شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶
آنطور که شایسته جامعه انقلابی است به هنر انقلابی دست نیافته‌ایم

زنجان- یک شاعر آئینی گفت: با وجود استعدادهای برتر، اما در جامعه هنری هنوز آن‌طور که شایسته یک جامعه انقلابی است به هنر و هنرمند انقلابی مطلوب دست نیافته‌ایم.

منصور کلامی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: شعر آئینی در ادبیات فارسی از پیشینه‌ای گسترده و سابقه‌ای غنی و پربار برخوردار است.

وی تصریح کرد: برای نمونه در دیوان اشعار بهترین و برجسته‌ترین شاعران ما از دیرباز می‌توان شعرهای درخشانی در مدح و منقبت ائمه اطهار (ع) یا توحید و معرفت یافت.

این شاعر آئینی با اشاره به اینکه باید محقق باشد و مسائل مربوط به وقایع و اتفاقات دین، مذهب، مکتب و نهضت عاشورا را موشکافانه و متفکرانه تحقیق و بررسی کند، افزود: خوشبختانه استان زنجان در این حوزه از استعدادهای خوبی برخوردار است.

کلامی فرد با اشاره به اینکه با وجود استعدادهای برتر اما در جامعه هنری هنوز آن‌طور که شایسته یک جامعه انقلابی است به هنر و هنرمند انقلابی مطلوب دست نیافته‌ایم، اضافه کرد: با این حال راه هنرمندان برای پیمودن این راه هموار است.

وی با تأکید بر الگوگیری از افرادی همچون شهید آوینی در بحث هنر انقلابی بیان کرد: هنرمند انقلابی با محور قراردادن اخلاق‌مداری در هنر از کاستی‌های موجود به راحتی عبور نمی‌کند.

کلامی فرد گفت: هنرمند انقلابی شخصی است که زبان گویا و نافذ و مطالبه‌گر هنری و با شناخت زمان و تشخیص نیاز بر حسب رویداد به وقوع پیوسته به خلق اثر هنری می‌پردازد.

یک شاعر آئینی با تأکید بر پویا شدن هنر انقلابی بیان کرد: هنر انقلاب در تفکر یک هنرمند انقلابی فقط به منزله هنر نیست بلکه دارای هویت و ارائه دهنده مفاهیمی گوناگون در جامعه است.

وی افزود: به نظر من زمانی شعر متعهد سروده می‌شود که شاعر در مورد مسئله‌ای متعهد است، محتوایی را در شعر بیاورد و از آن محتوا و قالب خارج نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط