شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۷
وضعیت نوآوری در نظام حکمرانی چند دانشگاه برتر ایران

نویسندگان کتاب «نوآوری در حکمرانی آموزش عالی» با مرور پیشینه علمی و تلفیق الگوی دانشگاه نوآور برتون کلارک و چارچوب راهنمای داشگاه‏های نوآور اروپا، یک چارچوب مفهومی در هفده بُعد برای فهم و ارزیابی نوآوری در نظام حکمرانی دانشگاهی ارائه می دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «نوآوری در حکمرانی آموزش عالی» با عنوان فرعی وضعیت نوآوری در نظام حکمرانی چند دانشگاه برتر ایران تألیف رضا مهدی و احمد کیخا در ۳۱۰ صفحه از سوی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی منتشر شده است.

دانشگاه‌ها بیش از هر نهاد اجتماعی دیگری، بر زیست بشری تأثیرگذارند و قدرت دموکراسی، رقابت‌پذیری اقتصادی، کیفیت زندگی، بهداشت، فرهنگ و هنر جوامع منوط به کیفیت حکمرانی علمی است. همچنین، کیفیت حکمرانی دانشگاه‌ها در زیست‌بوم محلی، منطقه‌ای، ملی و جهانی قابل تعریف، تنظیم و ارزیابی است. در حکمرانی علمی سه اصل اساسی باید مورد توجه همه شرکا و ذی‌نفعان باشد: تصمیمات باید برپایه رسالت روشن و ارزش‌های کانونی معطوف به زیست‌بوم اتخاذ شود، دانشگاه همسو با رسالت و ارزش‌های کانونی با جهان و محیط پیرامون سازگار گردد و برپایه ارزش‌های کانونی زیست‌بوم‌بنیان و حول محور رسالت و چشم‌انداز مشترک مشارکت‌های درونی و بیرونی تقویت شود.

این کتاب که محصول طرحی پژوهشی با عنوان «نوآوری در حکمرانی دانشگاه‏های برتر (سطح یک) ایران» است، با توجه به اهمیت و ضرورت تغییر و نوآوری در راهبری و حکمرانی آموزش‌عالی طراحی و تألیف شده است. ‬ در این کتاب، با مرور پیشینه علمی و تلفیق الگوی دانشگاه نوآور برتون کلارک و چارچوب راهنمای داشگاه‏های نوآور اروپا، یک چارچوب مفهومی در هفده بُعد برای فهم و ارزیابی نوآوری در نظام حکمرانی دانشگاهی توسعه داده شده است. در ادامه، داده‌‏ها و اطلاعات موردنیاز، از هشت دانشگاه برتر و سطح یک واقع در شهر تهران شامل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه خواجه‏‬ نصیرالدین طوسی، جمع‌‏آوری و بحث شده است.

داده‌‏های واقعی نشان می‌‏دهد که دانشگاه‌‏های ایران به‌‏طور عام و دانشگاه‌‏های برتر و سطح یک به‬ ‏طور خاص، علی‏رغم برخی مسائل و کاستی‌‏ها و کژکارکردی‌‏ها، از برخی تحولات مثبت و نوآوری‌‏هایی در مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ و تدریجی و بنیادی برخوردارند. نوآوری دانشگاه‏های برتر و سطح یک ایران در حوزه حکمرانی، برپایه چارچوب مفهومی نوآوری در نظام حکمرانی دانشگاهی در ناحیه توصیفی «متوسط» ارزیابی شده است. از میان ابعاد و عناصر نوآوری در حکمرانی دانشگاهی، بُعد «راهبری هیئت‬ ‏امنایی»، دارای کمترین امتیاز در ناحیه توصیفی «وضعیت خیلی‬ ‏ضعیف» و بُعد «ساختار و تشکیلات» و بُعد «برنامه‌‏ریزی و پایش» دارای بیشترین امتیاز در ناحیه توصیفی «وضعیت عالی» ارزیابی شده‏ است.

این کتاب در سه فصل تنظیم و تدوین شده است. در فصل اول، اهمیت و ضرورت تغییر، تحول و نوآوری در حکمرانی آموزش‌عالی و دانشگاه‏‌ها و چالش‌‏ها و مسائل آموزش‌عالی و دانشگاه‌‏ها بررسی و تبیین شده است. در فصل دوم، مفاهیم و الگوهای حکمرانی آموزش‌عالی و دانشگاهی و سوابق و پیشینه علمی موضوع، مرور و بحث شده است. در انتهای این فصل، یک چارچوب مفهومی برای مطالعه و ارزیابی نوآوری در حکمرانی دانشگاهی شامل هفده بُعد برای شناخت و فهم نوآوری در حکمرانی دانشگاهی طراحی شده است. در فصل سوم، براساس داده‌‏ها و اطلاعات گردآوری‬ ‏شده از هشت دانشگاه برتر و سطح یک ایران، برپایه چارچوب مفهومی نوآوری در حکمرانی دانشگاهی، وضعیت نوآوری این دانشگاه بررسی، تحلیل و تصویر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین