جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
دختران نوجوان بر چه اساسی کتاب نمی‌خرند؟

تعدادی از دختران نوجوان حاضر در سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ در مورد مبنای انتخاب کردن یا نکردن یک کتاب برای خرید گفتند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: در حال مشاهده سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران و نوجوانانی بودم که در غرفه‌های مختلف و میان باغ کاغذی کتاب‌ها قدم می‌زدند. برخی از آنان به تنهایی مشغول بررسی کتاب‌ها بودند و برخی دیگر از خانواده یا مسئولان غرفه‌ها کمک می‌گرفتند تا کتاب مدنظرشان را بیابند. با چندنفر از این نوجوان‌ها گفت‌وگو کرده و از آنان پرسیدم که «براساس چه معیاری کتاب نمی‌خرند؟» یا به عبارت دیگر، چه ویژگی در یک کتاب باعث می‌شود آن را از سبد انتخاب و خرید خود خارج کنند؟ دختران نوجوان در این گزارش، از کتاب و کتابخوانی‌شان گفتند که به مناسبت روز ولادت حضرت معصومه (س) مصادف با روز دختر، این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

نازنین ۱۵ ساله: اگر داستان کتاب را دوست نداشته باشم آن را نمی‌خرم؛ اما اگر داستان کتاب را بپسندم حاضرم با هر قیمتی آن را بخرم.

بهار ۱۲ ساله: من مطالعه متوسطی دارم و کتاب‌های روان‌شناختی را دوست دارم. کتاب‌های طولانی و کتاب‌هایی که فقط به یک موضوع می‌پردازند باب میلم نیست و آن‌ها را نمی‌خرم. طراحی جلد، ژانر و قیمت کتاب در هنگام خرید برایم مهم است و حتی اگر کتابی از نویسنده محبوبم را ببینم باز هم حتماً قیمتش را بررسی می‌کنم و بعد آن را خریداری می‌کنم.

نگین ۱۱ ساله: کتاب‌های کوتاه را دوست ندارم و هنگام خرید یک کتاب، انتخاب ناشر و محتوای کتاب برایم مهم است و اگر کتاب مناسبم را پیدا کنم حاضرم قیمتش را بپردازم.

یاس ۱۶ ساله: کتاب‌ها را دوست دارم و کم‌وبیش آن‌ها را می‌خوانم؛ اگر با محتوای کتابی ارتباط برقرار نکنم آن را نمی‌خرم اما قبل از دانستن محتوای کتاب، کتاب‌هایی را که گرافیک شلوغ، کیفیت پایین چاپ و تصاویر عجیب‌وغریب دارند نمی‌خوانم. در قدم اول، وقتی به کتاب شناخت ندارم، به تصاویر و ناشر و توصیه‌هایی که از بقیه دوستانم می‌گیرم توجه می‌کنم؛ اما حاضر نیستم به هر قیمتی این کتاب را تهیه کنم و باز هم قیمت کتاب برایم مهم است؛ چون من یک نوجوان هستم و درآمد زیادی ندارم و کتاب‌ها نیز خیلی گران شده‌اند.

دختران نوجوان بر چه اساسی کتاب نمی‌خرند؟

مریم ۱۳ ساله: قبل از خرید کردن لیست خریدم را بر اساس معرفی دوستانم تهیه می‌کنم و محتوای کتاب برایم مهم است. به کتاب‌هایی که وایرال می‌شوند (در فضای مجازی زیاد معرفی می‌شوند) توجه ویژه‌تری دارم و کتابی را که قیمت زیادی داشته باشد نمی‌خرم و حتی اگر کتابی در دو انتشارات باشد، اولویتم با ناشری است که کتابش قیمت کمتری دارد.

پریماه ۱۳ ساله: من زیاد کتاب نمی‌خوانم؛ ولی کتاب‌هایی را که مناسب سنم نباشد نمی‌خرم و برای انتخاب یک کتاب بیشتر به متن و محتوای آن توجه می‌کنم. قیمت کتاب برایم مهم است؛ اما حاضرم کتاب موردعلاقه‌ام را با هر قیمتی بخرم.

دختری دیگر که ۱۳ سال دارد: من زیاد کتاب می‌خوانم؛ اما کتاب‌های رمان را نمی‌خرم چون علاقه‌ای به آن ندارم. ژانر عاشقانه را دوست دارم و کتاب‌های زیادی در این زمینه می‌خرم و قیمت و نویسنده‌اش خیلی برایم اهمیتی ندارد. علاقه مطالعاتی من مطالعه زندگینامه شهیدان است.

دختری ۱۴ ساله: کتاب‌های روان‌شناسی را دوست دارم؛ مثلاً کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» بهترین کتابی بوده که خوانده‌ام. برای خرید کتاب از هم‌سن‌وسالانم می‌پرسم چه کتاب‌هایی را خوانده‌اند و دوست داشته‌اند من هم همان را می‌خرم. رمان و ژانر عاشقانه را دوست ندارم و کتاب‌هایی در این سبک را نمی‌خرم.

دختران نوجوان بر چه اساسی کتاب نمی‌خرند؟

زهرا ۱۷ ساله: کتاب‌های جدی و سیاسی را دوست ندارم و نمی‌خرم؛ ولی ژانر علمی‌تخیلی را در کتاب‌های نوجوان دوست دارم و در هنگام خرید به نویسنده آن توجه می‌کنم. اگر کتاب مناسبی را پیدا کنم قیمت آن برایم اهمیتی ندارد.

فاطمه ۱۵ ساله: من فصلی ۱۰ کتاب نوجوان می‌خوانم؛ اگر کتابی تصویرگری خوبی نداشته باشد و اثر نویسنده‌های خوبی که می‌شناسم نباشد، آن را نمی‌خرم.

بر اساس مشاهده‌ها و گفت‌وگو با چند نوجوان حاضر در سالن کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که پاسخ‌هایشان را نیز در این گزارش خواندید، دریافتم که نوجوانان امروز ما برای به دوستی گزیدن کتابی جدید در وهله اول با استفاده از شهود خود به کیفیت یک کتاب به لحاظ تصویر، مؤلف، مترجم و ناشر اهمیت می‌دهند و در وهله دوم بر اساس توصیه و معرفی‌هایی که از دیگران دریافت می‌کنند به سراغ کتاب‌های نام‌آشنا می‌روند. اهمیت موضوع معرفی و تولید محتوا در حوزه کتاب در این زمان رنگ بیشتری به خود می‌گیرد که این موضوع را در گزارش‌های دیگری بررسی خواهیم کرد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط