دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
همایش «نيما و ميراث نو» برگزار می‌شود

دومین همایش بین‌المللی نیما‌شناسی با عنوان «نیما و میراث نو» در سطح بین‌رشته‌ای به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت نیما یوشیج با همكاري دانشگاه مازندران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان اردیبشهت 89 برگزار می‌شود. در این همایش گزیده‌ای از سروده‌های نیما به انگلیسی و فارسی منتشر و ارائه می‌شود.\

مرتضی محسنی، دبیر اجرایی دومین همایش «نیما‌شناسی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره دلایل برگزاری این همایش گفت: نیما یوشیج به عنوان شخصیتی که ساختار شعر فارسی را متحول و ساختار نوینی را وارد این عرصه کرد در ادب فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد. او توانست با تاثیرپذیری از تحولات اروپا در حوزه شعر و هنر به شناخت و ادراک جدیدی از جهان پیرامون خودش دست یابد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که استان مازندران زادگاه نیما است، دانشگاه مازندران این مسوولیت را بر دوش خود احساس می‌کرد که در راستای معرفی و شناخت بهتر نیما اقدامی انجام دهد.

محسنی درباره اهداف برگزاری این همایش توضیح داد: همايش «نیما و میراث نو» با هدف معرفي ميراث فرهنگي و ادبي نيما يوشيج، نماياندن جنبه‌هاي چندبعدي فرهنگ ايراني - اسلامي، ايجاد گفتمان فرهنگي متقابل در عرصه‌ مطالعات بومي - جهاني، شناساندن شاخصه‌هاي ادبي شعر نيما يوشيج و معرفي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي ميراث بومي و محلي برگزار مي‌شود.

وی به دو محور اصلی این همایش اشاره و تصریح کرد: این همایش شامل محورهاي تاريخ ادبي(زمانه و زندگي نيما، تأثيرپذيري نيما از ادبيات جهان، نيما و ديگران)، نيما؛ هويت و فرهنگ(آثار نيما و زبان مازندراني، شعر نيما و ادبيات مازندراني، شعر مازندراني نيما، نيما و هويت ديني، بومي و جهاني، نيما و جغرافياي طبيعي يوش)، شعر نيما و مكتب‌هاي ادبي، نقد ادبي و نيما، نيما و داستان، نامه‌هاي نيما، و نيما و نثر فارسي است.

دبیر اجرایی دومین همایش نیما‌شناسی با تاکید بر محور «نیما؛ هویت و فرهنگ» تشریح کرد: در این محور محققان حوزه‌های علوم اجتماعی نیز می‌توانند مقاله‌های خود را ارائه کنند. در نتیجه این همایش تنها به پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه ادبی اختصاص ندارد و یک همایش بین‌رشته‌ای است.

وی برگزاری دومین همایش «نیما‌شناسی» در سطح بین‌المللی را مهم‌ترین تفاوت این همایش با نخستین همایش «نیما‌شناسی» خواند و افزود: در همایش «نیما و میراث نو» میهمانانی از کشورهای تاجیکستان، انگلستان، ازبکستان و آذربایجان حضور خواهند داشت.

محسنی درباره بخش‌های جنبی این همایش توضیح داد: برپایی نمایشگاهی از آثار و دست‌نوشته‌های نیما، نمایش فیلم‌هایی که درباره او ساخته شده و انتشار گزیده‌ای از شعرهای نیما به زبان فارسی و انگلیسی و اجرای موسیقی از جمله بخش‌های جنبی این همایش هستند.

وی در پایان افزود: آخرین مهلت ارسال آثار و مقالات به دبیرخانه این همایش تا 15 اسفند است. نتیجه داوری این مقالات نیز در فروردین اعلام می‌شود. همچنین همزمان با برپایی همایش در کتابی دو جلدی کلیه مقالات رسیده به این همایش منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

دومین همايش بین‌المللی نیماشناسی با عنوان «نیما و میراث نو» به مناسبت پنجاهمين سال درگذشت نيما يوشيج - پدر شعر نو فارسی - با همكاري دانشگاه مازندران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنایع دستی اين استان در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش مي‌توانند مقاله‌هاي خود را تا تاريخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ به نشاني دبيرخانه جشنواره واقع در مازندران، بابلسر، خيابان شهيد بهشتی، پرديس دانشگاه مازندران، دانشكده علوم انساني و اجتماعي ارسال و یا به نشانی اینترنتی www.umz.ac مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط