شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کتابِ کانون در فهرست اولیه آثار مناسب کودکان با نیازهای ویژه قرار گرفت

کتاب «ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» از سوی شورای کتاب کودک در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): گروه جوایز کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه شورای کتاب کودک در جلسه داوری اسفند ۱۴۰۲ از میان آثار رسیده، ۸ اثر را برای معرفی به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) انتخاب کرد.

بر همین اساس ، کتاب «ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» از انتشارات کانون پرورش فکری در این فهرست قرار دارد که در بخش کتاب با شخصیت‌های معلول نامزد دریافت جایزه شده است. از ایران شورای کتاب کودک به عنوان شعبه ملی این آثار را به دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی می‌کند.

«ترسناک‌ترین کاری که تا حالا انجام دادی چه بوده؟» به نویسندگی سولماز خواجه‌وند با تصویرگری مرجان وفاییان برای گروه سنی بالای ۹ سال (نونهال) است.

داستان این کتاب درباره پسربچه نابینایی است که برای به‌دست آوردن بینایی‌اش عمل پیوند قرنیه انجام می‌دهد و برای انجام این کار ترس دارد. داستان با شخصیتی باورپذیر، به دور از کلیشه‌ها و با برانگیختن حس پذیرش معلولیت به موضوع ترس از دیدن و بینایی می‌پردازد.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار فهرستی از کتاب‌های مناسب برای کودکان ویژه را به منظور ایجاد فرصت لذت از کتاب برای کودکان ویژه، تشویق ناشران و توسعه این نوع محصولات منتشر می‌کند. داوری نهایی در تورنتو کانادا انجام می‌شود و آثار برگزیده در فهرست دوسالانه‌ای با عنوان کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه منتشر و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته می‌شود.

در فهرست سال ۲۰۲۳ نیز نام کتاب «قطعه گم شده با دایره کامل» نوشته شل سیلورستاین و ترجمه سیما مجیدزاده از نشر گل آفتاب به چشم می‌خورد.

از کانون نیز در سال ۲۰۱۵ کتاب «تو لک لکی یا دارکوب»، اثر علی خدایی به دلیل منحصر به‌فرد بودن و تأثیرگذاری ایده و تصاویر برای حضور این فهرست انتخاب شده بود.

این طرح برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۱ با هدف تشویق چاپ کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی‌های جسمی و روحی آغاز به کار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط