نويسنده كتاب «جريانشناسي انتقادي معنويتهاي نوظهور» قانون جذب را يكي از اين معنويتها ميداند و اعتقاد دارد كه اين قانون ضداسلامي و برخلاف باورهاي مسلمانان است._
وي افزود: عرفان يك جوهره اصلي دارد و آن شهود يك غايت است كه انسان براي رسيدن به آن از عرفان كمك ميگيرد. نميتوان گفت كه اين غايت لزوما خداست، زيرا همه مكاتب عرفاني خداگرا نيستند.
مظاهريسيف ادامه داد: در كتاب پيشين با عنوان «جريانشناسي انتقادي جريانهاي نوظهور» به آن دسته از جنبشهاي معنوي پرداختم كه غايتي را شهود ميكنند و در پي رسيدن به وحدت با آنند، اما معنويتهايي كه در اين كتاب بررسي شدهاند، در پي فنا شدن در يك غايت نيستند.
وي قانون جذب را يكي از اين معنويتهاي غيرعرفاني دانست و گفت: نقد اين معنويت، يكي از بخشهاي كتاب است. قانون جذب به شكلي كه ميشناسيم، براي نخستين بار در آمريكا به عنوان يك تفكر نوين جهاني مطرح شد.
اين نويسنده، قانون جذب را سبب آسيبهاي زيادي دانست و گفت: عدهاي قانون جذب را منطبق با آموزههاي اسلامي ميدانند و سعي در اثبات اين مدعا دارند، در حالي كه اين تفكر، ضد اسلام و در تقابل با باورهاي ديني ماست.
كتاب «جريانشناسي انتقادي معنويتهاي نوظهور» از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر ميشود.
نظر شما