جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷
ذات سينما برگرفته از ادبيات است

"ايرج تقي‌پور" از تهيه‌كنندگان سينما معتقد است كه بنيان و ذات سينما برگرفته از هنرهاي مختلف از جمله ادبيات بوده، اما توليدات ادبي به كار گرفته شده در سينماي ايران بسيار كم است.

به‌گزارش خبرگزاري كتاب(ايبنا)، وي در توضيح مطلب فوق اظهار داشت: سينما و به تعبيري هنر هفتم مجموعه‌اي از ادبيات، موسيقي، تئاتر، معماري و عكاسي، مفهومي به نام سينما را به وجود آوردند، اما ذات سينما وابسته به ادبيات است.

اين تهيه‌كننده افزود:اديبان و نويسندگان همواره چيزي را كه در سينما هم قابل بهره‌برداري باشد، تهيه و تنظيم مي‌كنند كه به آن "اقتباس ادبي" گفته مي‌شود.

تقي‌پور با اشاره به اين مطلب كه اقتباس ادبي در بيشتر فيلم‌هاي سينمايي و مجموعه‌هاي تلويزيوني هاليوود به كار مي‌رود، تصريح كرد: يك رمان يا داستان مبناي اثري سينمايي را تشكيل مي‌دهد و اين موضوع كمك توليدكنندگان ادبي به سينماست و با نگاهي بر تيتراژ فيلم‌هاي خارجي مي‌توان اين موضوع را فهميد.

وي به توليدات ادبي و كمبود اقتباس ادبي در سينماي ايران اشاره كرد و يادآور شد: توليد ادبي در ايران كم ‌است و با بررسي ريشه‌هاي آن در دوره معاصر از يكي دو دهه پس از جنگ جهاني اول مي‌توان به يك سري جريانات ادبي در دهه ‪ ۳۰‬و ‪ ۴۰‬اشاره كرد و از دهه  50 كه ‬ستمگري رژيم پهلوي اوج مي‌گيرد، شاهد افول توليدات ادبي در ايران مي‌شويم.

تقي‌پور توضيح داد: توليدات ادبي در دوره كوتاه و به‌سرعت به‌ وجود نمي‌آيد، بلكه سال‌ها بايد تحمل و تامل كرد تا خلق آثار ادبي شكل پذيرد.به نظرم توليد كم ادبي محصول دوران خفقان و ستمگري رژيم پهلوي بوده كه در آن زمان سعي در نابودي ادبيات اصيل داشتند و اجازه پا گرفتن كامل آن را ندادند.

اين تهيه‌كننده همچنين به بحران موضوع، نبود ارتباط ادبي در توليدات بصري، متن و محتوا در سينما اشاره كرد و افزود: ادبيات كلاسيك به تنهايي قابل استفاده در سينما نيست و بخشي از ادبيات كه به شكل رمان نگاشته شده، قابليت تبديل شدن در سينما را دارد.

تقي‌پور بازنويسي ادبيات كلاسيك به سبك رمان‌هاي امروزي را مهم خواند و ادامه داد: اين هنر اديبان است كه بن مايه داستان‌هايي همچون " هزار و يك شب"، "كليله و دمنه"، "مثنوي" و "قصه‌هاي شاهنامه" را به رمان تبديل مي‌كند تا بتوان از اين توليدات فيلم سينمايي ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها