به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بازه زمانی آذرماه ۱۴۰۳، آثار متعددی در حوزههای مختلف ادبی و علمی برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شدهاند. یکی از موضوعات درخور توجه در این میان، کتابهایی است که با محوریت هنر و زیرمجموعههای آن (ردهبندی دیویی ۷۰۰ تا ۸۰۰) به چاپ رسیده است.
هنر همواره بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی فرهنگ و آموزش و پرورش، نقش مهمی در رشد فکری، احساسی و خلاقیت کودکان و نوجوانان و تقویت درک زیباییشناختی آنان داشته است. کتابهای مرتبط با هنر، دریچهای برای ورود کودکان و نوجوانان به دنیای خلاقیت و زیبایی هستند.
این آثار میتوانند مفاهیمی همچون نقاشی، موسیقی، طراحی، مجسمهسازی، سینما، عکاسی و سایر جلوههای هنری را به زبان ساده و جذاب برای مخاطبان کودک و نوجوان معرفی کنند. این رده شامل طیف وسیعی از موضوعات، از طراحی و معماری گرفته تا موسیقی، سینما، عکاسی و هنرهای نمایشی است که هر کدام سهم منحصربهفردی در آشناکردن کودکان با دنیای هنر و تقویت ذوق هنری آنان دارند.
در دنیای امروز که کودکان و نوجوانان با حجم وسیعی از اطلاعات و سرگرمیهای دیجیتال روبهرو هستند، این کتابها نقش مهمی در توازن میان خلاقیت سنتی و تکنولوژی ایفا میکنند. از طریق مطالعه و فعالیتهای مرتبط با این موضوعات، کودکان و نوجوانان میتوانند ایدههای خود را بهصورت بصری یا شنیداری بیان کنند و مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسئله را در خود پرورش دهند.
همچنین، آنان میآموزند که چگونه با ابزارهای هنری کار کنند، احساسات و ایدههای خود را به تصویر بکشند و در عین حال، قدرت مشاهده و درک خود از محیط اطراف را تقویت کنند. بهعنوان مثال، کتابهای آموزش نقاشی و کاردستی میتوانند مهارتهای حرکتی ظریف را بهبود بخشند؛ درحالیکه آثار مرتبط با موسیقی، گوشدادن فعال و هماهنگی ذهن و بدن را در کودکان تقویت میکنند. علاوهبر این، کتابهایی که تاریخ هنر یا زندگی هنرمندان را روایت میکنند، به کودکان کمک میکنند ارزش خلاقیت و تأثیر هنر بر جامعه و فرهنگ را درک کنند.
در شماره بیستوهشتم از سلسله گزارشهای بررسی آمار رسمی نشر کودک و نوجوان برای کتابهای منتشرشده براساس کدهای دیویی، قصد داریم با بررسی آمار کد دیویی ۷۰۰ تا ۸۰۰، اطلاعاتی درباره تعداد کتابهای چاپ اول در حوزه «هنر» برای کودکان و نوجوانان ارائه کنیم. در این گزارش، تعداد کتابهای منتشرشده در کشور برای گروه سنی کودک و نوجوان در بازه زمانی آذرماه ۱۴۰۳ با تمرکز بر دستهبندی دیویی «هنر» (کدهای ۷۰۰ تا ۸۰۰) بررسی شده است.
بهطور کلی، تقسیمات کد دیویی ۷۰۰ تا ۸۰۰ «هنر» شامل موارد زیر است:
- ۷۱۰: هنر طراحی شهری و منظرهسازی
- ۷۲۰: معماری
- ۷۳۰: هنرهای تجسمی
- ۷۴۰: طراحی و هنرهای تزئینی
- ۷۵۰: نقاشی و نقاشیها
- ۷۶۰: هنرهای گرافیک، چاپ، باسمهکاری
- ۷۷۰: عکاسی و عکس
- ۷۸۰: موسیقی
- ۷۹۰: سرگرمیها و هنرهای نمایشی
براساس دادههای موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران مبتنی بر کد دیویی ۷۰۰ تا ۸۰۰، در بازه زمانی آذرماه ۱۴۰۳ در دستهبندی «هنر»، تعداد ۳۷ عنوان کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان برای اولینبار چاپ شده است که ۱۸ عنوان از این آثار، تألیف بوده است.
عناوین و مشخصات تعدادی از کتابهای منتشرشده:
نام کتاب | نویسنده / مترجم | ناشر | تعداد صفحات | قیمت |
داسی دایناسی: داسی خواننده میشه! | ناصر کشاورز | هوپا | ۲۸ | ۹۵۰۰۰۰ |
اَبَر نوجوان باش: مدیریت زمان | پاملا اسپلند، الیزابت وردیک / محمدرضا افضلی | نردبان | ۸۲ | ۹۰۰۰۰۰ |
برنامهنویسی اسکرچ | ابوالفضل باقری، نگین رادمنش، عبدالله صارمینائینی | فاطمی | ۲۳۲ | ۳۹۵۰۰۰۰ |
جود بلینگام: ستاره کهکشانیها | مت اولدفیلد، تام اولدفیلد / مژده فتحالهزاده | اندیشه کهن | ۱۲۴ | ۱۲۰۰۰۰۰ |
راه شگفتانگیز | سمانه ترابیان، نرگس برزگری | نوروزی | ۱۰۴ | ۳۰۰۰۰۰۰ |
آدم برفی قهرمان ۳: اسنو-من: داغ داغ داغ! | تامی دونبوند / فرزانه کریمی | ذکر | ۳۲ | ۶۵۰۰۰۰ |
بچه گربهی تنها | سارا صابریفومنی | هوپا | ۴۴ | ۱۹۵۰۰۰۰ |
کوچولوهای زبل: بالابردن تمرکز، افزایش دقت، تقویت هوش | - | قدیانی | ۱۰۸ | ۵۰۰۰۰۰ |
جا نمونی از اردو | شروین یوسفی | ناریا مهر | ۲۰ | ۱۵۰۰۰۰۰ |
گیتاریست کوچولو | نازنین اورمز | شاتوت | ۷۰ | - |
آدم برفی قهرمان ۳: اسنو-من: عصرحجر | تامی دونبوند / فرزانه کریمی | ذکر | ۳۲ | ۶۵۰۰۰۰ |
هیولا (مانستر) | نائوکی اوراساوا / حسین فلاح | نارنگی | ۲۲۰ | ۲۱۰۰۰۰۰ |
تفکر پویا ۴: میافتم و بلند میشوم | کریستوفر راشکا / معصومه داوودی | قدیانی | ۳۶ | ۹۰۰۰۰۰ |
دلقکهای جی کو رو | ملکه فتحاللهنژاد | آذرفر | ۲۴ | ۶۵۰۰۰۰ |
آوای جنگل: دستنامهی کودکان برای یادگیری نظریهی موسیقی | مهسا اسکندری | شاتوت | ۶۴ | ۱۸۰۰۰۰۰ |
معرفی نمونهای از آثار منتشرشده:
«برنامهنویسی اسکرچ»
برنامهنویسی هنر نوشتن دستورالعملهاست؛ هنری که با آن میتوانیم به رایانه بگوییم چه کاری انجام دهد. برای نوشتن این دستورالعملها از یک زبان برنامهنویسی استفاده میکنیم. اسکرچ یکی از این زبانهاست که با محیط گرافیکی و بسیار جذاب امکان ساخت بازی، پویانمایی و داستانهای تعاملی را فراهم میکند.
زبان اسکرچ (Scratch) برای آموزش به کودکان هشت الی ۱۶ سال طراحی شده است. اسکرچ بهترین زبان برای شروع یادگیری مفاهیم برنامهنویسی است و مقدمه بسیار خوبی برای یادگیری سایر زبانهای برنامهنویسی در همه گروههای سنی است. اسکرچ روشهای خلاقانهای برای حل مسئله بهصورت گامبهگام را به کودکان و نوجوانان میآموزد. همچنین باعث پرورش تفکر الگوریتمی، ارتقای مهارت حل مسئله و خلاقیت میشود.
این کتاب شامل ۱۲ فصل است. در فصل آخر، تفسیر و حل گامبهگام یکی از مسائل المپیاد با اسکرچ نشان داده شده است. همچنین در بخشهای «فعالیتهای تکمیلی» و «بیشتر بدانید» به حل مسئلههای پیشرفته با اسکرچ پرداخته شده و در پایان، نمونهسؤالات مسابقات برنامهنویسی اسکرچ آورده شده است.
کتاب «برنامهنویسی اسکرچ» بهعنوان راهنمای آموزش برنامهنویسی اسکرچ برای معلمان با هدف ارائه روش تدریس تدوین شده است؛ اما همه دانشآموزان و علاقهمندان به یادگیریِ برنامهنویسی میتوانند از آن استفاده کنند.
انتشارات فاطمی، کتاب «برنامهنویسی اسکرچ» نوشته ابوالفضل باقری، عبدالله صارمی نایینی و نگین رادمنش را در ۲۳۲ صفحه و بهای ۳۹۵ هزار تومان منتشر و در بازار کتاب ایران عرضه کرده است.
نظر شما