یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
مکتوبات حوزه دین و اندیشه در جایزه کتاب فصل درخشیدند

اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر از ساعت 16 امروز (12 خرداد‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب آغاز شده است. حوزه دین و اندیشه با یک اثر برگزیده و 9 اثر شایسته تقدیر، نقشی پررنگ در این جشنواره ایفا کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل (زمستان 91) در مجموع دو هزار و 79 عنوان کتاب ارزیابی و داوری شدند و 162 اثر به مرحله دوم راه یافتند که در این مرحله چهار اثر برگزیده و 18 اثر شایسته تقدیر شناخته شده‌اند. این مراسم اکنون یکشنبه (12 خرداد‌ماه) با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و اندیشه اسلامی، جمعی از مسوولان و اهالی فرهنگ در سرای اهل قلم در حال برگزاری است. 

در این مراسم کتاب «جامع‌الرواة و رافع‌الاشتباهات» تالیف محمد‌بن علی اردبیلی با به تصحیح محمد‌باقر ملکیان، به عنوان یکی از چهار برگزیده این دوره جایزه کتاب فصل معرفی شد. 

«جامع‌الرواة و رافع‌الاشتباهات» كتابی در علم رجال و به زبان عربی است كه مرحوم مولی محمدبن علی الاردبيلی (از علمای قرن يازدهم هجری و از شاگردان علامه مجلسی) آن را بر اساس متون رجالی و همچنین راويان كتب اربعه پديد آورده است. چاپ نخست این کتاب در 727 صفحه و به بهای 15 هزار تومان در سال 91 از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است. 

همچنین در بخش شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب فصل سهم حوزه دین و اندیشه 9 اثر بود. 

در بخش فلسفه و روان‌شناسی سه عنوان کتاب حوزه دین و اندیشه شایسته تقدیر شناخته شدند. در شاخه فلسفه اسلامی کتاب «التعلیقات» تالیف ابن سینا با تصحیح و تحقیق سید‌حسین موسویان شایسته تقدیر شد. 

تعلیقات ابن سینا مجموعه‌ای فراهم آمده از پاره‌نوشته‌هایی حکمی و فلسفی است که می‌توان آن‌ها را در سه موضوع کلی منطقیات، طبیعیات و الهیات دسته‌بندی کرد. این کتاب سال 91 از سوی موسسه حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است. 

در شاخه فلسفه غرب هم به صورت مشترک دو کتاب از انتشارات ققنوس عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند. 

کتاب «مرلو پونتی؛ ستایشگر فلسفه» تالیف تیلر کارمن و مارک بی. ان. هنسن با ترجمه هانیه یاسری، عمده دغدغه‌ها و اندیشه‌های مرلو پونتی به عنوان یکی از خلاق‌ترین فیلسوفان قرن گذشته را بررسی کرده است. این کتاب سال 91 با شمارگان یک هزار و 100 نسخه و بهای 21 هزتار تومان منتشر شده است. 

کتاب «هگل» تالیف فردریک بیزر با ترجمه سید‌مسعود حسینی هم می‌کوشد همچون يک استاد و معلم فلسفه، مروری كلی بر مهم‌ترين ايده‌های هگل ارایه كند. 

سهم حوزه دین در این دوره از جایزه کتاب فصل علاوه بر یک اثر برگزیده، شش اثر شایسته تقدیر هم بود. 

در شاخه کلیات اسلام، کتاب «دایره‌المعارف جهان نوین اسلام» تالیف جان ل. اسپوزیتو با ترجمه گروه مترجمان زیر‌نظر حسن طارمی، محمد دشتی و مهدی دشتی، اثر شایسته تقدیر شناخته شد. 

ترجمه این دایره‌المعارف با هدف دسترسی شمار زیادی از دانشجویان و محققان و علاقه‌مندان به‌ویژه در آن‌چه به غیر از ایران تعلق دارد، انجام شد. ضمن آن‌که با افزودن تکمله، حاشیه و توضیح برای مقالات، ویراستاران این کتاب بر آن شدند تا گامی در جهت تصحیح آن بردارند و این اقدام چه بسا مبنای اصلاح نسخه اصل در چاپ‌های بعد شود. این اثر از سوی انتشارات نشر کتاب مرجع و نشر کنگره در سال 88 منتشر شده است. 

اثر شایسته تقدیر در شاخه علوم قرآنی، کتابی با عنوان «کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی در زبان‌های اروپایی» تالیف مرتضی کریمی‌نیا است که فهرست تفصيلی كتاب‌ها و مقالات قرآنی انتشار يافته به يكی از زبان‌های اروپايی (انگليسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانيولی، ايتاليايی، هلندی و لاتينی) را طی پنج قرن گذشته و در فاصله‌ سال‌های 1500 تا 2012 ميلادی ارایه می‌دهد. این اثر سال 91 از سوی موسسه فرهنگی ترجمان وحی قم منتشر شده است. 

در شاخه حدیث هم اثر شایسته تقدیر «آسیب‌شناسی فهم حدیث» تالیف سید‌علی دلبری نام دارد. این کتاب بر آن است با نگاهی واقع‌گرایانه تا حدودی موانع و میزان آسیب‌های ناشی از آن را بررسی کند و پس از تحلیلی علمی، دیدگاه خود را در چگونگی زدودن آسیب‌ها و درمان آن مشخص سازد. این کتاب با شمارگان یک‌هزار نسخه در 792 صفحه و به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. 

در شاخه کلام هم سهم حوزه دین دو اثرشایسته تقدیر با عنوان‌های «ارزش معرفت‌شناختی تجربه دینی» تالیف علی شیروانی و «فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت» اثر تد پیترز و دیگران با ترجمه جواد قاسمی هستند. 

در کتاب «ارزش معرفت‌شناختی تجربه دینی» تلاش بر آن بوده است تا با كمک اين تعليقات، فضای بحث رنگ و بوی بومی بگيرد و متناسب با فرهنگ و انديشه اسلامی شود و بهره خوانندگان فارسی‌زبان از این كتاب بیشتر شود. این کتاب در 302 صفحه و به بهای شش هزار تومان در سال 91 از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.

کتاب «فلسفه علم و دين در اسلام و مسيحيت» هم كه به همت مركز پژوهش‌های آستان قدس رضوی منتشر شده، به بررسی روش‌‌شناختی ارتباط علم و دين در اسلام و مسيحيت پرداخته است. در اين اثر بحث‌‌های جديد مربوط به حيات، انسان و جهان هستی در اسلام و مسيحيت از ديدگاه فلسفی و كلامی و مقايسه آن‌ها با علم جديد بررسی شده‌اند. چاپ نخست این کتاب در 468 صفحه و به بهای 11 هزار تومان منتشر شده است. 

آخرین سهم حوزه دین از گروه شایستگان تقدیر بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل به کتاب «استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم (ع)» در شاخه اخلاق تعلق گرفت. 

در این کتاب که از سوی مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است، مباحث فقهی، اصولی و اخلاقی سیره عملی معصومین (ع) بررسی شده‌اند تا مردم با مطالعه آن با عمل و سیره معصومین (ع) در شرایط گوناگون و زمان‌های مختلف آشنا شوند. 

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی تا 18 امروز یکشنبه (12 خرداد‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب واقع در خیابان فلسطین جنوبی، خیابان خواجه نصیر، پلاک 2 در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها