سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
اکبری‌مبارکه: کتابخوان بودن بازیگران بر کیفیت سریال‌های تلویزیونی تاثير مي‌گذارد

کریم اکبری‌مبارکه، هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون که اعتقاد دارد که بازیگران برای ارایه نقش‌های خود نیاز به مطالعات جدی دارند، گفت: توجه به کتاب و کتابخوان بودن بازیگران تلویزیونی می‌تواند در کیفیت سریال‌ها و تاثیر آن‌ها بر مخاطب نیز موثر واقع شود.-

 اکبری‌مبارکه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «تاثیر مطالعه در ارایه مطلوب «نقش» توسط بازیگران، به ویژه در سریال‌های تاریخی، تا چه حد است؟» گفت: عموم بازیگران برای ایفای هر چه بهتر نقش‌های خود در سریال‌ها و فیلم‌ها، به ویژه آثار تاریخی، مطالعه می‌کنند. 

وی افزود: این مطالعه قاعدتا باید درباره ویژگی‌های جامعه در زمان حیات شخصیت‌های تاریخی و همچنین رفتارهای شخصی و کنش‌های اجتماعی این اشخاص باشد. تمام بازیگران در تمام دنیا به این مطالعه اقدام می‌کنند، چرا که چشمان آن‌ها را باز مي‌كند و بر کیفیت بازی آن‌ها تاثیر به سزایی خواهد داشت. 

اکبری‌مبارکه در ادامه در پاسخ به این سوال که «خود برای ایفای نقش احمر ابن شمیط در سریال تاریخی مختارنامه چه تعریفی از این شخصیت در ذهن خود داشته و این تعریف را از چه منابعی مطالعه کرده است؟» گفت: احمر ابن شمیط‌احمسی از شيعيان و معتمدانی بود كه مختار او را به قيام خويش دعوت كرد. وی به عنوان رابط پيام‌ها، نقشه‌ها و برنامه‌های مختاربن ابوعبيدثقفی نقش موثری داشت و برای قيام به رهبری مختار، از مردم به طور كاملا پنهانی، بيعت می‌گرفت. او همچنین از فرماندهان انقلاب مختار شد و فرماندهی سپاه در جنگ با مصعب‌ابن زبیر در منطقه مزار به عهده او بود. 

وی در ادامه با بیان این نکته که بن‌شمیط شخصیتی مورد تایید حضرت امام سجاد (ع) بود، گفت: داود میرباقری برای مطالعه درباره شخصیت واقعی احمرابن شمیط چند منبع معتبر، شامل چندین جلد از «مختارنامه‌»های مورد تایید شیعیان، به من معرفی کرد. مطالعه این منابع در شناخت بهتر این شخصیت به بسیار کمک کرد و اگر این مطالعه نبود، این شخصیت مهم در این سریال به اصطلاح درنمی‌آمد. 

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما به‌عنوان توصیه به بازیگران جوان گفت: من به بازیگران جوان و نسل هنرمند بعد از خودم پیشنهاد می‌کنم  مطالعه را فراموش نکنند. کتابخانه یک بازیگر باید مدام جلو چشمانش باشد. 

اکبری مبارکه در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که «آیا قصد تالیف کتابی درباره تجربیات بازیگری‌اش را دارد یا خیر؟» گفت: خیر. به نظرم کتاب‌های تخصصی مناسب در این حوزه بسیار است. خود من مدام کتاب‌ها و تالیفات استاد بهرام بیضایی و همچنین دوست عزیزم آقای رضا کیانیان را مطالعه می‌کنم. مطالعه این منابع را به همه مخاطبان این گفت‌وگو نیز توصیه می‌کنم. 

كريم اكبری مباركه در سال 1332 در تهران متولد شد. او مدرک کارشناسی بازيگری و كارگردانی تئاتر خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1365 گرفت. 

اکبری مبارکه فعالیت‌های تئاتری خود را از سال 1350 شروع کرد و در سال پس از 1359 وارد تلویزیون شد. از  مشهورترین سریال‌های تاریخی که او در آن‌‌ها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به دو سریال امام علی (ع) و مختارنامه به ترتیب در نقش‌های ابن ملجم مرادی و احمر ابن شمیط و سریال شیخ بهایی به کارگردانی شهرام اسدی در نقش سلطان‌علی از پیش‌مرگان شاه‌عباس، اشاره کرد. 

«مرگ يزدگرد»، «مقاومت»، «ديدار»، «چند می گيری گريه كنی»، «جراحت»، «محکومین بهشت» و «روزهای زندگی» از  فیلم‌ها و سریال‌های است که اکبری مبارکه در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است. او در فیلم «محکومین بهشت» بازیگردان و همچنین برنامه‌ریز نیز بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها