توضیحاتی درباره موارد مختلف ارائه شده است. در بخش شناسه بودجه‌ای ۷۰۱۱۲- ث آمده است: «در اجرای بند (ب) ماده ۷۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت و در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت از تحکیم خانواده و جمعیت و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان باید یکسری اقدامات انجام شود.

یکی از اقدامات به مبحث نشر و کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره دارد.

بر این اساس، شرکت‌های موضوع بند پ تبصره ۴ این قانون مکلفند، حداقل چهل درصد (%۴۰) از هزینه امور مسئولیت‌های اجتماعی خود را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست‌وپنج درصد (%۲۵)، به حساب «مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی» به‌نام سازمان برنامه و بودجه کشور در خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا به‌صورت تجمیعی و مطابق برنامه عملیاتی و در راستای اجرای اهداف برنامه هفتم پیشرفت صرف امور مختلف دارای اولویت از جمله نشر و کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها