چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
عمیق: طرح ملی دانش‌آموزان را با تازه‌های نشر آشنا می‌کند

مجيد عميق، نويسنده و مترجم حوزه آموزش و پرورش اجرای طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» را فرصت مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان با تازه‌های نشر دانست و گفت: این نمایشگاه، کتاب‌هایی متناسب با نیاز و علایق دانش‌آموزان را عرضه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امسال در شهریورماه شاهد برپایی پانزدهمین دوره از طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، مجتمع آموزشی و پرورشی ترنم ولایت» خواهیم بود. این طرح هر سال با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور، توسعه نمایشگاه‌های کتاب دانش‌آموزی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه مفید در میان دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

عمیق در این باره گفت: در طول سال، تعداد زیادی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب استانی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان از جمله آن‌ها به شمار می‌آیند. طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» از دیگر نمایشگاه‌های کتاب محسوب می‌شود.

وی افزود: برپایی تعداد زیاد نمایشگاه‌های کتاب خوب است چرا که هر اندازه کتاب‌ها به راحتی و به بهای اندک در اختیار مخاطبان قرار بگیرند، آن‌ها بیش از پیش به کتابخوانی ترغیب می‌شوند. بنابراین، نه تنها در طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» بلکه در تمام نمایشگاه‌های کتابی که در طول سال برپا می‌شوند، در صورتی که کتاب‌ها با نظر کارشناس‌های کتاب انتخاب و عرضه شوند، می‌توان به صراحت گفت که از موازی‌کاری در حوزه نمایشگاه‌های کتاب جلوگیری می‌شود.

این نويسنده و مترجم حوزه آموزش و پرورش افزود: همچنین صرف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، نمی‌تواند به نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان دانش‌آموزان کمک کند بلکه باید والدین نیز اهل مطالعه باشند البته این موضوع در وضعیت اقتصاد فعلی کشور کمی آرمان‌گرایانه است اما والدین باید توجه داشته باشند که آن‌ها الگوهای فرزندانشان‌ هستند. بنابراین، باید اغلب در میان اعضای خانواده بخشی از وقت خود را به کتابخوانی اختصاص دهند و حتی می‌توانند در جمع‌های خانوادگی و فامیلی، کتاب‌های خوب را به یکدیگر معرفی کنند یا امانت دهند.

عمیق با اشاره به طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» گفت: برپایی چنین نمایشگاهی بسیار ارزشمند و کاربردی است چرا که شاید علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی حوزه آموزش و پرورش در سایر نمایشگاه‌های کتاب مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل تراکم و ازدحام جمعیت نتوانند به راحتی در میان غرفه‌ها قدم بزنند و کتاب مورد نظرشان را انتخاب کنند اما طرح ملی «50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه» این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی توضیح داد: کتاب‌های عرضه شده در طرح مذکور چون توسط کارشناس‌های کتاب حوزه آموزش و پرورش بررسی شده‌اند و همچنین چون کارشناس‌های کتاب هر استان بر اساس نیاز، علایق و گروه‌های سنی دانش‌آموزان استان‌های خود، دست به انتخاب کتاب می‌زنند، به یقین کاربردی و مفیدند.

این نويسنده و مترجم حوزه آموزش و پرورش در پایان گفت: تهیه کتاب و ارایه آن‌ها در کتابخانه‌های مدارس نمی‌تواند به تنهایی دانش‌آموزان را به کتابخوانی تشویق کند بلکه باید فضای فیزیکی کتابخانه‌های مدارس به‌گونه‌ای جذاب و به‌روز باشد تا دانش‌آموزان ترغیب شوند که در آن حضور داشته باشند. همچنین فردی حرفه‌ای در حوزه کتابداری باید مدیریت کتابخانه مدرسه را بر عهده بگیرد تا بتواند محتوای کتاب‌ها را شناسایی و دانش‌آموزان را در انتخاب کتاب مناسب راهنمایی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط