شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰
جنگ‌های كنوني جهان در حوزه قدرت نرم‌اند

مترجم كتاب «قدرت در عصر اطلاعات؛ از واقع‌گرايي تا جهاني‌شدن» اظهار داشت: در جهان كنوني و با توجه به افزايش روابط بين‌المللي، تقابل ميان كشورها بيشتر در حوزه‌هاي نرم روي مي‌دهد و كمتر شاهد جنگ‌هاي سخت هستيم.\

دكتر سعيد ميرترابي در گفت وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين اثر مجموعه مقالاتي در تبيين رويكرد نئوليبراليستي است، گفت: «جوزف. اس. ناي»، نويسنده اين اثر، شخصيت شناخته شده‌اي در حوزه نظريه‌پردازي عرصه روابط بين‌الملل و بنيانگذار رويكرد جديدي به نام «نئو ليبراليزم» است. وي مفهومي جديد با عنوان «قدرت نرم» را با وجود آن كه پيش از او نيز طرح شده بود، پررنگ‌تر ساخت.

وي با بيان اين كه «قدرت نرم، رويكردي در عرصه روابط بين‌الملل است كه قدرت را به دو نوع سخت و نرم تقسيم مي‌كند»، بيان كرد: قدرت سخت، قدرت نظامي و اقتصادي است كه به تعبيري جنبه‌هاي سخت‌افزاري‌اش بيشتر است و قدرت نرم،به معنای جذب‌‌كنندگي است. به اين معنا كه كشوري قدرتمند است که بتواند در عرصه روابط بين‌الملل ديگر كشورها را نسبت به اهداف، ارزش‌ها و منافع خود تحت تأثير قرار دهد و كاري كند كه آنها با خواست خود در راستاي اهداف آن كشور گام بردارند، قدرتي كه در حوزه فرهنگ شامل رسانه‌ها، آداب و رسوم است و اغلب در قالب رسانه‌اي نمود پيدا مي‌كند.

دكتر ميرترابي افزود: نویسنده این کتاب برخلاف منطق فكري رايج زمان خود، از نظريه‌پردازاني است كه مباحث نوين را مطرح کرده‌اند و در طول زمان مشخص شده ديدگاه‌هايش تا چه اندازه دقيق و همخوان با تحولات جهاني است.

مترجم كتاب «قدرت در عصر اطلاعات؛ از واقع‌گرايي تا جهاني‌شدن» گفت: اهميت بحث‌هاي «ناي» در توضيح ماهيت قدرت در روابط بين‌المللي و ابعاد گوناگون عرصه قدرت است كه بر اساس آن مي‌توانيم شناختي از موقعيت كنوني و حتي موقعيت قابل پيش‌بيني كشورها در عرصه قدرت جهاني داشته باشيم و این موارد از دلايل انتخاب اين اثر براي ترجمه توسط من بود. 

دكتر ميرترابي با اشاره به ديدگاه‌هاي نويسنده كتاب، اظهار داشت: به موازات وابستگي متقابل فزاينده‌اي‌ كه در عرصه‌هاي گوناگون در ميان كشورها ايجاد مي‌شود و گسترش بحث جهاني‌شدن، اهميت قدرت نرم در روابط بين‌المللي كشورها در حال افزايش است و مي‌توان گفت امروزه تقابل ميان كشورها بيشتر در حوزه‌هاي نرم روي مي‌دهد و كمتر شاهد تقابل‌هاي سختيم.

وي افزود: تقابل‌هاي رسانه‌اي و حوزه فرهنگي جدي‌تر شده‌اند و يكي از دلايل آن، گسترش تكنولوژي‌هاي ارتباطاتي و افزايش زمينه‌هاي تماس بين مردم در كشورهاي گوناگون و با يكديگر است.

مترجم اين اثر با اشاره به يكي از توصيه‌هاي نويسنده، تصريح كرد: با طرح قدرت نرم و رويكرد نئوليبراليستي، زماني كه وابستگي‌هاي متقابل كشورها در حوزه‌هاي گوناگون اقتصادي و فرهنگي با هم بيشتر شود، زمينه جنگ سخت، كاهش پيدا مي‌كند. 

وي اظهار داشت: اين ديدگاه برخلاف ديدگاه واقع‌گرايان در حوزه روابط بين‌الملل است. آنها معتقدند جنگ پديده‌اي است كه در سرشت آدمي نهفته است و عصر روابط بين‌ كشورها، عرصه هرج و مرج گونه‌اي است كه هريك به دنبال منافع و اهداف خود هستند و اين زمينه تقابل و جنگ را فراهم مي‌كند. در حالي كه نويسنده اين اثر معتقد است اگر كشورها روابط متقابل خود را در حوزه‌هاي گوناگون گسترش دهند، زمينه جنگ از بين مي‌رود.

دكتر ميرترابي در انتقاد به بخشي از كتاب «قدرت در عصر اطلاعات؛ از واقع‌گرايي تا جهاني‌شدن»، متذكر شد: نظريه نويسنده درباره كشورهاي قدرتمند مانند اتحاديه اروپا و كشورهاي آمريكايي شايد امكان‌پذير باشد، اما در روابط كشورهاي قدرتمند با كشورهاي ضعيف، اين امكان كم است كه ارتباط در هم تنيده‌اي ميان اين كشورها شكل بگيرد، همان گونه كه آمريكا و عراق با يكديگر وارد جنگ شدند. در حقیقت مشخص مي‌شود اين ديدگاه نمي‌تواند در روابط كشورهاي قدرتمند و ضعيف جهان اجرا شود.

مترجم اين اثر با بيان اين كه «نویسنده کتاب در اين اثر به آمريكا توصيه مي‌كند در دنيايي كه جهاني شده است، به مولف‌هاي قدرت نرم بيشتر توجه كند»، اظهار داشت: با توجه به اين كه «جوزف ناي» به حزب دموكرات آمريكا گرايش دارد و در دولت كيلينتون در وزارت خارجه و وزارت دفاع سمت سياسي داشته، معتقد است آمريكا با رويكردي يك جانبه‌گرايانه و هرجا كه لازم باشد با ابزار هاي نظامي، اهداف و ارزش‌هايش را پيش مي‌برد كه اين موضوع مي‌توان براي وجهه جهاني او خطرساز باشد. ناي مي‌گويد«در دنياي امروز كشورهايي در جايگاه قدرت برترند كه هم اقتصاد نيرومندي دارند و هم از توانايي نظامي بالا و هم اهداف و ارزش‌هايي برخوردارند كه مي‌توانند ديگران را به خود جذب كنند.» 

دكتر ميرترابي مطابق با مفاهيم نظريه‌هاي ناي، گفت: كشورهاي ضعيف‌ تنها نبايد در پي دستيابي به قدرت سخت يا اقتصاد نيرومند و قدرت نظامي بالا باشند، بلكه آنها مي‌توانند در عرصه جهاني پيام‌هايي جذاب داشته باشند كه از آن طريق بتوانند كشورهاي ديگر را در راستاي اهداف و منافع خود همراه سازند.

ميرترابي اظهار داشت: ناي در مقايسه‌اي ميان روسيه و آمريكا، به اين دليل كه روسيه توان ارسال پيام‌هاي جذاب نداشت، آمريكا را قدرت برتر مي‌داند. در دنياي جديد كه ارتباط‌هاي بين‌الملل تغيير يافته‌اند، آمريكا نيز بايد شيوه‌هاي خود را تغيير دهد، در غير اين صورت آسيب خواهد ديد مانند جنگ عراق. اين نمونه‌اي از يك جانبه‌گرايي است كه موقعيت آمريكا را در افكار جهاني آسيب می زند و قدرت نرم آن را با خطري جدي مواجه مي‌سازد. 

ميرترابي هم‌اكنون كتاب‌ «مسايل جهان سوم؛ مطالعه سياست در جهان در حال توسعه» را با همكاري دكتر احمد ساعي و ترجمه كتاب «نفت، توسعه ديرهنگام و انقلاب» اثر «بنيامين اسميت» را به مناسبت سي‌امين سالگرد صنعت نفت در دست چاپ دارد.

چاپ اول كتاب «قدرت در عصر اطلاعات؛ از واقع‌گرايي تا جهاني‌شدن» به تازگي از سوي انتشارات پژوهشكده مطالعات راهبردي در شمارگان 3000 نسخه، 370 صفحه و بهاي 50000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط