پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف تاریخ است/ مناظره‌ای که با دیدگاه مرتضی الویری اختلاف فاحش دارد!

حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی گفت: مورخان وظیفه‌ای سنگین‌تر دارند، چون این کتاب است که ماندگار است. تاریخ را مورخان نمی‌سازند بلکه تاریخ را تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم غزه تاریخ‌ساز یک حماسه بزرگ پیروزی نور بر ظلمت و خون بر شمشیر هستند و بر مورخین فرض است که جلوی کشتار مردم مظلوم غزه را بگیرند. مورخ باید شجاع باشد چون اثر مستقیم بر قلمش دارد. متاسفانه در بحث جهاد تبیین در فضای مجازی خوب عمل نکردیم. باید برنامه داشته باشیم و کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، استاد حوزه و یادگار امام خمینی (ره)، در مراسم رونمایی کتاب «چالش‌های تاریخی» (چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ) که به همت انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران چهارشنبه ۵ اردیبهشت برگزار شد، گفت: تاریخ باعث انسجام ملت‌هاست. قدرت‌های سلطه‌طلب درصدد خدشه وارد کردن به تاریخ ملت‌ها هستند. امروز گرد هم جمع شدیم برای رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی که با کوشش عباس سلیمی نمین به سرانجام رسیده است.

وی افزود: کتاب چالش‌های تاریخی به کالبدشکافی هشت چالش تاریخی پرداخته است که از حدود چهارمین چالش به بعد در مورد انقلاب اسلامی است. جا دارد که از وی تقدیر و تشکر شود که دقیق، خوب و موشکافانه به این مباحث پرداخته است. امیدواریم از او کارهایی از این دست بیشتر ببینیم. در این آئین رونمایی قصد دارم در خصوص بحث تحریف در تاریخ صحبت کنم.

اشراقی بیان کرد: به طور کلی امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه‌های عمومی و به تبع آن نوع خبررسانی و انتشار اخبار و اثرگذاری آن به افکار عمومی حقایق وقایع در برخی اوقات به صورت وارونه نمایش داده می‌شود. یعنی قلب حقیقت پیش می‌آید که می‌شود تحریف. یکی از موضوعات مهمی که در عرصه امروز انقلاب اسلامی برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، تحریف هدفمند اندیشه‌های امام (ره) است.

وی در ادامه گفت: اندیشه‌های امام به صورت هدفمند تحریف و به جامعه عرضه می‌شود. در شبکه‌های مجازی و شبکه‌های معاند مستندهایی برای تحریف اندیشه‌های امام (ره) ساخته شده است. امروز بسیاری از ما ابعاد شخصیتی امام را نمی‌دانیم و ابعاد شخصیتی امام به خصوص برای نسل جوان و نوجوان ناشناخته است. عظمت امام را درک نکرده‌اند. وظیفه همه ما این است که همان امامی که فی‌الواقع بودند را معرفی کنیم و نگذاریم معاندان امام را تحریف کنند.

اشراقی افزود: یک مورخ باید شجاع باشد و نگذارد قلب حقیقت در خصوص شخصیت سیاسی و اجتماعی حضرت امام (ره) رخ بدهد. تحریف امام تحریف انقلاب، جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی است. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند در مقابل شبیخون‌های فرهنگی دشمن ما باید برنامه داشته باشیم. دشمن با هدف هجمه می‌کند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که می‌توانیم داشته باشیم جهاد تبیین در خصوص امام (ره)، انقلاب و دفاع مقدس است.

وی گفت: اینکه عده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های معاند با هزینه گزاف به تطهیر رژیم پهلوی می‌پردازند، این قلب حقیقت است. مورخ موظف است جلوی این تحریف آشکار را بگیرد و نترسد. تاکنون چندین مستند علیه امام و انقلاب ساخته شده است. چقدر توانستیم به این مستندها پاسخ بدهیم. چقدر در جلوگیری از تحریف انقلاب موفق بوده‌ایم. باید مراقب باشیم، دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است. ما همه باید برنامه داشته باشیم. تاریخ‌نگاری هنر است و مورخ هنرمند است که با قلم هنر خود را به منصه ظهور می‌رساند. قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و به تبیین بپردازد آن قلم مقدس است. تحریف‌کنندگان آگاهانه و عامدانه به تحریف تاریخ می‌پردازند و برای این تحریف برنامه دارند.

اشراقی افزود: کتمان حقیقت یعنی تحریف حقیقت. امروز نیز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم به اندیشه‌های امام (ره) به صورت آگاهانه و هدفمند برنامه دارند و شاخص و ملاک اندیشه‌های امام مقام معظم رهبری هستند و یک مورخ وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف به شاخص و ملاک توجه کند. امروز مقام معظم رهبری درست در مسیر امام برای جلوگیری از تحریف تاریخ دستور به جهاد تبیین دادند. امروز در عرصه رسانه‌ای هدف اصلی مردم که رسیدن به استقلال سیاسی و اقتصادی بوده است، قلب‌گونه توصیف می‌شود. وظیفه یک مورخ جلوگیری از این تحریف است.

وی بیان کرد: مورخان وظیفه‌ای سنگین‌تر دارند، چون این کتاب است که ماندگار است. تاریخ را مورخان نمی‌سازند بلکه تاریخ را تاریخ‌سازان می‌سازند. امروز مردم مظلوم غزه تاریخ‌ساز یک حماسه بزرگ پیروزی نور بر ظلمت و خون بر شمشیر هستند و بر مورخین فرض است که جلوی کشتار مردم مظلوم غزه را بگیرند. مورخ باید شجاع باشد چون اثر مستقیم بر قلمش دارد. متاسفانه در بحث جهاد تبیین در فضای مجازی خوب عمل نکردیم. باید برنامه داشته باشیم و کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنیم. امروز کتاب یک مورخ شجاع و انقلابی به نام «چالش‌های تاریخی» را به نظاره نشستیم که امیدواریم همین مسیر را محکم و استوار ادامه بدهد.

وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف تاریخ است/ مناظره‌ای که با دیدگاه مرتضی الویری اختلاف فاحش دارد!

همچنین عباس سلیمی نمین در این مراسم گفت: تاریخ سبب انسجام ملت‌هاست. قدرت‌های سلطه‌طلب درصدد خدشه وارد کردن به تاریخ ملت‌ها هستند. انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مفتخر است که در سال ۱۳۸۰ کار خود را با دفاع از شخصیت تاریخ‌ساز معاصر تاریخ ایران آغاز کرد. کتاب «پاسداشت حقیقت» که مسعود رضایی در برابر هجمه‌های سازمان‌یافته علیه امام در برابر خاطرات آیت‌الله منتظری نوشت.

وی افزود: بسیاری از مراکزی که اسناد مورد نیاز پژوهشگران را در اختیار دارند، با پژوهشگر همکاری نمی‌کنند. بدون آزادسازی این اسناد اگر توقع داشته باشیم که پژوهشگر وظیفه خود را به درستی به انجام برساند، انتظار دقیقی نیست.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران که یکی از سخنرانان بود، در جلسه حضور نخواهد داشت، بیان کرد: یکی از فصل‌های کتاب «چالش‌های تاریخی» مناظره با مرتضی الویری است. اما قبل از شروع مراسم پیامی از او دریافت کرده‌ام مبنی بر اینکه «متاسفانه یافته‌های من با آنچه شما عنوان کرده‌اید اختلاف فاحش دارد، در برخی موارد ممکن است حق با شما باشد اما من نمی‌توانم به یقین کامل برسم. البته بعد از مطالعه کتاب اگر مواردی را متفاوت با عقیده خود بیابم، بیان خواهم کرد.»

عباس سلیمی نمین در ادامه گفت: شیوه‌ای در کار رسانه‌ای خودم دارم که هیچگاه نقد را متفاوت با راه خود نیافته‌ام. همچنین معتقدم تسلط بر همه مقاطع تاریخی کاری ناممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها