یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
وزیر ارتباطات: باید برای الکترونیکی کردن کتاب‌ها گام برداریم

محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش اندیشه و قلم ارتش گفت: کتاب به عنوان سخت‌افزار و زیربنایی برای دانش‌افزایی مورد توجه است و باید در راستای الکترونیکی‌ کردن کتاب‌ها گام برداریم تا مجامع استکباری خلاءهای مطالعاتی را از این راه پر نکنند._

محمد حسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نویسنده برگزیده همایش اندیشه و قلم ارتش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتابی از من با عنوان «نقش عوامل جغرافیایی در انتخاب نهاد‌ها و پایتخت‌های حکومتی ایران» رتبه دوم را در بخش «جغرافیای نظامی» دریافت کرد.

وی درباره ویژگی‌هایی که سبب برگزیدن این اثر در چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش شد، توضیح داد: در دوران گذشته، پایتخت‌ها بر اساس تغییرات سیاسی و تجهیزاتی انتخاب می‌شد. برای مثال شاه عباس پایتخت کشور را در مرکز ایران تعیین و با این انتخاب نوعی نگاه آمایشی و آمایش سرزمین را هم لحاظ کرد.

رییس سابق سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح افزود: نتیجه این کتاب می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و افرادی که در زمینه اماکن یا مکا‌ن‌گزینی فعالیت می‌کنند کارایی داشته باشد.

نامی درباره ضرورت انجام آمایش سرزمین در کشورمان توضیح داد: اجرای این امر در قالب آمایش ملی یا آمایش سرزمین الزامی به نظر می‌رسد. زیرا اکنون یک سوم جمعیت کشور در مرکزیت ایران و به شعاع 128 کیلومتر متمرکز شده‌‌اند. در حالی که بر اساس آمایش ملی یا آمایش سرزمین باید تناسبی میان انسان، فعالیت و فضا وجود داشته باشد.

معاون سابق وزير دفاع و پشتياني نيروهاي مسلح از آمایش سرزمین به عنوان حلقه مفقوده در توسعه و عمران کشور یاد کرد و ادامه داد: اهمیت نقش آمایش در این است که نشان می‌دهد بر اساس موقعیت‌های مکانی و جغرافیایی و استعداد جغرافیایی باید در کجا توسعه را پیش ببریم؟ شهر، روستا، یا مراکز اقتصادی. این موضوع در کشور ما به خوبی رعایت نشده و نیاز است که به صورت ملی به این موضوع پرداخته شود. زیرا خلاء مطالعاتی در این زمینه وجود دارد.

نامی انجام آمایش سرزمین را موضوعی فراقوه‌ای دانست و درباره اهمیت برگزاری همایش اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همایش اندیشه و قلم باعث تقویت و تشویق صاحبان قلم در حوزه نظامی می‌شود تا بتوانند اندیشه‌های بهتری از این راه خلق کنند و مورد بهره‌برداری دیگران قرار دهند.

برگزیده چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش در پاسخ به این سوال که «چه توصیه‌ای به برگزارکنندگان همایش اندیشه و قلم دارید؟» گفت: این همایش باید حمایت‌های پژوهشی بیشتری از علاقه‌مندان و نویسندگان حوزه ارتش جمهوری اسلامی ایران به انجام برساند. کتاب، امروز به عنوان سخت‌افزار و زیربنایی برای دانش‌افزایی مورد توجه است اما بحث با اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که باید در جهت الکترونیکی کردن کتاب‌ها گام برداریم.

وی در این‌ باره ادامه داد: نسل جوان و مجامع جهانی بیشترین نیاز‌های اطلاعاتی و علمی خود را از راه سایت‌ها فراهم می‌کنند و کتاب‌ها به عنوان سخت‌افزار رفته رفته محبوبیت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل سایت‌های خارجی سعی می‌کنند از راه در اختیار قرار دادن کتاب‌های الکترونیک و نیز اطلاعات الکترونیک اهداف استکباری خود را برآورده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سایت‌های مختلف از جمله ویکی‌پدیا و گوگل گفت: این سایت‌ها در راستای جهانی‌سازی راه‌اندازی شده‌اند و از این فرصت‌های نرم‌افزاری برای پرکردن خلاءهای مطالعاتی جوامع بهره می‌گیرند. گوگل در هشت‌ماه گذشته 10 سرویس بسیار مهم به سامانه خود افزود. این کار با هدف جذب مردم جهان و شناسایی اذهان آنان صورت گرفت تا بتواند بر همان مبنا به برنامه‌ریزی بپردازد.

نامی در پایان از راه‌اندازی سایت ملی در همین زمینه خبر داد و افزود: مقدمات راه‌اندازی این سایت انجام شده است و درآینده نزدیک در این‌ زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اختتامیه چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش 15 تیرماه 92 در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط