پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
روایت داستان زندگی سیاسی امام رضا(ع) بر پرده کتاب

کتاب «زندگی سیاسی هشتمین امام ؛حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)» به قلم جعفر مرتضی حسینی با ترجمه دکتر سیدخلیل خلیلیان، زندگی سیاسی امام رضا(ع) را با نگاه به حوادث پیش از زمان حیات این امام بزرگوار بررسی کرده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در چهار بخش با عنوان‌های «مقدمات رویداد»،«شرایط و علل بیعت»،«تشریح موضع امام(ع)»،«چند پرده از رویدادها» تمامی رخدادهای سیاسی زمان حیات علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) را به تصویر کشیده است.

اثر حاضر در واقع متن فشرده و ترجمه شده تحقیقاتی مرتضی جعفر حسینی درباره زندگی سیاسی و ولایتعهدی امام رضا(ع) است.
 
درباره زندگی امام رضا(ع) تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته شده است اما از نگاه سیاسی شاید کمتر کتابی به بررسی تاریخ سیاسی حیات هشتمین پیشوای شیعیان پرداخته باشد. 

یکی از ویژگی‌های اثر حاضر این است که نویسنده با به تصویر کشیدن سیر تاریخی وقایع سیاسی پیش از امام رضا(ع) زمینه‌های پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) را توضیح داده است.

یکی از ویژگی‌های این کتاب استفاده از متون معتبر شیعه مانند «اصول‌کافی» ،«مکاتیب‌الرسول»،«بحارالانوار» و «وسائل‌الشیعه» است.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«اگر بخواهیم از جهت دیگر بر سیاست سیستم مأمونی نظر بیفکنیم، می‌بینیم که او در سیاستی که با مردم خواه اعراب، خواه ایرانیان، به ویژه اهالی خراسان در پیش گرفته بود، هرگز موفق نبود زیرا بنا نداشت از سیاست ظلم و زورگویی دست بردارد. مامون چه بسا که در این وادی پیشتر هم دویده و بر ستمگران گذشته بسیار هم پیشی گرفته بود.»

چاپ بیست ‌و چهارم کتاب «زندگی سیاسی هشتمین امام؛ حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)» تا پایان سال جاری از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط