سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
چاپ بیست و پنجم کتابی با روایتی داستانی از تمامی وقایع زندگانی پیامبر خاتم(ص)

کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین(ص)» به قلم سیدهاشم رسولی محلاتی، روایتی داستانی از تمامی وقایع زندگی رسول اکرم(ص) از بدو تولد تا هنگام وفات ایشان را شامل می‌شود. چاپ بیست ‌و پنجم این کتاب از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین(ص)» در 15 فصل با عنوان‌هایی مانند«نسب رسول خدا(ص)»،«ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت»،«هجرت رسول خدا(ص)»،«سال نهم هجرت» و «سال دهم هجرت» به بررسی زندگی پیامبر اسلام(ص) از آغاز و پس از آن به طور جداگانه از سال‌های پس از بعثت و هجرت رسول اسلام(ص) تحریر شده است. 

نکته قابل توجه و پر اهمیت این کتاب، نثر ساده و داستانی نویسنده است که تمامی وقایع مربوط به زندگی پیامبر بزرگ اسلام(ص) را با روایتی داستان‌گونه به تصویر می‌کشد.

فصل نخست کتاب به بررسی «نسب» رسول خدا(ص) اختصاص دارد و نویسنده تلاش دارد تا با بررسی پیشینه قوم‌های مختلف در آن زمان عربستان، نسب رسول خدا(ص) را شناسایی کند. 

فصل دوم کتاب دربرگیرنده موضوع ولادت رسول خدا(ص) است و نویسنده تلاش می کند تا به بیان بشارت‌های حکما و دانشمندان پیش از اسلام بپردازد و بتواند اثبات کند که از زمان نخستین پیامبر اولوالعزم رسالت حضرت محمد(ص) بشارت داده شده است. 

یکی دیگر از جذابیت‌های زمان حیات پیامبر(ص) هجرت از مکه به مدینه است. با پیشرفت سریع اسلام در شهر یثرب، مقدمات هجرت رسول خدا(ص) و مسلمانان مکه به مدینه فراهم شد، چرا که مشرکان مکه هر روز به فشار و آزار و اذیت مسلمانان می‌افزودند. به همین علت رسول خدا(ص) اقدام به هجرت کردند. سید هاشم رسولی محلاتی در این کتاب با زبانی داستانی دقیق و موشکافانه داستان هجرت پیامبر(ص) را بیان کرده است. 

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«روز دهم ماه رمضان بود که سپاه ده هزار نفری اسلام، مدینه را به قصد فتح مکه ترک کرد و مردم مهاجر و انصار عموما در این سفر همراه رسول خدا حرکت کردند و از قبایل اطراف نیز گروه زیادی به آ‌ن‌ها ملحق شده بودند و تمام کوشش پیغمبر اسلام(ص) که می‌خواست خبر حرکت او با قریش نرسد برای آن بود که مقاومتی از قریش در برابر آن‌ها نشود و قریش به جنگ و مقاومت برنخیزید و خونی در مکه ریخته نشود و بدین ترتیب حرمت خانه کعبه و حم خدا شکسته نشود، از این رو پس از حرکت نیز دستور داد لشکر به سرعت حرکت کنند و به نقل از مورخین این فاصله زیاد را به یک هفته طی کردند و شب هنگام به منزلی در مکه رسیدند و در آن‌جا توقف کردند بی آن‌که مردم مکه از ورود آ‌ن‌ها اطلاعی داشته باشند.» 

چاپ بیست ‌و پنجم کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم‌النبیین(ص)» به قلم سید هاشم رسولی محلاتی از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط