یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
نمایشگاه کتاب فرصتی برای خودباوری ناشران است

اردبیل- مدیر انتشارات «نیکان امروز» گفت: نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای رشد خودباوری ناشران و پدیدآورندگان بومی برای تولید آثار فاخر است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با نزدیک شدن به برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بحث روز خیلی از علاقه‌مندان به کتاب و ناشران از بازار چاپ و نشر و خرید و فروش کتاب است، با هدف اینکه این رویداد بزرگ فرهنگی که همه ساله در زمان و مکان مشخص تمامی کتاب دوستان را کنار هم جمع می کند چه تاثیری در ایجاد ارتباط بین مخاطبان و پدید آورندگان کتاب دارد، خبرنگار ایبنا با زعفر احدزاده مدیر انتشارات نیکان امروز در اردبیل به گفت‌وگو نشسته است.

- نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چه تاثیری در معرفی و برندسازی پدیدآورندگان دارد؟

نمایشگاه کتاب مهمترین رویداد کتاب محور در کشور است که کتاب دوستان و پژوهندگان در حد توان مالی خود از آن استقبال می کنند و فرصتی است برای پدیدآورندگان و ناشران که حضور و تاثیر خود را در قالب معرفی و حتی بحث برندسازی آثارشان شاهد باشند.

- پدیدآورندگان بومی چگونه میتوانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثارخود را در این فضا عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

یکی از فاکتورهای مهم برای حضور و عرضه آثار در چنین رویدادهایی، توانایی‌های ناشران و پدیدآورندگان در خلق، تولید، سیستم عرضه آثار است که توان مالی یکی از این مولفه‌ها محسوب می‌شود که در این راستا حوزه فرهنگی و فعالان کتاب به ویژه در شهرستان‌ها به شدت با مشکلاتی مواجه هستند، اما فضا و فرصتی همچون این رویداد مهم زمینه تعامل با پدیدآورندگان، ناشران و حامیان احتمالی را فراهم می آورد سبب تقویت خودباوری‌شان می‌شود.

- چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رو در روی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟

نقطه عطف چنین رویدادی تاثیر بر رشد خودباوری ناشران و پدیدآورندگان بومی برای خلق و تولید آثار فاخر است و این تعاملات می تواند در سوق دادن پدیدآورندگان برای همکاری با ناشرانی که در زمینه های مختلف قوی تر هستند، فراهم کند.

- فروش مجازی کتاب چه تاثیری بر فروش این کالای فرهنگی دارد؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن این شیوه دارید؟

با توجه به شرایط حاکم و رشد فزاینده و برق آسای شیوه‌های نوین مبتنی بر فناوری در تمام ارکان زندگی فردی و عمومی تاثیر گذاشته است و استفاده از ظرفیت مجازی برای معرفی و فروش آثار پدیدآورندگان بدون تاثیری عمده نسبت به دیگر متدهای سنتی و قدیمی دارد. تشکیل سامانه فروش مجازی متمرکز برای حضور تمام ناشران، هم هزینه ها را کاهش می‌دهد و هم فرایند دسترسی علاقه‌مندان را سرعت می‌دهد و هم بستر تعامل مستمر و ارتقا را فراهم می‌کند.

- نظر شما در مورد شعار امسال نمایشگاه کتاب یعنی «بخوانیم و بسازیم» چیست چه پیشنهادی برای عملی شدن آن دارید؟

یک جامعه توسعه یافته محصول شهروندان توسعه یافته است و یکی از مهمترین ابزار فرایند شهروندسازی نیز مطالعه و خواندن است که زمینه تعاملات با دیگر فرهنگ ها و الگوهای توسعه را فراهم می کند و یکی از شاخص‌های مورد نظر در میزان توسعه یافتگی کشورها تفاوت در سرانه مطالعه آن‌هاست.

بررسی علل توسعه یافتگی جوامع توسعه یافته هم بیانگر حاکمیت دانایی محور بوده و جولان در دنیای بی دانشی و یا توهم به دانستن هرگز افق روشنی را ترسیم نمی کند، جز اتلاف منابع و سرمایه. و نکته آخر اینکه برای ساختن، دانایی لازم است و خواندن و مطالعه مهمترین ابزار برای دانایی است.
- چرا انتشارات نیکان امروز در نمایشگاه تهران شرکت نکرده است؟

تنها دلیل عدم اطلاع از زمان ثبت نام برای حضور در این رویداد بود و گرنه تمایل برای حضور در نمایشگاه مجازی را داشتیم.

- چرا از اردبیل از این همه انتشارات که ۶۰ مورد آن فعال هستند تنها ۴ ناشر به نمایشگاه خواهند رفت؟

مهمترین دلیل عدم حضور هزینه‌های مربوط به حضور در نمایشگاه است. اکثر ناشران شهرستانی مستقل و بدون وابستگی‌های سازمانی عمدتاً در تامین هزینه‌های امور دفتری و مشکلاتی چون اجاره غرفه و چندین روز اسکان در تهران و خیلی از مسائل دیگر که برای ناشران هزینه‌هایی دارد که در تامین آن دچار مشکل هستند.

- آیا کتب منتشر شده در اردبیل با آثار سایر استان‌ها قابل قیاس هست؟

اکثر نویسندگان شهرستانی برای تامین هزینه‌های مربوط به استانداردهای زیباشناختی و گرافیکی دچار مشکل هستند و به جای اختصاص هزینه‌های میلیونی برای یک گرافیست کاربلد، با رقمی بسیار نازل اقدام به این مهم می‌کنند و در بخش تیراژ آثار نیز با لحاظ شرایط مالی به سراغ ارقام بسیار پایین می‌روند و این امر در کیفیت کتاب تاثیر دارد.

آسیب دیگری که حوزه نشر کتاب در استان ها را تهدید می کند، سیستم توزیع و فروش است که ناشران استانی در قیاس با برخی ناشران تهرانی یا سایر مراکز استان‌ها با مشکل مواجه اند.

- به عنوان ناشر عملکرد خود را در این باره چگونه ارزیابی می کنید؟

نهایت تلاش ها بر این است هم در محتوا و هم در بحث گرافیکی عملکرد مناسبی داشته باشیم.

-سال‌هاست در اردبیل نمایشگاه کتاب برگزار نمی شود به نظرتان چرا؟

با حضور ناشران استانی به دلیل عمدتاً نوپا بودن و نشر محدود و نیز با تیراژ پایین برگزاری نمایشگاهی با اتکا به توانمندی‌های استانی پاسخگوی نیازهای مردم نمی شوند و برگزاری نمایشگاه هم در حوزه اختیاراتی ناشران نیست و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی چنین امری است و ناشران فقط می توانند حضور داشته باشند یا نداشته باشند.

اما برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ناشران توانمند تهرانی و نیز حضور ناشران استانی در کنار آنها می تواند در ارتقابخشی به خروجی های ناشران استانی کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط