دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
ایرج راد:سریال‌های ایرانی تا امروز تاثیری بر فرهنگ مطالعه نداشته‌اند

ایرج راد، بازیگر و مدیر عامل خانه تئاتر معتقد است تا امروز سریال‌های تلویزیونی در ایران نقشی در ارتقای فرهنگ کتابخوانی نداشته‌اند. به باور او تقویت فرهنگ کتابخوانی و توجه به کتاب در سریال‌های تلویزیونی باید به طور غیرمستقیم مطرح شود و شکلی شعاری نداشته باشد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «نقش کتاب در سریال‌های تلویزیون کجاست؟» موضوع سلسه گفت‌وگوهای تازه «ایبنا» با تعدادی از اهالی سینما و تلویزیون است. در این گفت‌و‌گوها بر آنیم تا به جایگاه کتاب در رسانه ملی که تاثیرگذارترین رسانه بر آحاد مردم است بپردازیم؛‌ جایگاهی که تا امروز بسیاری از هنرمندان آن را با ظرافت و به اصرار گوشزد کرده‌اند، ولی همچنان با وجود فقر برنامه‌سازی در حوزه کتاب در سیما، تبیین و اهمیت نقش کتاب در سریال‌ها که میلیون‌ها بیننده را از سراسر کشور پای تلویزیون‌ها می‌کشانند نیز مورد غفلت بوده است. از این رو امیدواریم که منزلت این کالای مهم فرهنگی در این رسانه آن‌هم در پربیننده‌ترین برنامه‌ها از قلم نیفتد و به همین دلیل خواستیم تا در وهله نخست از زبان خود اهالی هنر به کم و کاست این مساله  نظر کنیم تا شاید در این عرصه نیز از این منظر به هوشیاری قابل قبولی برسیم که ما را در تولید محصولات هنری همراه با توجه به موضوع کتاب، رهنمون  کند.

ایرج راد،بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون  نخستین هنرمندی بود که در این باره سراغش رفتیم. وی در پاسخ به این سوال ما که «فکر می‌کنید آیا سریال‌های تلویزیونی در ایران در فرهنگ کتابخوانی بر مخاطبان خود تاثیر گذار بوده‌اند؟» گفت: در سریال‌های تلویزیونی کمتر شاهد تبلیغ مقوله کتابخوانی بوده‌ایم، بنابراین این سریال‌ها تا به امروز تاثیر چندانی بر فرهنگ مطالعه در ایران نداشته‌اند. 

وی افزود: البته نشان دادن این مساله به تمهیدات خاصی نیازمند است و باید زمینه‌های مناسب آن وجود داشته باشد تا شکل شعارگونه و تبلیغات محض به خود نگیرد. 

راد در ادامه در پاسخ به این سوال که «بهترین شکل برای تبلیغ فرهنگ کتابخوانی در سریال‌های تلویزیونی چگونه است؟» گفت: این مساله باید در راستای موضوع و اهداف سریال باشد و به صورت غیر مستقیم مطرح شود، یعنی مقوله کتابخوانی باید غیرمستقیم در سیر تکاملی داستان سریال گنجانده شود. 

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که تاثیر مطالعه در ارایه مطلوب «نقش» توسط بازیگران، به ویژه در سریال‌های تاریخی، تا چه حد دارای اهمیت است؟» گفت: نه تنها در سریال‌های تاریخی، بلکه در عموم سریال‌ها و انواع نقش‌ها، مطالعه تاثیر بسیاری بر اجرای درست و کامل نقش توسط بازیگر خواهد داشت. بازیگر در همه حوزه‌ها نیاز به مطالعه دارد. 

مدیر عامل خانه تئاتر گفت: بازیگری که قرار است به جای یک شخصیت تاریخی نقش ایفا کند، باید درباره  دوران زندگی آن شخصیت، اوضاع فرهنگی و سیاسی خاص آن دوره، وضعیت جغرافیای سرزمین، ارتباط آن شخصیت با جامعه جهانی و حتی وضعیت سیاسی جهان در آن دوره و دیگر مواردی از این دست اگاهی زیاد داشته باشد. اگر اطلاعاتش در این زمینه‌ها جامع باشد، طبعا بسیار بهتر می‌تواند از عهده نقش بربیاید و در زمینه انتقال مفاهیم و اطلاعات موفق‌تر باشد و طبیعتا این اطلاعات را از کتاب‌ها می‌تواند بگیرد و نه جای دیگر. 

راد در ادامه در پاسخ به این سوال که «میزان مطالعه در میان بازیگران ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: من در میان بازیگران ایرانی کسانی را می‌شناسم که در عموم حوزه‌ها و موضوعات مطالعه بسیار دارند و بسیاری را هم می‌شناسم که احساس نیاز به مطالعه نکرده و لزومی به این‌کار نمی‌بینند. من از هیچ یک طرفداری نمی‌کنم، مهم این است که هرقدر اطلاعات و آگاهی بیشتر باشد، کارها درست‌تر و بهتر انجام خواهد شد. 

مدیرعامل خانه تئاتر در پایان گفت: بازیگری شغلی مهم و تاثیرگذاری است. شکی نیست که اگر بازیگر در همه حوزه‌ها، به عنوان مثال جامعه‌شناسی، اقتصاد، ادبیات، سیاست، فلسفه و... مطالعه داشته باشد از پس کار خود بهتر برخواهد آمد. نمی‌توان به بازیگران برای بهتر شدن کارشان کتاب خاصی را معرفی کرد. حتی یک بیت شعر هم می‌تواند بر بازی بازیگران تاثیر مفیدی داشته باشد. 

ایرج راد دارای مدرک کارشناسی هنرهای تئاتری از دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد كارگردانی تئاتر از دانشگاه «كارديف ولز» است. 

«اجاره نشین‌ها»، «دایره مینا»، «پستچی»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «شمعی در باد»، «گردباد»، «هفت ترانه» و «چون ابر در بهاران» نام برخی از فیلم‌های سینمایی با بازی راد است. 

از جمله سریال‌هایی که با بازی ایرج راد تاکنون از تلویزیون به نمایش در آمده‌اند می‌توان به «در پناه تو»، «مدار صفر درجه»، «فاکتور هشت» و «امیر کبیر» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها