دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۵
دانشمندان اسلامي به نشانه‌ها توجه داشته‌اند

دكتر احمد تميم‌داري، استاد زبان و ادبيات فارسي در اولين نشست نشانه‌شناسي كه در حوزه هنري استان تهران برگزار شد، از توجه دانشمندان اسلامي به نشانه‌ها و حضور نشانه‌ها در سنت ديني اسلام، و در بحث‌هاي علوم قرآن و حديث سخن گفت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي حوزه هنري استان تهران، دكتر احمد تميم‌داري، استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اولين نشست از سلسله نشست‌هاي نشانه‌شناسي كه با موضوع مقدمات و كليات نشانه شناسي برگزار شد گفت: افكاري كه منجر به جرياني مثل نشانه شناسي در جهان شده است، در انديشه‌هاي دانشمندان اسلامي و ايراني نيز حضور داشته است و اروپاييان از اين افكار و نظرات، استفاده‌هاي فراواني كرده‌اند. 

در اين جلسه كه با حضور حميدرضا شعيري، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و احمد تميم‌داري در سالن آمفي تئاتر حوزه هنري استان تهران برگزار شد، در ابتدا، تميم‌داري گفت: نشانه چيزي است كه خودش مقصود نيست، بلكه محتوا و مقصد آن مهم است. لفظ «نشانه» از مصدر «نشاختن» ريشه گرفته است و در واقع در اين علم، هدف اين است كه منطقي براي شناخت فرهنگ‌ها يافته شود. 

در ادامه اين نشست دكتر شعيري به بيان دلايل توجه به نشانه شناسي در دنياي امروز پرداخت و افزود: ما به چند دليل بايد به مطالعه نشانه‌ها بپردازيم. پيش از همه به اين خاطر كه امروزه با توجه به مسايل دنياي جديد، انسان‌ها در معرض بمباران نشانه‌اي قرار گرفته‌اند. در حقيقت، ما در دنياي پيرامون خويش، ناخواسته وارد دنياي نشانه‌ها مي‌شويم و اين نشانه‌ها هستند كه ما را رها نمي‌كنند. هرچه دنياي ما پيچيده‌تر باشد، نشانه‌ها نيز بيشتر خواهد شد. 

وي به بررسي سنت‌هاي مهم نشانه‌شناسي در اروپا پرداخت و تعريف «پيرس» را به عنوان يك فيلسوف از نشانه، اين گونه بيان كرد: نشانه چيزي است كه امري را براي افراد مطرح كند، ولي اين امر را تحت يك عنوان و يك نوع زاويه ديد خاص بيان مي‌كند. 

ادامه اين مباحث تحت عنوان «نشانه شناسي در مغز» در دومين نشست نشانه‌شناسي كه 20 آذرماه در حوزه هنري استان تهران برگزار خواهد شد، پيگيري مي شود. 

علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 20-‌88504616 واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان تهران تماس بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط