پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
سهم ویژه نمایشگاه کتاب در تحقق شعار سال

لرستان - عصمت دهقانی نویسنده لرستانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب از عوامل تشویق نویسندگان به‌ویژه نویسنده‌های جوان در افزایش تولیدات فرهنگی است افزود: شعار امسال نمایشگاه تاییدی بر نقش مطالعه در سازندگی و آبادانی همه جانبه دارد.

سرویس استان‌های خبرگزای کتاب ایران (ایبنا): عصمت دهقانی مدیر ادبیات، مسئول دایره مشارکت بانوان، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان است. از این بانوی نویسنده تاکنون ۱۱ عنوان کتاب درحوزه ایثار و شهادت به چاپ رسیده است و در جشنواره‌های مختلف ادبی، هنری و رسانه‌ای موفق به کسب عناوین مختلفی شده است و اخیراً نیز در هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان هنرمند برگزیده انقلاب اسلامی لرستان در رشته مطالعات پایداری در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روال هر سال در دهه آخر اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپا می‌شود به همین منظور با این نویسنده لرستانی به گفت‌وگو پرداختیم:

دهقانی با بیان اینکه بر گزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب هر ساله وجد و شور و شوق خاصی را در جامعه ایجاد می‌کند، افزود: نمایشگاه کتاب یک محل تلاقی موثر و مفید برای تولیدکنندگان (نویسندگان و ناشران) و مصرف‌کنندگان (مخاطبان) است.

نمایشگاه جایگاه تضارب‌آراء است

این نویسنده لرستانی گفت: در واقع نمایشگاه جایگاه تضارب‌آراء است که نویسنده کتاب، ناشر و خواننده همزمان در آن‌جا جمع می‌شوند و می‌توانند از افکار و نظرات همدیگر مطلع شوند و با استفاده از تجربیات و دانسته‌های یکدیگر باعث بهبود کیفیت و کمیت تولید کتاب شوند.

مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و اجرای برنامه‌های جانبی آن مانند برگزاری جلسات نقد کتاب را فرصت مغتنمی در معرفی و برندسازی آثار ناشران و نویسندگان به جامعه دانست و افزود: با توجه به اینکه علاقمندانی از سراسر کشور در محل برگزاری نمایشگاه حاضر می‌شوند و یا از رسانه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی پیگیر خبرهای مرتبط با نمایشگاه کتاب هستند این فرصت به وجود می‌آید که این آثار بهتر دیده شوند.

اهمیت خلاقیت و نوآوری در جذب افراد به کتاب و کتاب‌خوانی

وی خلاقیت و نوآوری را در جذب افراد جامعه به سمت کتاب و کتاب خوانی موثر دانست و افزود: متولیان برگزاری نمایشگاه با اجرای برنامه‌های خلاقانه می‌توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

دهقانی از مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب را ارتقای سطح فرهنگی جامعه و سپس ارتقای سطح مطالعه جامعه عنوان کرد و افزود: نویسندگان بومی می‌توانند آثار خود را در نمایشگاه معرفی کنند و از موج ایجاد شده در این راستا بهره ببرند و هموطنان را در جریان آخرین تولیدات خود قرار دهند.

حضور نویسندگان در نمایشگاه آشنایی با ذائقه مخاطبان را به دنبال دارد

نویسنده کتاب «در یک قدمی اسارت» حضور نویسندگان در نمایشگاه و مواجهه با مخاطبان را گوش دل سپردن به نظرات آنها را بسیار موثر دانست و افزود: این امر سبب خواهد شد مولفان به مزایا و معایب کار خود پی ببرند و با ذائقه مخاطبان بیشتر آشنا شوند و در تولیدات بعدی خود قطعاً مد نظر قرار دهند.

چهار اثر جدید در نمایشگاه سی‌وپنجم عرضه می‌شود

دهقانی به آخرین کتاب‌های چاپ شده خود اشاره کرد و گفت: «فاتحان پنج ضلعی» و «حماسه‌سازان شلمچه» که در هر دوی این کتاب‌ها خاطراتی از رزمندگان لرستانی در عملیات کربلای ۵ به چاپ رسیده است. کتاب «حماسه چزابه» خاطراتی از رزمندگان لرستانی در عملیات والفجر ۶ است که به چاپ سوم رسیده است، همچنین کتاب «در یک قدمی اسارت» خاطراتی از لحظات اسارت جمعی از آزادگان سرافراز لرستانی امسال به عنوان جدیدترین آثار در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهند شد.

نقش موثر نمایشگاه کتاب در افزایش تولیدات فرهنگی

چهره شاخص ادبیات پایداری لرستان نمایشگاه کتاب را از عوامل تشویق نویسندگان به‌ویژه نویسنده‌های جوان در افزایش تولیدات فرهنگی دانست و افزود: می‌توان این نتیجه را گرفت که برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی در تحقق شعار سال که افزایش تولید با مشارکت‌های مردمی موثر است.

«بخوانیم و بسازیم» تاییدی بر نقش مطالعه در سازندگی و آبادانی است

دهقانی درباره شعار نمایشگاه امسال کتاب که «بخوانیم و بسازیم» است نیز گفت: این شعار تاییدی بر نقش مطالعه در سازندگی و آبادانی همه جانبه دارد، چرا که سرانه مطالعه ارتباط مستقیم با رشد جوامع در عرصه‌های مختلف دارد، همان‌گونه شاهد هستیم در کشورهایی که سرانه مطالعه بالایی دارند رشد و شکوفایی در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… نیز در حد مطلوب است.

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط