چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
خواندن یک بارِ هر کتاب را به هرکسی توصیه نمی‌کنم

آذربایجان شرقی - استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه هر کتابی را نمی‌توان به هرکسی توصیه کرد، گفت: این سخن دکتر شریعتی که هر کتابی به یک بار خواندنش می‌ارزد، فقط در مورد افرادی صادق است که به ثبات فکری رسیده باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، علیرضا جوادی فام در جلسه نقد فلسفی کتاب انسان خردمند نوشته «یووال نوح هراری» در کافه کتاب کتاب‌شهر تبریز با اشاره به پرمخاطب بودن کتاب انسان خردمند اظهار کرد: علت آن می‌تواند به چالش کشیدن خواننده و واداشتن وی به تفکر باشد با این حال جلد دوم و سوم از نظر محتوایی اهمیت بیشتری دارد.

استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: نویسنده از مسائل دینی، ادبیات، فلسفه، تاریخ و زیست شناسی صحبت کرده اما تخصص اصلی‌اش تاریخ است و در همین زمینه تاریخی هم به علت نیاوردن مستندات، نمی توان سخنانش را قابل قبول دانست.

جوادی فام با تاکید به داستان پردازی خوب کتاب بیان کرد: نویسنده در این کتاب خدا، ادیان، روح و زندگی بشریت را داستان دانسته از این جهت می‌توان گفت نظریه پردازی های خود نویسنده نیز داستان است.

جوادی فام اظهار کرد: نویسنده معنای دین را هم کامل ندانسته و لیبرالیسم کمونیسم، ناسیونالیسم و … را دین می‌شمارد اما مشخص نمی‌کند که منظورش دین عام به معنای روش زندگی است.

جوادی فام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بررسی تاریخ سه نوع است؛ اول آنکه چطور انسان های نخستین به موقعیت کنونی خود رسیده اند و با چرایی آن کاری ندارند؛ دوم به تبیین گذشته می‌پردازد که چرا چنین شد آیا انتخاب طبیعی بود؟ سوم آنکه آیا با بررسی تاریخ گذشته می‌توان به یک فرمول کلی برسیم که این فلسفه تاریخ است.

به گفته وی، نویسنده با اینکه تخصص اصلی اش تاریخ است به این مطالب نپرداخته است.

استاد دانشگاه تبریز گفت: نویسنده معتقد است که دین یک ایدئولوژیست و چون ایدئولوژی است امکان نقد آن وجود ندارد. خودش مخالف ایدئولوژیست اما در روند کتاب ایدئولوژی می‌پروراند.

جوادی فام در پاسخ به سوال من قال و ماقل را در انتخاب کتابی که می خوانیم دخالت دهیم یا نه گفت: از جهتی که فرد بداند چه کسی کتاب را نوشته خوب است اما از جهتی هم در قضاوت ما در مورد درون مایه کتاب تاثیر می گذارد.

گفتنی است؛ جلسات نقد فلسفی ماهانه در کافه کتاب «کتاب‌شهر تبریز» با حضور دوستداران کتاب بصورت رایگان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط