پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
الوندی: نوجوانان بازنویسی افسانه‌های کهن را در تعطیلات بخوانند

عزت‌الله الوندی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، به بچه‌ها توصیه کرد که در تعطیلات سال نو متون بازنویسی شده کهن را مطالعه کنند. «کلیله و دمنه» با بازنویسی مژگان شیخی، «قابوس‌نامه» با بازنویسی مجید ملا‌محمدی، «مثنوی معنوی» با بازنویسی حسین فتاحی، «مرزبان‌نامه» با بازنویسی محمد شمس و «گلستان سعدی» با بازنویسی فرهاد حسن‌زاده، از جمله این کتاب‌ها هستند.-

 الوندی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: به بچه‌های ایرانی توصیه می‌کنم در  تعطیلات نوروز بهتر است متون کهن بازنویسی شده را مطالعه کنند. این کتاب‌‌ها که تاکنون ۹ جلد از آن‌ها وارد بازار شده، می‌توانند همراهان مناسبی در روزهای آغازین سال نو باشند.

وی افزود: «کلیله و دمنه» با بازنویسی مژگان شیخی، «قابوس‌نامه» با بازنویسی مجید ملا‌محمدی، «مثنوی معنوی» با بازنویسی حسین فتاحی، «مرزبان‌نامه» با بازنویسی محمد شمس، «گلستان سعدی» با بازنویسی فرهاد حسن‌زاده، «بوستان سعدی» با بازنویسی سپیده خلیلی، «هزار و یک شب» با بازنویسی زهرا حیدری، «جوامع‌الحکایات» با بازنویسی مهری ماهوتی و «هفته اورنگ» با بازنویسی جعفر ابراهیمی، ۹ کتاب این مجموعه هستند.

نویسنده کتاب «داداشی‌ها»، اظهار کرد: این مجموعه به لحاظ محتوا و گرافیک در سطح مناسبی قرار دارد. متون کهن، منابع اصلی ادبیات هستند که بر پایه قصه شکل گرفته‌اند. قصه‌های جذاب و در عین حال پندآموز از ویژگی‌های مهم این دسته آثار است و لازم است که بچه‌های گروه سنی (ب)، (ج) و (د) آن‌ها را مطالعه کنند. این کتاب‌ها بخشی از هویت ملی ما به شمار می‌رود. به نظر من وقتی مخاطب نوجوان این کتاب را می‌خواند هم می‌تواند از لذت ادبی بهره‌مند شود و هم با بخشی از فرهنگ خود ارتباط برقرار کند.

این نویسنده درباره آثار ترجمه‌ای که از دیدگاه او برای مطالعه در روزهای سال نو مناسب هستند، عنوان کرد: کتاب «میک هارته این‌جا بود» نوشته «باربارا پارک» با ترجمه نازنین دیهیمی نیز از کتاب‌های مناسب حوزه ترجمه است. این کتاب درباره‌ نوجوانی است که به قصد دوچرخه‌سواری از خانه بیرون می‌آید و در یک تصادف جان خود را از دست می‌دهد. 

الوندی گفت: در این کتاب مسایل فرهنگی و اخلاقی به طور غیر مستقیم به مخاطب منتقل شده. در پایان کتاب نیز مشخص می‌شود که اگر نوجوان کلاه ایمنی به سر داشت، جان خود را از دست نمی‌داد. 

عزت‌الله الوندی، متولد تويسركان است. او مدرک كارشناسى ادبيات نمايشى دارد و تاکنون آثار متعددی برای کودکان نوشته است. «زندگی‌نامه فردوسی»، «دوباره برمی‌گردی مرد بارانی» و «ایوان بهار» برخی از آثار این نویسنده هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط