شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
روايتي از ديروز و امروز در مجموعه رضوان نيلي‌پور

توجه به موضوعات خانوادگي و اجتماعي و دستمايه قرار دادن وجوهي از فرهنگ عامه و سنتي ايراني، از جمله ويژگي‌هاي مجموعه داستان «كاش يادش بماند»، نوشته رضوان نيلي‌پور است كه به تازگي از سوي انتشارات «هزاره ققنوس» منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «كاش يادش بماند»، نوشته رضوان نيلي‌پور، عنوان مجموعه داستاني است كه به تازگي از سوي انتشارات «هزاره ققنوس» منتشر شده.

نويسنده در اين كتاب موضوعات خانوادگي و اجتماعي را دستمايه قرار داده كه در كنار آنها توجه او به فرهنگ عامه و سنتي ايراني قابل توجه است. 

وي همچنين بر آن بوده تا با بهره‌گيري از وقايع روزمره كه بخشي از آنها خاطراتي تاثر برانگيز را تشكيل مي‌دهند، نتيجه‌گيري به شيوه خود را در پايان داستان‌ها ارايه دهد؛ به گونه‌اي كه اين پايان‌بندي‌ها از نگاه راوي سوم شخص لحني شعاري را در سطور پاياني داستان‌ها موجب شده.

در برخي داستان‌ها نيز توصيف‌ها بيشتر فضاهاي مبهم شعرگونه را براي خواننده تداعي مي‌كند تا ساختاري داستاني؛ كه نمونه آن در داستان‌هايي مانند «قرمز» به چشم مي‌خورد.

اين در حالي كه استفاده وي از ابهاماتي شعرگونه با تصوير‌سازي و فضاي داستاني منطبق نيست.

در بعضي ديگر از داستان‌ها نيز علي‌رغم پردازش نسبتا قوي ساختار داستان، محور و تم اصلي داستان ضعيف و دور از ذهن طرح شده است. 

انتخاب زاوياي ديد متعدد و استفاده به‌جا از عناصر داستاني، از ديگر ويژگي‌هاي داستان‌هاي اين مجموعه است.

«هديه»، «كاش يادش بماند»، «قرمز»، «تاول»، «شرم»، «چراغ چشمك زن»، «قلم چي»، «نقل بادام تلخ» و «نان و سير»، از جمله داستان‌هايي است كه در اين مجموعه به چاپ رسيده‌اند.

بخشي از داستان «كاش يادش بماند» اين‌گونه نوشته شده:

«انگار نزديك غروب بود كه اتاق بغلي نا‌غافل شلوغ شد! چراغ‌ها را تازه روشن كرده بودند. بلقيس هنوز نرفته بود خانه. صدايش مي‌آمد كه هنوز صلوات مي‌فرستاد، سرخوردم جلو و كله كشيدم... كاش زهره به آقا جمشيد بگويد كه سبزي ذخيره را پاك مي‌كنم. كفش‌ها را برق مي‌اندازم. براي عليرضا قربانش بروم، كلاه و جوراب كركي مي‌بافم.» 

«باران پشت شيشه»، مجموعه داستان قبلي نيلي‌پور است كه در سال 1384 توسط انتشارات «پيام امروز» به چاپ رسيده. اين كتاب تا به حال دو دوره جايره ادبي اصفهان و نيز جشنواره سراسري جايزه ادبي انديمشك را به خود اختصاص داده است.

«كاش يادش بماند»، نوشته رضوان نيلي‌پور، تابستان امسال(88) از سوي انتشارات «هزاره ققنوس» منتشر شده.

اين كتاب 131 صفحه‌اي به شمارگان 2200 نسخه و با قيمت 2200 تومان عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها