پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
اهالی عصر داستان مشهد «در جستجوی آقای گرین»

خراسان‌رضوی- اعضا و اهالی نشست‌های عصر داستان مشهد در جدیدترین نشست خود به خوانش و نقد داستان «در جستجوی آقای گرین» پرداختند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجاه و هشتمین جلسه انجمن عصر داستان مشهد در غروب آخرین چهارشنبه فروردین سال ۱۴۰۳ با حضور علاقمندان، اعضا و اهالی داستان و داستان‌نویسی مشهد از گروه‌های سنی مختلف در مکتب هنر رضوان این شهر برگزار شد.

در این جلسه که با دبیری نگارتشکری نویسنده و داستان‌نویس برپا شد، بخش‌هایی از داستان کوتاه «در جستجوی آقای گرین» از کتاب «یک درخت یک صخره یک ابر» خوانش شد و پس از آن اعضا به نقد و ارزیابی آن پرداختند.

این داستان درباره مردی به نام گریب است که در شغل تازه‌ای که پیدا کرده مسئول رساندن چک‌های مستمری به نیازمندان است که برای این امر باید به محله‌ای فقیر که در آن سیاه‌پوستان زندگی می‌کنند، برود. محله‎ای فقیر که هیچکس به یک غریبه اعتماد ندارد، مخصوصاً یک غریبه سفید پوست!

گریب در این راه با سختی‌هایی بسیار رو به رو می‌شود و روایت داستان از این مسیر است و در این نشست اعضا مطرح کردند که داستان به شکل و شمایل سبک کلاسیک و با مقدمه‌های مرسوم این سبک آغاز شده و توضیح شخصیت اصلی داستان نیز به صورت مستقیم و گزارش‌وار است.

در این داستان جزئیات داستان به خوبی پرداخته شده و تصویرسازی بسیار به‌جا و هنرمندانه است. از سرمای حاکم در داستان گرفته تا حتی چشمان خاکستری گریب ما را با فضای خاکستری و سرد و غمگین محله مانوس می‌سازد. در این داستان شیوه روایت بر طرح داستان غلبه دارد.

دبیر انجمن عصر داستان مشهد در این نشست گفت: در این داستان و در میانه داستان گریب بین رفتن به خانه و ماندن در آن محله مردد می‌شود؛ چرا که ساعت کاری‌اش تمام شده و می‌تواند به قول خودش آن محله را ترک و به تفریح و استراحت بپردازد اما تصمیم می‌گیرد که کماکان به جستجوی آقای گرین بپردازد.

اهالی عصر داستان مشهد «در جستجوی آقای گرین»

نگار تشکری ادامه داد: این بخش از داستان در واقع مقدمه‌ای است که مخاطب را آماده می‌کند تا برای تحول قهرمان داستان آمادگی پیدا کند. در این داستان می‌توانیم رگه‌هایی از ادبیات ناتورالیسم را می‌توانیم ببینیم. ادبیات ناتورالیسم یا طبیعت‌گرایی، عواملی چون ژنتیک، وراثت، اثرات محیطی و خیلی از عوامل دیگری را تعیین‌کننده سرنوشت آدمی می‌داند، درست مانند محله فقیر سیاهپوستان که ساکنین آن با فقر و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی یادآور شد: این مکتب ادبی اواخر قرن ۱۹ به وجود آمد. تکیه اصلی این مکتب بر زشتی‌ها و پلیدی‌هاست. سوژه‌هایی مانند مرگ، تهیدستی، نژادپرستی، بیماری و بسیاری موارد منفی دیگر از مضامین پایه این مکتب است و از برجسته‎ترین نویسندگان این مکتب، امیل زولای فرانسوی است که او را پدر ادبیات ناتورالیسم می‎شناسند که داستان های او به شدت تحت تاثیر افکار چارلز داروین و نظریه تکامل اوست.

تشکری گفت: شاخص‌ترین نویسنده ادبیات ناتورالیستی در ایران صادق چوبک است و همچنین برخی از کارهای صادق هدایت (مانند سگ ولگرد) و همچنین محمود دولت آبادی در این سبک قرار می‌گیرد.

در پنجاه و هشتمین جلسه انجمن عصر داستان مشهد برخی از اعضا مانند شهرام نائینی، ابراهیم فصیحی هرندی، مهدی خیری و نیلوفر یوسف‌زاده به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و همچنین در ادامه داستان کوتاهی از آزاده پدرام‌فر از اعضای عصر داستان خوانش و نکات مورد نظر عنوان شد.

انجمن «عصر داستان» به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شده و نشست‌های عمومی این انجمن روزهای چهارشنبه به‌صورت رایگان میزبان همه علاقه‌مندان به این حوزه در مشهد، کوهسنگی ۱۷ مکتب هنررضوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها