شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
مخاطب در اغلب تاليفات ديني و مذهبي غايب‌ است

حجت‌الاسلام محمدعلي مهدوي‌راد، پژوهشگر برگزيده دين كه از جمله محققاني است كه در مراسم آيين گشايش نوزدهمين هفته كتاب از وي تقدير مي‌شود، يكي از آسيب‌هاي آثار و تاليفات ديني كنوني را غايب بودن مخاطب در اين آثار دانست و گفت: متاسفانه عالمان ما براي علما مي‌نويسند و تصور ما از ساده‌نويسي يا عام‌نويسي، هرج‌ و مرج‌نگاري مطالب و قلم است.-

مهدوي‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر اين كه اهميت دادن به مناسبت‌هايي مانند هفته كتاب به يقين در حوزه مطالعات فرهنگي اعم از ملي و ديني اثرگذار خواهد بود، درباره تاليفات و آثار حوزه دين اظهار كرد: لازم است محققان و مولفان حوزه دين به چند نكته توجه ويژه‌اي در پژوهش و نگارش داشته باشند. 

وي ادامه داد: يكي از اين نكات، توجه به ظاهر زيبا و دلنشين آثار ديني در كنار دقت در توليد محتواست؛ چرا  هنگامي كه سخن از آثار مذهبي مي‌شود، تصور مي‌كنيم كه هرچه كتابي بهم‌ريخته‌تر و از نظر زيبايي بهره كمتري داشته باشد، مذهبي‌تر است!؟

مهدوي‌راد توجه به مخاطب اثر را دومين نكته دانست و گفت: در بسياري از تاليفات كنوني جاي مخاطب خالي است، به اين معنا كه مشخص نيست مولف و محقق اين نوشتار را براي چه كسي و با چه سطحي از دانش و معلومات نوشته است. يكي از ايرادهاي اين حوزه اين است كه اغلب علماي ما براي عالمان ديگر مي‌نويسند، قلم و زبان اثرشان بسيار تخصصي و سنگين است، در حالي كه بخش عظيمي از مخاطبان‌ما از نظر علم و دانش در سطح متوسطي قرار دارند.

اين محقق و پژوهشگر حوزه دين با تاكيد بر اين كه براي عموم مخاطبان كشور به ويژه در آثار و پژوهش‌هاي علمي بايد با زباني فاخر و گويا اما به سادگي مطالب را بيان كنيم، عنوان كرد: گاهي فكر مي‌كنيم سطح پايين نوشتن يا براي مخاطبان عام قلم زدن، يعني هرج و مرج‌نويسي كه اين تصور، ظلم بزرگي به دين است.

مهدوي‌راد با اشاره به مسووليت بزرگي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در توليد و نشر آثار به ويژه مكتوبات ديني دارد، گفت: با وجود تمامي اقدامات شكل گرفته در اين حوزه، آثار توليدشده سطح گسترده‌اي را دربر نمي‌گيرند و ناشران به حمايت و پشتيباني بيشتري براي ارايه و توزيع مناسب آثار در ميان مخاطبان‌ نيازمندند.

نوزدهمين دوره هفته کتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار» از 22 تا 29 آبان ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها