شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۲
روايتي از سرگشتگي انسان در واقعه‌اي تاريخي

محمد‌رضا بايرامي اين روزها نگارش رمان تازه خود را با نام «باغ مردكان» به پايان رسانده. اين رمان را انتشارات «سوره مهر» منتشر مي‌كند. به گفته نويسنده، اين داستان مناسبات انساني را مد نظر دارد و با پس زمينه‌اي تاريخي روايت مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين داستان‌نويس «باغ مردكان» را آخرين نام براي اين كتاب بعد از نامگذاري‌هاي متعدد دانست. 

وي كه اين اثر داستاني را با تاثير از واقعه‌اي تاريخي بيان كرد، گفت: موضوع اين رمان درباره آوارگي يك خبرنگار در حادثه‌اي تاريخي است و عواقبي كه اين واقعه براي او و اطرافيانش به وجود مي‌آورد.

وي افزود: «مردكان» نام دهي در باكوست و واقعه اين داستان در باكو و بعد از جنگ جهاني دوم اتفاق مي‌افتد. در واقع اين اثر براساس رويدادي تاريخي كه مي‌تواند مستند يا غير‌مستند باشد، در قالب رمان خلق شده است. 

نويسنده «خون‌نوشت» با بيان دغدغه‌هايش از نگارش اين رمان اضافه كرد: مسلم است كه قصدم از نوشتن اين داستان تاريخ نبوده؛‌ بلكه به نوعي بيان موقعيت آدمي و انسان‌ها در يك حادثه تاريخي است و تاريخ تنها پس‌زمينه اين كار را تشكيل مي‌دهد. 

اين داستان‌نويس خاطر‌نشان كرد: در حالي كه تاريخ در سراسر داستان جاري است، نقش و موقعيت انسان در شرايط بحراني و دشوار و و اكنش‌هاي او نسبت به وقايعي خاص، اصلي‌ترين محور اين رمان را به خود اختصاص داده است. 

بايرامي گفت: زبان «باغ مردكان» با آنكه در بخش‌هايي برگردانده از زبان آذري به فارسي است، ساده و روان است.

محمدرضا بايرامي متولد 1344، نويسنده و داستان‌نويس است و تا به حال بيش از 25 كتاب داستان و چند کتاب خاطره از دفاع مقدس به چاپ رسانده است.
 
«ص‍دای‌ ب‍ال‌ ن‍س‍ی‍م‌»، «پرواز، همیشه»، «خون‌ نوشت»، «در انتظار آن لحظه»، «دره‌ پ‍ل‍ن‍گ‌ها»، «‌و این صدای جنگ» و «‌ع‍ق‍اب‌هاي‌ ت‍پ‍ه‌ ش‍ص‍ت‌»، از جمله آثار داستاني منتشر شده بايرامي در حوزه‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع‌مقدس‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها