پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
فراخوان جایزه شعر و ادبیات گویشی «حیدرآقا طالب‌پور» منتشر می‌شود

چهارمحال و بختیاری - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه فراخوان نخستین جایزه شعر و ادبیات گویشی حیدرآقا طالب‌پور، شاعر بنام بروجنی همزمان با هفته فرهنگی این شهر منتشر می‌شود، گفت: حضور و همراهی مدیریت شهری بروجن در برگزاری برنامه پاسداشت مفاخر در تثبیت این اقدامات مؤثر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بروجن به‌منظور طرح‌ریزی و تدوین جایزه شعر و ادبیات گویشی حیدرآقا طالبپ پور افزود: توجه به زبان و ادبیات گویشی و زمینه‌سازی برای حفظ و تقویت آن در راستای پاسداشت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری این اداره کل است که در همراهی با نکوداشت مفاخر ادبی می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقای شاخصه‌های فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حیدرآقا طالب‌پور از جمله چهره‌های نامدار چهارمحال و بختیاری و ملی در حوزه ادبیات محلی و گویشی است که سروده‌هایش به عنوان بخشی از فرهنگ‌عامه نیز شناخته می‌شود، تصریح کرد: تدوین جایزه‌ای ادبی با نام این شاعر شناخته‌شده، برنامه‌ای است که در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار اجرایی می‌شود.

احمدی، همراهی و مشارکت مدیریت شهری بروجن در اجرای ویژه‌برنامه جایزه ادبی حیدرآقا را قابل‌تقدیر خواند و اظهار داشت: این نوع از همکاری‌ها، مسیر توانمندسازی و تثبیت این اقدام فرهنگی برای تبدیل آن به یک جایزه فرا استانی و ملی را هموارتر می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بر اساس هماهنگی انجام‌شده فراخوان جایزه ادبی حیدرآقا هم‌زمان با هفته فرهنگی بروجن در خرداد منتشر می‌شود و پوستر این جایزه نیز در آیین گشایش برنامه‌های این هفته با حضور جمعی از بزرگان حوزه فرهنگ و ادب استان رونمایی خواهد شد.

وی زمان در نظر گرفته شده برای برگزاری ویژه‌برنامه این جایزه ادبی و معرفی برگزیدگان را مهر ۱۴۰۳ بیان کرد و گفت: مسئله مهم در تدوین این جایزه، وحدت‌بخشی و توجه به تمامی گویش‌های رایج در استان است، از این رو تلاش می‌شود با فعال شدن دبیرخانه از ظرفیت تمامی صاحب‌نظران برای قوت بخشیدن به مراحل اجرایی جایزه ادبی حیدرآقا طالب‌پور استفاده شود.

فراخوان جایزه شعر و ادبیات گویشی «حیدرآقا طالب‌پور» منتشر می‌شود

داوری جایزه ادبی حیدرآقا به افراد متخصص سپرده می‌شود

حجت‌الله شیروانی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری هم در ادامه این نشست گفت: زنده‌یاد استاد طالب‌پور از بزرگان ادبیات استان و از چهره‌های شناخته شده در سطح ملی است و تدوین جایزه ادبی با نام این شاعر محلی و گویشی با استقبال خوب صاحب‌نظران روبه‌رو شده است.

شیروانی با بیان اینکه بنای کار در تدوین این جایزه ادبی، پایه‌گذاری آن به صورتی هدفمند و جریان سازی برای تبدیل آن به یک رویداد حرفه‌ای در سطوح فرا استانی است، افزود: به همین منظور تلاش می‌شود در ترکیب هیات داوران از افراد دارای تخصص و توانمند دعوت شود.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای برپایی همایش ملی فرهنگ، ادبیات و هنر آیینی با تأکید بر گستره چهارمحال و بختیاری و با محوریت بررسی شعر و اندیشه شاعر زنده نام داراب رئیسی در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: هدایت برنامه بزرگداشت مفاخر به سمت اقدامات پژوهشی به غنا و ماندگاری این دست برنامه‌ها کمک می‌کند که بناست این امر در تدوین جایزه حیدر آقا به شکلی دیگر به پیش برود.

شیروانی تجدید چاپ مجموعه حیدرآقا طالب‌پور و برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه متن و شعر گویشی و محلی را هم از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در حاشیه ویژه‌برنامه جایزه ادبی این شاعر بروجنی بیان کرد.

توجه به شاخصه‌های فرهنگی و تراکم قومی بروجن و استان، اجرای پویش شعرخوانی بر اساس سروده‌های حیدرآقا و دعوت از نامداران عرصه شعر گویشی و محلی استان برای رونق بخشی به این جایزه ادبی و معرفی آن به کشور به عنوان بخشی از هویت چهارمحال و بختیاری از دیگر موارد مطرح شده در این نشست به شمار می‌رود.

مرحوم حیدرعلی طالب‌پور با نام هنری «حیدر آقا» از شاعران و غزل‌سرایان معاصر چهارمحال و بختیاری است که به سال ۱۳۰۹ در بروجن دیده به جهان گشود و در عمر ۸۳ ساله‌اش، آثاری قابل توجه در حوزه شعر به ویژه شعر گویشی از خود برجای گذاشت.

وی با سرودن اشعار به لهجه و گویش بروجنی و متداول کردن این لهجه در اشعار فارسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های گویش رایج فلات مرکزی ایران، جایگاه ویژه‌ای را در حوزه ادبیات فولکلور به خود اختصاص داد.

«قله نشین قاف» و «فال‌گوش» مجموعه اشعار به چاپ رسیده از حیدرعلی طالب‌پور بروجنی است که بخشی از توانایی‌های وی در تسلط بر اصول زیربنایی ادبیات فاخر ایرانی را نشان می‌دهد.

حیدر آقا در ۱۹ مهر ۱۳۹۲ به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش آرام گرفت.

فراخوان جایزه شعر و ادبیات گویشی «حیدرآقا طالب‌پور» منتشر می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها