حامد حامدی خسروشاهی در حاشیه رونمایی از این کتاب، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز اظهار داشت: با توجه به شرایط عصر حاضر به نظر میرسد مباحث فلسفی در حوزه معاد باید با نگاه امروزی برای مردم تبیین شود.
وی با بیان اینکه این کتاب به نظرات علامه طباطبایی و مرحوم الهی در حوزه معاد پرداخته است، گفت: علامه طباطبایی موضوع فلسفه اسلامی را از حرکت جوهری ملاصدرا گرفته و معاد را با نگرش جدیدی ارایه کرد.
خسروشاهی با بیان اینکه امروزه در حوزه علوم فیزیک نیز پایداری مواد با اصل معاد قابل تطبیق است، گفت: بر اساس قوانین فیزیک انرژی از بین نمیرود بلکه از حالتی به حالت دیگر در میآید.
وی مطالعات علمای معاصر نشان میدهد، تاکید کرد: معاد با علوم جدید بیشتر قابل اثبات است.
سید محمد الهی، پسرعموی علامه طباطبایی و از شاگردان وی نیز اظهار داشت: علامه طباطبایی ریاضی خوانده بود و به مباحث تثلیث زاویه و … تسلط کامل داشت.
وی همچنین با اشاره به تسلط علامه طباطبایی به علم نجوم یادآور شد: طراحی مدرسه حجتیه قم توسط علامه طباطبایی صورت گرفته و شاخص نجومی وسط حیات همچنان پابرجاست.
سید محمد الهی در ادامه با اشاره به تاکیدات علامه طباطبایی به موضوع معاد تصریح کرد: از نظر ایشان مسئله معاد حلال بسیاری از مشکلات جامعه است چراکه اگر معتقد باشیم بعد از این جهان، حساب و کتابی هست بازدارنده بسیاری از مظالم خواهد بود.
وی با اشاره به مناظرات و مباحث علامه طباطبایی با پروفسور هانری کربن یادآور شد: علامه طباطبایی معتقد بود مباحثه با پرفسور کربن او را از اوضاع جهان و آنچه در دنیای علوم نوین می گذرد مطلع میسازد.
این شاگرد علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از نظر ایشان هر پدیده، نظریه و تفکر اسلامی مطلق نیست، گفت: باید برای تبیین و تحلیل رابطه علت و معلول، زمان ارائه نظریات را مد نظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه خداوند نیز با قسم به «والعصر» به زمان تاکید میکند، تصریح کرد: به عنوان مثال مرحوم علامه حلی در حوزه معاد نظریهای داده بود که علوم دیگر پیشرفت نکرده بود لذا امروز باید موضوع معاد لازم است بالاتر از تحلیل های علامه حلی فکر کنیم.
سید محمد الهی شاگرد و پسرعموی علامه طباطبایی
سید محمد الهی در توضیح این موضوع گفت: علامه حلی شبهه دارد که معاد جسمانی است یا روحانی. اما امروز به قطعیت میدانیم معاد موضوعی جسمانی است ولی جسمی متفاوت از امروز.
او تاکید کرد: با پیشرفت علوم، تفسیر آیات قرآن نیز تغییر یا تکمیل میشوند.
وی در توضیح تغییر برخی تفاسیر در اسلام بر مبنای علوم جدید اظهار داشت: پیشتر والفجر را طلوع صبح معنا میکردند اما بر اساس علوم جدید اثبات شده این موضوع مربوط به آغاز خلقت عالم از انفجار بزرگ است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علامه طباطبایی در پژوهشهای خود در حوزههای مختلف دینی به مباحث جدیدی رسیده بود که متاسفانه عمر بابرکت ایشان کفاف نکرد.
این شاگرد علامه طباطبایی تاکید کرد: دانشمندان از هر راهی بروند در آخر به قرآن میرسند چراکه این معجزه اسلام، کتاب خلقت است اما باید در کشف آیات آن اهتمام کرد.
به اعتقاد وی اگر در تفسیر قرآن علوم پایه را به کار ببریم تعابیر و تفاسیر جدیدی از آن بدست می آید.
این شاگرد استاد علامه طباطبایی با بیان اینکه برخی محافل استفاده از علوم جدید در تفاسیر اسلامی را تاب نداشتند یادآور شد: در آن دوران هم عدهای تندرو معتقد بودند باید استکان علامه را آب کشید، این تفکرات به اسلام ضربه می زنند و مانع پیشرفت علوم اسلامی می شوند.
نظر شما