دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
رامین‌نژاد: اساسنامه حمایت از پژوهشگران ارتشی تدوین شود

رامین رامین‌نژاد در حاشیه همایش اندیشه و قلم ارتش گفت: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و برگزار کنندگان همایش اندیشه و قلم، اساسنامه‌ای را برای حمایت از پژوهشگران ارتشی تدوین کنند تا به موجب آن انجام فعالیت‌های پژوهشی در اولویت قرار گیرد.-

رامین رامین‌نژاد، نویسنده برگزیده چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دومین‌بار است که در همایش اندیشه و قلم ارتش رتبه کسب می‌کنم. در دوره سوم هم اثرم با عنوان «تاریخ لشکر خراسان» رتبه برتر را به خود اختصاص داده بود.

وی افزود: چهارمین دوره همایش اندیشه و قلم، کتابی از من با عنوان «یکصد سال طب نظامی در خراسان» را اثر برگزیده معرفی کرد. این کتاب در حوزه پزشکی نظامی تالیف شده است.

رامین‌نژاد درباره دلیل پرداختن به این موضوع توضیح داد: اکنون پرستار بیمارستان ارتش هستم و تحصیلاتی هم در زمینه تاریخ اسلام دارم. مجموع این‌ها باعث شد که به تاریخ طب علاقه‌مند شوم و با بررسی اسناد به این موضوع بپردازم.

نویسنده برگزیده چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش «دیرینگی» را ویژگی اثرش دانست که سبب برگزیده شدن آن در همایش چهارم اندیشه و قلم شد و افزود: احتمالا این موضوع مورد توجه داوران همایش قرار گرفت. کتاب «یکصد سال طب نظامی در خراسان» با توجه به بهره‌گیری‌ از اسناد و منابع مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بسیار غنی است. این موضوع سبب می‌شود که مخاطب همانند قصه‌ای دنباله‌دار کتاب را پی بگیرد.

وی دیگر ویژگی اثرش را نفیس بودن چاپ آن دانست و ادامه داد: کتاب در قطع وزیری، با چاپ نفیس و عکس‌های رنگی در پایان آن منتشر شده و به این ترتیب ظاهر کتاب هم برای مخاطبان جذاب است.

این پژوهشگر برگزیده ارتشی در پاسخ به این سوال که «به‌ عنوان یک نویسنده و محقق حوزه نظامی، با چه موانعی در زمینه تالیف و پژوهش روبه‌رو هستید؟» گفت: هنوز ساز و کار‌های مناسبی در زمینه تحقیق و پژوهش در سطح یگان‌ها وجود ندارد. قانون مدونی در زمینه حمایت از نویسنده و پژوهشگر تدوین نشده است و نویسنده و پژوهشگر ارتشی می‌باید در ساعت‌های اداری کار‌های موظفی را انجام دهد و در وقت آزاد خود برای تالیف و پژوهش زمان بگذارد.

وی درباره اقداماتی که همایش اندیشه و قلم و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌توانند برای حمایت از پژوهشگران به انجام برسانند توضیح داد: برگزار کنندگان همایش می‌توانند چارچوب اساسنامه‌ای را در این زمینه تدوین و به صورت قانون در سطح ارتش ابلاغ کنند تا نویسنده و پژوهشگری که فعالیت می‌کند مورد حمایت پژوهشی قرار بگیرد. به این ترتیب آن قانون، پژوهش را به عنوان موضوع اصلی در سرلوحه قرار خواهد داد.

رامین‌نژاد در این‌باره افزود: اکنون در ثبت آثار حوزه دفاع مقدس کاستی‌هایی وجود دارد که یکی از دلایل وجود این کاستی‌ها تدوین‌ نشدن قانون مستحکمی در این زمینه است. نویسندگان و پژوهشگران صرفا بر اساس علاقه شخصی به این موضوع می‌پردازند.

کتاب «یکصد سال طب نظامی در خراسان» رتبه سوم را در بخش «تاریخ و تاریخ نظامی» چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش به خود اختصاص داد. اختتامیه این همایش 15 تیرماه 92 در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط