چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۵
محجوب: سریال‌های تلویزیونی براي اهمیت دادن به کتاب گامی برنداشته‌اند

حسین محجوب، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون معتقد است که سریال‌های پخش شده در تلویزیون تا به امروز نکته مثبتی از منظر تاثیرگذاری بر فرهنگ مطالعه میان عموم مردم طرح نکرده‌اند. به باور وي کتابخوانی میان اغلب اقشار جامعه امری کم ارزش است و متاسفانه این روزها از آن بسیار غفلت می‌شود.-

حسین محجوب، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید در سریال‌های تلویزیونی تا چه حد به مساله کتاب اهمیت داده می‌شود و آیا سریال‌های تلویزیونی تا به امروز تاثیری بر بهبود فرهنگ مطالعه در ایران داشته‌اند یا خیر؟» گفت: خیر. جای کتاب در سریال‌های تلویزیونی بسیار خالی است و به طور کل می‌توان گفت که این سریال‌ها قدمی در بهبود فرهنگ کتابخوانی در ایران بر نداشته‌اند. 

وی افزود: امروزه کتاب به یک کالای بی‌ارزش تبدیل شده که انگار هیچ تاثیری در فرهنگ ندارد، چرا که کسی به فکر آن نیست. به نظر من تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه بهبود وضعیت کتابخوانی، در همه حوزه‌ها چون سریال‌های تلویزیونی، صورت گرفته با شکست مواجه شده است. باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های متفاوتی انجام داد. 

محجوب درباره میزان مطالعه بازیگران تلویزیونی گفت: احساس چنين ضرورتي ميان بازيگران نسبت به گذشته كاهش يافته است؛ البته طیفي از جوان‌های بازیگر مطالعات بسیار بالایی دارند و به همین دليل بازی آن‌ها نیز با کیفیت‌تر نسبت به بقیه است. 

این بازیگر پیشکسوت همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا تصمیمی برای نگارش کتاب در حوزه تخصصی خود یا درباره خاطرات دوران هنری‌اش دارد یا خیر؟» گفت: خیر، تصمیمی برای این کار ندارم، چرا که در حال حاضر آثار نویسندگان ایرانی به شمارگان محدود و بسیار پایین و خجالت‌آوری رسیده است. 

محجوب گفت: امروزه دیگر کسی رغبتی برای نوشتن و انتشار کتاب نشان نمی‌دهد، چون تضمين مالی برای نویسنده و ناشر وجود ندارد. به هر حال نویسندگان باید از راهی گذران زندگی کنند. ما در ایران در زمینه انتشار کتاب دچار افراط و تفریط شده‌ایم. در برخي زمينه‌ها تالیفات گسترده‌ای صورت گرفته و سرمایه‌های دولتی هم پشتوانه آن‌ها بوده است. این مساله به هیچ عنوان بد که نیست، بلکه جای خوشحالی هم دارد، اما متاسفانه حوزه‌های دیگر کمتر حمایت می‌شوند و این مساله کار را خراب کرده است. 

محجوب در مواجهه با اين سوال كه آخرین کتابی كه خوانده و آن را به مخاطبان این گفت‌وگو پیشنهاد می‌کند، گفت: این سوالات روتین که همیشه و در همه جا از بازیگران سینما و تلویزیون پرسیده می‌شود، به هیچ عنوان تاثیری در فرهنگ مطالعه ندارد. باید برای بهبود وضعیت کتابخوانی در ایران یک برنامه‌ریزی بهتر و اساسی‌تر کرد. 

از میان فیلم‌های سینمایی که با بازی حسین محجوب اکران شده‌اند می‌توان به «رگبار»، «مادیان»، «من ترانه 15 سال دارم»، «رسم عاشق کشی»، «ملک سلیمان نبی»، «برهوت»، «ریحانه»، «رنگ خدا»، «پرده آخر»، «شاید وقتی دیگر» و «طبل بزرگ زیر پای چپ» اشاره کرد. 

«چوپانان کویر» نیز فیلمی است که در سال 1359 به کارگردانی حسین محجوب و نویسندگی علی ژکان تهیه و تولید شد. محجوب حوزه فیلمنامه‌نویسی را هم با نگارش «در جست‌وجوی تعادل» تجربه کرده است. این فیلم در سال 1372 ساخته شد. 

همچنین محجوب در سریال‌های «صاحب‌دلان»، «سلطان و شبان»، «در مسیر زاینده رود» و «سربداران» نیز نقش ایفا کرده است. او جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد از هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را برای بازی در فیلم «رنگ خدا» در كارنامه خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط