شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
جشنواره خلیج فارس میزبان چند جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی است

هرمزگان - مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس میزبان چند جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس که نیمروز اول اردیبهشت ماه در سالن رودکی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اسمعیل جهانگیری با اشاره به مشارکت و استقبال بیشتر شرکت کنندگان نسبت به دوره های گذشته گفت: ۱۱ برنامه برای برگزاری این جشنواره بین‌المللی تدارک دیده شده است.

حضور ۱۶ استان کشور در جشنواره موسیقی نواحی و محلی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: برنامه موسیقی اقوام ایرانی خلیج فارس در سطح ملی و با دریافت ۳۲ اثر موسیقیایی از ۱۶ استان کشور در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: داوری این آثار از ۲ هفته پیش آغاز شده و امروز آثار منتخب شامل ۲ اثر از هرمزگان و ۸ اثر از سراسر کشور برای اجرا معرفی خواهند شد.

جهانگیری با اذعان به اینکه جشنواره موسیقی نواحی و محلی غیر رقابتی است، گفت: آثار از استان‌های: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، کرمان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طی ۲ روز اجرا خواهند داشت و در صورت امکان با توجه با هماهنگی که با شهرداری بندرعباس شده است در فضای باز و در محلات نیز احتمالاً اجرا خواهیم داشت.

جشنواره فیلم نامه نویسی خلیج فارس کتاب می‌شود

این مقام مسئول همچنین با اعلام برگزاری جشنواره فیلم نامه نویسی خلیج فارس گفت: طی فراخوانی که با همکاری انجمن سینمای جوانان دفتر بندرعباس به سراسر کشور داشتیم، ۸۱ اثر فیلم‌نامه از ۱۵ استان: گیلان، کرمانشاه، سمنان، تهران، فارس، قزوین، اردبیل، هرمزگان و … به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی در ادامه گفت: پس از ارزیابی داوران، از دو اثر برای تولید حمایت خواهد شد تا در جشنواره سینما حقیقت به عنوان اثر مستند ارائه شوند و فیلم نامه‌هایی که نظر داوران را جلب کنند، در قالب کتاب چاپ خواهد شد تا در دسترس فیلمسازان قرار بگیرد.

اسمعیل جهانگیری از آغاز برنامه های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس با اجرای پرفورمنس با همکاری شهرستان بندرخمیر و تجلیل از استاد علی رادمهر به پاس یک عمر تلاش هنری در روزهای پایانی فروردین ماه خبر داد.

جشن‌های مردمی با برنامه آئینی در شهرها و روستاهای ساحلی

این چهره فرهنگی از جشن‌های مردمی هم گفت و گفت: برنامه آئینی را در برخی روستاها و شهرهای ساحلی مثل: بندر مقام، بندرکنگ و … تدارک دیده‌ایم که در همان مکان و برخی علاوه بر روستا و شهر خودشان، یک شب در شهر بندرعباس به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کتاب در خصوص عنوان بین‌المللی جشنواره گفت: در این جشنواره آثار مکتوبی مانند کتاب تیشیریا که اثری ترجمه شده در مورد خلیج فارس است در روز پایانی رونمایی خواهد شد که به این دلیل عنوان جشنواره را بین‌المللی گذاشتیم و تلاش داریم این جشنواره در سال‌های آتی نیز در سطح بین‌المللی
برگزار کنیم.

جشنواره تولید محتوای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

این مسئول فرهنگی از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری جشنواره روز ملی خلیج‌فارس نیز گفت و ابراز داشت: دانشگاه پردیس فرهنگیان هرمزگان، ذیل جشنواره خلیج فارس، اقدام به تولید محتوای دانشجویی سراسری با میزبانی استان کرده و این جشنواره تا یک ماه بعد نیز ادامه خواهد داشت.

جهانگیری از برگزاری جشنواره اختراعات خلیج‌فارس در ابوموسی گفت و افزود: این جشنواره به همت دانشگاه پیام نور استان هرمزگان ۱۱ اردیبهشت در جزیره ابوموسی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری شب شعر خلیج فارس در بندرعباس خبر داد و افزود: این شب شعر به کوشش جهاد دانشگاهی روز ۱۱ اردیبهشت ماه یک روز پس از روز ملی خلیج‌فارس به دلیل تراکم برنامه ها برگزار خواهد شد.

اسمعیل جهانگیری از برگزاری جشنواره علمی در مدارس استان هم گفت و اضافه کرد: مرکز اقیانوس شناسی و اداره کل آموزش پرورش نیز در مدارس برنامه های علمی برگزار خواهند کرد.

این چهره فرهنگی از برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس در جزیره هرمز، بندرعباس، بندرکنگ، میناب و ابوموسی با همکاری شهرداران و بخشداران نیز خبر داد.

جهانگیری از نامشخص بودن مکان قطعی برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت و توضیح داد: برای برگزاری همایش پایانی ،۳ مکان در نظر داریم. ممکن است در یکی از سالن های آوینی یا طوبی در شهرستان بندرعباس، یا بر روی یک شناور بر روی آب های خلیج فارس و در صورت مناسب بودن شرایط جوی و سایر جوانب، این همایش در در جزیره پایانی ابوموسی برگزار خواهد شد. که در هر صورت مقامات لشکری و کشوری حضور پیدا خواهند کرد.

داوران جشنواره موسیقی اقوام ایرانی خلیج‌فارس

در ادامه نیز انوشیروان پیشدار معاون امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان از برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی با مشارکت ۳۰ گروه هنری از سراسر کشور خبرداد و گفت: روند داوری دو هفته به طول انجامیده و داوران نیز احمد پاداش، مرتضی کریمی، مجید ایرانمنش، غلامحسینی و علی ابوالقاسمی از اساتید موسیقی هرمزگان هستند.

به گزارش ایبنا، آئین رونمایی از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس با حضور علی رضایی از مؤلفان و پژوهشگران پیشکسوت هرمزگانی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها