به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، به مناسبت روز جهانی معلولان، با همکاری شورای کتاب کودک و سازمان آموزش و پرورش استثنائی استان هرمزگان وبینار آموزشی با عنوان «ادبیات برای کودک ناشنوا» با موضوع انتخاب کتاب داستان مناسب برای کودکان نوخوان ناشنوا با حضور کوکب طاهباز پژوهشگر ارتباط تصویری و عضو شورای کتاب کودک برگزار شد.
کوکب طاهباز در این وبینار که با هدف گسترش خدمات کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان دارای آسیب شنوایی برگزار شد، گفت: به یقین خواندن هر کتابی، به هر گروه یا شخصی توصیه نمیشود. کتابهای کودک نیز از این قاعده جدا نیستند. معیارهای عمومی بسیاری برای انتخاب کتاب کودک وجود دارد که کمک میکند تا با شناخت دقیقتری کتابهای مناسب کودکان، بررسی و انتخاب شوند.
وی ادامه داد: با این وجود، برای نوخوان ناشنوا به دلیل محدودیت شنوایی، نداشتن دایره لغات وسیع) نسبت به همسالان خود (، عدم شناخت کامل از مفاهیم انتزاعی، آشنا نبودن با اصطلاحهای رایج در فرهنگ عامیانه و… باید معیارهای دیگری رادر نظر گرفت تا نوخوان ناشنوا نیز از خواندن کتاب و به خصوص داستان، لذت ببرد و علاوه بر بالا بردن قدرت خواندن، بر دانش کلامی خود نیز بیافزاید.
این طراح، پژو هشگر و مروج کتابخوانی معلولان بیان کرد: شورای کتاب کودک، به مرور زمان و به تجربه دریافته است که نوخوان ناشنوا، با هر کتابی ارتباط برقرار نمیکند پس لازم است، معیارهای ویژهای داشته باشیم تا کودکان ناشنوا نیز ارتباط بهتری با کتاب برقرار کنند.
به گزارش ایبنا، در این وبینار مسائلی همچون مشکلات کتابخوانی در کم شنوایان و ناشنوایان نوخوان، روش های ترویجی در کتابخوانی این گروه، توصیههایی برای تشویق کتابخوانی و… برای شرکت کنندگان که متشکل از معلمان مدارس استثنائی سراسر استان و مربیان مراکز کانون بود، بیان شد.
نظر شما