شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
عرفانی که به دنبال آن هستیم، عرفان روایی است

معاون پژوهش موسسه دارالعرفان در این آئین گفت: در حوزه عرفان افراط‌های زیادی داریم. در برخی آثار در بیان بعضی از مطالب زیاده‌روی شده است. از طرفی عده‌ای نیز عرفان را نفی می‌کنند. بی‌شک عرفان امری قطعی است و باید حد وسط را درنظر گرفت. اصل عرفان در روایات وجود دارد، اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم، عرفان روایی است، یعنی مطلق روایات در آن محور قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین معرفی موسسه علمی پژوهشی دارالعرفان و رونمایی از کتاب«سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت و عرفان»، جدیدترین اثر حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، شامگاه جمعه 27 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی بطحایی، معاون پژوهش موسسه دارالعرفان و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی غضنفری، رئیس شورای پژوهشی این موسسه در سالن نشست‌های تخصصی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین برگزار شد.

معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان در این نشست بیان کرد: مؤسسه فرهنگی دارالعرفان زیرنظر استاد انصاریان، بیش از 20 سال مشغول به فعالیت است. این موسسه ابتدا مرکزی انتشاراتی بوده و به  انتشار آثار حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان اختصاص داشت و بعد به موسسه فرهنگی دارالعرفان تبدیل شده و امروز موسسه‌ای علمی و تحقیقاتی به‌شمار می‌رود.  
 
وی افزود: این موسسه دارای بخش آموزشی و پژوهشی در حوزه تبلیغ اهل بیت (ع) است و دو رسالت مهم بر عهده دارد. رسالت نخست، پاسخگوئی به شبهات است؛ استاد انصاریان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد و از شخصیت مردم‌محور برخوردار است و از این‌رو در پایگاه اینترنتی erfan.ir حدود 15 هزار سوال مطرح شده از حجت‌السلام انصاریان بارگذاری شده که به برخی از آن‌ها پاسخ داده شده است.
 
حجت‌الاسلام بطحایی اظهار کرد: البته در این بخش تنها به پاسخگوئی بسنده نمی‌کنیم بلکه با کمی‌سازی اطلاعات آن‌را به صورت آماری درآورده‌ و آن‌ها را در شاخه‌هایی همچون شبهات و فقه و نبوت و شخصیت پیامبر(ص) دسته‌بندی کرده‌ایم. طبق آن یک ٱینده‌پژوهی و آینده‌نگری، سوالات را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم تا بدانیم در آینده چه خطراتی از جانب دشمنان اسلام وجود دارد.
 
معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان ادامه داد: مخاطب‌محور بودن موسسه و پژوهش‌های انجام شده این را به ما نشان می‌دهد که در حوزه فقه و احکام دینی، دشمنان برای آن‌که مردم را از اسلام جدا کنند آن را سخت جلوه می‌دهند و در فضای مجازی بر این تمرکز دارند. وقتی جوانان فکر می‌کنند که اسلام دین سختی است از آن کناره می‌گیرند؛ از این‌رو دشمنان با فکاهی؛ دین را به سُخره می‌گرفتند.
 
وی گفت: استاد انصاریان با کتاب و منطق به سوالات و شبهات پاسخ می‌دهد، از این‌رو کتاب «اسلام دین آسان» را تالیف و منتشر کرده  که با حضور اساتید برتر و کارشناسان، جلساتی در معرفی و نقد آن برگزار شد. این اثر از نظر موضوع جامع بوده، اما هنوز جای کار دارد.
 
بطحائی بیان کرد: موسسه دارالعرفان در هفت حوزه کارهای پژوهشی انجام می‌دهد؛ حوزه نخست عرفان اهل بیت (ع) است که حوزه‌ای خاص به‌شمار می‌رود. ممکن است جوانان نسبت به فقه واکنش خوبی نشان ندهند، اما نسبت به عرفان کرنش دارند. البته در حوزه عرفان افراط‌های زیادی داریم. برای نمونه از آثار محمود عرفان در بیان برخی مطالب زیاده‌روی شده و از طرفی عده‌ای نیز عرفان را نفی می‌کنند. بی‌شک، عرفان امری قطعی است و باید حد وسط را درنظر گرفت. سه نوع عرفان وجود دارد یک عرفان در فتوحات ابن‌عربی وجود دارد و پیشگام در معرفی آن است. یک نوع عرفان شیعی است که زمین فکری ابن‌عربی را دارد اما با چند روایت از اهل بیت(ع) آرایه شده است. ما در این میان به عرفان اهل بیت (ع) اعتقاد داریم که مصداق آن اهل‌بیت می‌باشد.
 
معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان افزود: اصل عرفان در روایات وجود دارد، اما عرفانی که ما به دنبال آن هستیم، عرفان روایی است، یعنی مطلق روایات در آن محور قرار می‌گیرد، یعنی ابن‌عربی را نفی نمی‌کنیم، بلکه سازوکاری جدا در مورد ابن‌عربی درنظر می‌گیریم. از کلان پروژه‌ها، آیات‌العرفان و آیات‌الاحکام داریم. اسم موسسه نیز به واسطه درگیر بودن با مساله عرفان چنین نامگذاری شده است.
 
وی گفت:عرفان دوم، عرافان احیای تصوف و میراث شیعه است که بر کتاب های فارسی تمرکز دارد. کتاب «اصول شجاعت» در 11 جلد از میرزا خلیل کمره‌ای از کارهایی است که تحقیقات بسیار خوبی در آن انجام شده یا کتاب «ملکه اسلام» از وی از جمله کارهایی است که مبانی عرفانی و خطبه حضرت زهرا (س) در آن آمده و یکی از کتاب‌هایی است که مورد استقبال بوده و چندین‌بار چاپ شده است.
 
حجت‌الاسلام بطحائی در ادامه بیان کرد: از کارهای دیگر موسسه، ترجمه است. طبق آمار مرکز نشر، 10 میلیون نسخه از ترجمه قرآن استاد انصاریان و چاپ‌های مکرر مفاتیح و نهج‌البلاغه و ترجمه «اصول کافی» با واژه‌هایی دقیق از آثار موسسه است. حوزه بعدی کار تفسیر قرآن است که شامل تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی است.
 
معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان ادامه داد: جلسات نقد کتاب از دیگر برنامه‌های موسسه بوده که برای آثار مختلف برگزار می‌شود. کتابخانه تخصصی امام سجاد (ع) نیز یکی از حوزه های مهم در موسسه است. از آن جایی که استاد انصاریان جلسات تفسیر و شرح صحیفه سجادیه را برگزار کرده، اقدام به جمع‌آوری تمامی کتاب‌های مرتبط با امام سجاد (ع) شده که در موسسه در حال انجام است. در این‌باره، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های خطی نیز جمع‌آوری شده است. انبار کتاب مدنظر ما نیست، بلکه با نیازسنجی‌ها به بررسی ابعادی از شخصیت امام سجاد (ع) پرداخته‌ایم و به موضوع پژوهش توجه ویژه  داشتیم تا دانشجویان تابلویی بزرگ از شخصیت امام سجاد (ع) داشته باشند.
 
وی افزود: دیگر بخش موسسه نیز انتشارات است که کارهای سفارشی را هم انجام می‌دهد. اخیرا کتابی با نام «جاهلیت» چاپ شده و کتاب «یتیم» هم از این دست موضوعات است. در حوزه آموزش و پژوهش نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم.
 
بطحائی درباره نحوه پاسخگوئی به سوالات نیز گفت: پاسخگوئی به‌صورت مستقیم و آنلاین بوده و افراد با مراجعه به سایت می‌توانند پاسخ سوالات خود را در مدت دو روز دریافت کنند.
 


سید علی غضنفری، رئیس شورای پژوهشی این موسسه نیز در این آئین بیان کرد: فعالیت‌های موسسه دارالعرفان بسیار گسترده بوده و دو کار ارزشمند در زمینه قرآن و حدیث از جمله کارهای مهم و ارزشمند و توفیقات استاد انصاریان است که بنده به‌عنوان پژوهشگر افتخار حضور در این دو طرح را داشتم. «تفسیر حکیم» استاد انصاریان در عین مشغله زیاد و سفرهای متعدد تبلیغی، توسط ایشان به نگارش درآمده است. همچنین ترجمه «اصول کافی» نیز از تلاش‌های علمی وی بوده که در این‌باره باید گفت بعد از قرآن کریم، یکی از نمادهای روایات ائمه اطهار (ع)، اصول کافی است که جایگاه بسیار مهمی در تاریخ اسلام دارد.
 
وی درباره تفسیر قرآن نیز افزود: ترجمه قرآن کریم استاد انصاریان نیز در حال حاضر یکی از پرتیراژترین، ظریف‌ترین و دقیق‌ترین آثار با رویکرد اجتماعی نسبت به قرآن کریم است. حجت‌الاسلام انصاریان تفسیر را به توصیه‌ای از جانب مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی انجام داده، به‌طوری‌که در توصیه‌ای به ایشان فرمود با توجه به نگاه جامع به جامعه تفسیر قرآن را بنویسید.
 
این استاد و پژوهشگر قرآنی گفت: بعد از انجام این تفسیر، مسئولیت پژوهش و تحقیق درباره تفسیر را بنده عهده‌دار بودم و سه تا چهار جلد از آن به چاپ رسیده و خود تفسیر در بهار سال 97 رونمایی خواهد شد و به‌نظر می‌رسد تا 30 جلد نیز برسد.
 
حجت‌الاسلام غضنفری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های استاد توجه به علمیت تفسیر است. شاید برخی تصور می‌کنند ممکن است حجت‌الاسلام انصاریان تفسیر را عامیانه بنویسد، در حالی‌که این تفسیر با نگاه جامع علمی نگارش شده است. نکته بعدی توجه به سایر تفاسیر شیعه و سنی است و در حدود 10 تا 12 تفسیر با دقت ارزیابی شده است. نکته دیگر درباره این تفسیر، توجه به کتاب‌های لغت است. توجه به نیازهای جامعه از دیگر ویژگی‌های استاد در تفسیر است. فردی که بیش از نیم قرن به‌طور مستقیم با مردم ارتباط داشته، طبق نیاز جامعه تفسیر را نوشته است.

وی درباره ترجمه «اصول کافی» نیز گفت: «اصول کافی» متعلق به مرحوم به کلینی متوفی 329 در ابتدای قرن چهار که در زمان امامت امام عسکری (ع) متولد شد. وی از شخصیت‌های بزرگ ایرانی است. کتابی که ایشان نگارش کرده در زمان غیبت امام زمان (عج) نوشته و نزدیک‌ترین کتاب به زمان اهل بیت (ع) است. شیخ مفید با آن عظمت و جایگاه علمی در مورد کتاب کافی عنوان کرده که یکی از برترین و والاترین کتاب‌های شیعه «اصول کافی» است که از سه بخش اصول و فروع و روضه کافی تشکیل شده است.
 
رئیس شورای پژوهشی موسسه دارالعرفان، افزود: یکی از ویژگی‌های مهم «اصول کافی» در مورد مسائل اعتقادی دین است، بر خلاف «فروع کافی» که در مورد اقوام فقهی است. «اصول کافی» تخصصی نیست و به درد همه افرادی که با اهل بیت (ع) مانوس هستند، می‌خورد. این کتاب نیز ترجمه شده و با پایان مراحل تحقیقاتی در آستانه چاپ است. در ترجمه های دیگر، خلأهایی برای مخاطب امروز وجود داشته و این اثر ارزشمند کتابی است که برای همه علاقه‌مندان اهل بیت(ع) قابل مطالعه است.  



درباره کتاب «سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت و عرفان» 

کتاب «سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت و عرفان» در چهار فصل و 400 صفحه، مطالبی ناب را از ابعاد متفاوت قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا بیان می‌کند. «حقیقت و چیستی عبودیت»، «تجلی شاخصه‌های فردی عبودیت در شخصیت سیدالشهدا(ع)»، «تجلی شاخصه‌های اجتماعی عبودیت در قیام حسینی» و «سیدالشهدا(ع) تجلی مقام ربوبیت و حریت» فصل‌های این کتاب هستند.
 
در بخش پایانی کتاب، فهرست آیات، روایات، انبیاء، معصومین و اشخاص، اماکن، ادیان، مذاهب، قبایل و فرق، کتاب‌ها، اشعار و کتابنامه را در اختیار مخاطبان قرار داده است. این کتاب پس از اِعمال تغییراتی کارشناسی شده تا پایان سال از چاپ خارج خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط