چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
آیین پنجمین دوره نکوداشت روز قلم در حال برگزاری است

آيين پنجمین دوره نكوداشت روز قلم، هم‌اکنون ( 14تیرماه) با حضور جمعی از مولفان، مترجمان، داوران و برگزیدگان هیات علمی جوایز ادبی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری در حال برگزاری است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهاردهم تیر در تقویم ایران «روز قلم» نامیده شده و در کتاب «آثار الباقیه» ابوریحان بیرونی نیز آمده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می‌نامیدند. سیاره تیر یا همان عطارد در فرهنگ پارسی به معنی کاتب و نویسنده است.

نامگذاری روز 14 تیرماه به عنوان روز قلم، به پیشنهاد انجمن قلم ایران و از سوي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 87 صورت گرفت و از آن زمان، موسسه خانه کتاب سالانه آیین نكوداشتي را به این مناسبت برگزار می‌کند.

نخستين مراسم روز قلم، 15 تیرماه 87 با حضور محمدحسين صفار هرندی، وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومين دوره آیین نکوداشت روز قلم  22 تیرماه سال 88 و سومین دوره این مراسم  به میزبانی موسسه خانه کتاب، 15 تیرماه 89  با حضور بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير ارشاد در هتل لاله برگزار شد.

14 تیرماه سال گذشته (سال 90) چهارمین دوره آیین نکوداشت اين مراسم براي اولين‌بار در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماري برپا شد كه در آن  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون امور فرهنگي حضور داشتند. در اين مراسم نویسندگان و اهالی قلم به گفت‌وگو درباره جایگاه قلم و نویسندگی پرداختند.

پنجمین دوره نکوداشت روز قلم نیز امروز (14 تیرماه) در مراسمی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماري با حضور جمعی از مولفان، مترجمان، داوران و برگزیدگان هیات علمی جوایز ادبی در حال برگزاری است. 

گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا در «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها