كارشناسان از كتابهاي جديدالتاليف درسي ميگويند(4)
تغيير محتواي كتابهاي پايه نخست ابتدايي با رويكرد شكوفايي فطرت الهي
محتواي كتابهاي پايه نخست ابتدايي با عناوين رياضي، علوم، فارسي، قرآن، تربيت بدني و هنر در سال تحصيلي 91 ـ 90 با رويكرد شكوفايي فطرت الهي دانشآموزان تغيير كرد.مولفان كتابهاي جديدالتاليف كوشيدهاند تا چهار عرصه «خود»، «خدا»، «خلق» و «خلقت» را در برنامهريزي و طراحي تمام دروس پايه نخست ابتدايي مورد توجه قرار دهند -
وي افزود: سند ملي آموزش و پرورش متكفل تدوين فلسفه، كليات، رويكرد، اهداف و اصول نظام آموزش و پرورش كشور است. همچنين برنامه درسي ملي تبيين رويكرد و اهداف حوزههاي يادگيري و تعيين دورههاي تحصيلي و ساير اركان و اجزاي اصلي خرده نظامهاي برنامه درسي در وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد.
كارشناس ارشد تعليم و تربيت اسلامي ادامه داد: اكنون مراحل اجرايي اين دو سند به خوبي سپري ميشوند و از آغاز سال تحصيلي 91 ـ 90 شاهد اجراي برنامه درسي ملي به صورت سراسري در مدارس خواهيم بود.
مولف كتابهاي درسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي در پاسخ به اين سوال كه «چرا ابتدا اين طرح به صورت آزمايشي اجرا نشد تا در صورت موفقيت، به صورت سراسري اجرا شود» گفت: قرار بر اين بود كه اين طرح به صورت آزمايشي در تعدادي از مدارس برگزار شود، سپس در مراحل ديگر به صورت آزمايشي، كشوري شود، اما به دستور دكتر حميدرضا حاجيبابايي، وزير آموزش و پرورش اين طرح با هدف حداكثر استفاده از زمان، به صورت سراسري برگزار خواهد شد.
نباتي يادآور شد: با توجه به اين كه در تدوين برنامه درسي ملي، اغلب از نخبههاي علمي كشور و صاحبنظران برنامه درسي ملي استفاده شده است، اميدواريم اين طرح با همكاري خانوادهها، اجراي خوب معلمان و نظارت مديران مدارس به اهداف خود دستيابد.
وي اظهار كرد: مولفان كتابهاي جديدالتاليف كوشيدهاند تا چهار عرصه «خود»، «خدا»، «خلق» و «خلقت» را در برنامهريزي و طراحي تمام دروس پايه نخست ابتدايي مورد توجه قرار دهند تا دانشآموزان با استفاده از تفكر و تعقل، ايمان و باور، علم، عمل و اخلاق به درك مضامين عرصههاي چهارگانه برسند.
نباتي در پايان گفت: برنامه درسي ملي پيوند دهنده دروس مختلف، اهداف گوناگون، اصول و روشهاي متعدد، محتواي متفاوت، روشهاي ارزيابي و برنامههاي درسي است.
نظر شما