چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۳
فرهنگ معين، جامع ترين فرهنگ محققان است

استاد ادبيات و زبان پارسي گفت:ما هنوز فرهنگي كه نيازهاي روزانه را برآورده كند به فراگيري و بسندگي فرهنگ معين در دست نداريم.

دكتر مير جلال الدين كزازي در سالروز درگذشت استاد محمد معين به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: روانشاد دكتر معين بي‌گمان يكي از برجسته‌ترين استادان و پژوهندگان زبان و ادب فارسي است. 

نويسنده مجموعه 8 جلدي «نامه باستان» در شرح دشواري‌هاي شاهنامه فردوسي تاكيد كرد: او از ديدي، مي‌توانم گفت كه در شمار پيشتازان و آغازگران هم هست. زيرا كساني مانند دكتر معين روش‌هاي نوين پژوهش‌هاي ادبي را در ايران، روايي و گسترش دادند. 

كزازي افزود: از آن جاست كه پژوهش‌هاي او و كتاب‌هايي كه نوشته است هنوز در زمينه‌هاي گوناگون ارزشمنداند. 

استاد ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين كه دوستداران ادب و زبان پارسي، هنوز از آثار دكتر معين بهره مي‌برند، يادآور شد: يكي از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي ايشان از ديد من، فراگيري پژوهش‌هاي اوست. 

كزازي ادامه داد: روانشاد دكتر معين در زمينه‌هاي گوناگون فرهنگ و ادب و زبان فارسي پژوهيده است. از ويرايش و تصحيح متن‌هاي ادبي تا جستارهايي در دستور زبان فارسي. 

نويسنده "گزارش دشواري‌هاي ديوان خاقاني" و "رخسار صبح" اضافه كرد: از سويي ديگر او با فرهنگ و ادب باستاني ايران هم آشنايي داشته است. دكتر معين زبان پهلوي را مي‌دانسته و پژوهش‌هايي نيز در اين زمينه انجام داده است. 

وي با اشاره به طبع آزمايي‌هاي دكتر محمد معين در شعر، تاكيد كرد: به هر حال اين چند سويه گي و فراگيري ايشان از ويژگي‌هاي برجسته در اوست. 

كزازي با بيان اين كه هنوز فرهنگي براي نيازهاي روزانه به فراگيري فرهنگ معين در دست نيست، گفت: اين فرهنگ همانند فرهنگ يا لغت‌نامه دهخدا بسيار گسترده است و زمينه‌ها و ديدگاه‌هاي تاريخي در آن نشان داده شده‌اند. 

وي افزود: فرهنگ معين هم چون فرهنگ‌هايي كه در زمينه‌هاي ويژه فراهم آمده‌اند، به اصطلاح فرهنگ‌هاي اقتصادي، دامنه تنگي دارد. با اين حال كساني كه به نوعي با فرهنگ ايران زمين سر و كار دارند، هنوز از فرهنگ ايشان استفاده مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط